باشگاه خبری فراساحل : کاهش 40 درصدی سفارش ساخت کشتی (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: ارزش سرمایه‎گذاری برای ساخت کشتی‎های جدید در سال 2015 از 113 میلیارد دلار به 69 میلیارد دلار سقوط کرد. موسسه تحقیقاتی Clarksons انگلیس اعلام کرد که ثبت قراردادهای ساخت کشتی‎های جدید در سال 2015 نزدیک به 40 درصد کاهش یافت و به یک هزار و 306 قرارداد رسید، در حالی که در سال 2014 تعداد قراردادهای ساخت کشتی‎های جدید دو هزار و 162 مورد بوده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌تایمز،در این مدت ارزش سرمایه‎گذاری برای ساخت کشتی‎های جدید از 113 میلیارد دلار به 69 میلیارد دلار سقوط کرد. سرمایه‎گذاران با در نظر گرفتن رقابت شدید در بازارهای کشتیرانی از استفاده از فرصت‎های جدید در ساخت کشتی در سال 2015 امتناع کردند. به همین دلیل شاخص قیمت ساخت کشتی های جدید طی سال گذشته پنج درصد کاهش یافت. این در حالی است که سفارش ساخت کشتی‎های نفتکش طی سال 2015 با افزایش 14 درصدی به 424 فروند رسید و سفارش ساخت کشتی‌های کانتینری در این مدت به 224 فروند افزایش یافت. این افزایش‌ها اما به وسیله کاهش سریع سفارش ساخت در بخش‌های دیگر پوشانده شد به این معنی که سفارش ساخت تاسیسات و سازه‌های دریایی 73 درصد کاهش یافت و به 127 فروند و سفارش ساخت کشتی‎های فله بر با کاهشی 68 درصدی به 250 فروند رسید.


در این میان کشتی‎سازان کره جنوبی توانستند سفارش‎های خود را از نظر ظرفیت مانند قبل ثابت نگه دارند به طوریکه 32.5 میلیون DWT طی سال 2015 سفارش ساخت گرفتند که این امر مرهون سفارش بالای ساخت کشتی‎های نفتکش و افزایش ساخت کشتی‎های غول‎پیکر کانتینری بوده است. از سوی دیگر، کشتی‎سازان ژاپنی حتی توانستند سفارش‎های خود را سه درصد بالاتر ببرند و به 29.9 میلیون DWT برسانند. این در حالی است که افت سفارش‎ها به شدت در میان کشتی‎سازان چینی احساس شد. سفارش ساخت کشتی در کشتی‎سازی‎های چینی 46 درصد در سال 2015 کاهش یافت و به 29.2 میلیون DWT رسید. به گزارش Clarksons سفارش ساخت کشتی‎های فله‎بر به کشتی سازان چینی به طور کلی به صفر رسید. گرچه سفارش ساخت کشتی طی سال گذشته کاهش یافت، اما ساخت کشتی و تحویل آن در سال 2015 برای نخستین بار پس از سال 2011 افزایش یافت.


ظرفیت کشتی‎های تحویل شده طی سال گذشته میلادی شش درصد رشد کرد و به 96.2 میلیون DWT رسید. ساخت کشتی در بخش های کلیدی شاهد افزایش بود و حتی بسیاری از سفارش هایی که در سال 2013 ثبت شده بودند نیز در سال 2015 ساخته و تحویل شدند. در همین حال، فهرست تعویق ساخت کشتی نیز در سال 2015 شاهد رشد 35 درصدی از نظر DWT بود زیرا با ورود کشتی های جدید و شرایط بازار، بسیاری از مالکان ترجیح دادند کمی برای ورود کشتی های دیگر صبر کنند. Clarksons در گزارش خود آورده است: "گرچه برخی از این خبرها برای کشتیرانی خوب است، اما برای بسیاری از آنها از مشکلات مالی خبر می‎دهد. با این وجود باید اذعان کرد که تعویق یا لغو ساخت کشتی‎ها طی سال گذشته به اندازه ای نبود که بتواند به بهبود شرایط بازار کمک کند." اوراق کشتی‎ها در سال 2015 نزدیک به 15 درصد افزایش یافت و به 38.6 میلیون DWT رسید. با وجود این، نرخ اوراق به دلیل مازاد عرضه فولاد چین در بازارهای جهانی، بسیار پائین بود.



  کد خبر : 1081
 
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۲:۰۶:۰۷