باشگاه خبری فراساحل: ارزش سرمایهگذاری برای ساخت کشتیهای جدید در سال 2015 از 113 میلیارد دلار به 69 میلیارد دلار سقوط کرد. موسسه تحقیقاتی Clarksons انگلیس اعلام کرد که ثبت قراردادهای ساخت کشتیهای جدید در سال 2015 نزدیک به 40 درصد کاهش یافت و به یک هزار و 306 قرارداد رسید، در حالی که در سال 2014 تعداد قراردادهای ساخت کشتیهای جدید دو هزار و 162 مورد بوده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارینتایمز،در این مدت ارزش سرمایهگذاری برای ساخت کشتیهای جدید از 113 میلیارد دلار به 69 میلیارد دلار سقوط کرد. سرمایهگذاران با در نظر گرفتن رقابت شدید در بازارهای کشتیرانی از استفاده از فرصتهای جدید در ساخت کشتی در سال 2015 امتناع کردند. به همین دلیل شاخص قیمت ساخت کشتی های جدید طی سال گذشته پنج درصد کاهش یافت. این در حالی است که سفارش ساخت کشتیهای نفتکش طی سال 2015 با افزایش 14 درصدی به 424 فروند رسید و سفارش ساخت کشتیهای کانتینری در این مدت به 224 فروند افزایش یافت. این افزایشها اما به وسیله کاهش سریع سفارش ساخت در بخشهای دیگر پوشانده شد به این معنی که سفارش ساخت تاسیسات و سازههای دریایی 73 درصد کاهش یافت و به 127 فروند و سفارش ساخت کشتیهای فله بر با کاهشی 68 درصدی به 250 فروند رسید.
در این میان کشتیسازان کره جنوبی توانستند سفارشهای خود را از نظر ظرفیت مانند قبل ثابت نگه دارند به طوریکه 32.5 میلیون DWT طی سال 2015 سفارش ساخت گرفتند که این امر مرهون سفارش بالای ساخت کشتیهای نفتکش و افزایش ساخت کشتیهای غولپیکر کانتینری بوده است. از سوی دیگر، کشتیسازان ژاپنی حتی توانستند سفارشهای خود را سه درصد بالاتر ببرند و به 29.9 میلیون DWT برسانند. این در حالی است که افت سفارشها به شدت در میان کشتیسازان چینی احساس شد. سفارش ساخت کشتی در کشتیسازیهای چینی 46 درصد در سال 2015 کاهش یافت و به 29.2 میلیون DWT رسید. به گزارش Clarksons سفارش ساخت کشتیهای فلهبر به کشتی سازان چینی به طور کلی به صفر رسید. گرچه سفارش ساخت کشتی طی سال گذشته کاهش یافت، اما ساخت کشتی و تحویل آن در سال 2015 برای نخستین بار پس از سال 2011 افزایش یافت.
ظرفیت کشتیهای تحویل شده طی سال گذشته میلادی شش درصد رشد کرد و به 96.2 میلیون DWT رسید. ساخت کشتی در بخش های کلیدی شاهد افزایش بود و حتی بسیاری از سفارش هایی که در سال 2013 ثبت شده بودند نیز در سال 2015 ساخته و تحویل شدند. در همین حال، فهرست تعویق ساخت کشتی نیز در سال 2015 شاهد رشد 35 درصدی از نظر DWT بود زیرا با ورود کشتی های جدید و شرایط بازار، بسیاری از مالکان ترجیح دادند کمی برای ورود کشتی های دیگر صبر کنند. Clarksons در گزارش خود آورده است: "گرچه برخی از این خبرها برای کشتیرانی خوب است، اما برای بسیاری از آنها از مشکلات مالی خبر میدهد. با این وجود باید اذعان کرد که تعویق یا لغو ساخت کشتیها طی سال گذشته به اندازه ای نبود که بتواند به بهبود شرایط بازار کمک کند." اوراق کشتیها در سال 2015 نزدیک به 15 درصد افزایش یافت و به 38.6 میلیون DWT رسید. با وجود این، نرخ اوراق به دلیل مازاد عرضه فولاد چین در بازارهای جهانی، بسیار پائین بود.
کد خبر : 1081
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir