باشگاه خبری فراساحل: اقتصاد کشور در زمان حاضر در شرایط پساتحریم و ایجاد رابطههای جدید در فضایی متفاوت نسبت به سالهای گذشته قرار دارد و از این رو ضرورت توجه به صنایع دریایی باید یکی از اولویتهای رونق اقتصادی در کشور باشد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا، برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش که از یکم دی ماه جاری آغاز شده بود و جمعه شب به کار خود با حضوربیش از 200 شرکت داخلی و خارجی پایان داد بهانهای شد تا نگاهی به وضعیت صنایع دریایی در ایران و فرصتهای این صنایع در شرایط کنونی و پساتحریم شود. صنعت کشتیسازی و صنعتهای فراساحلی در نفت و گاز چون سکوهای نفتی، حفاری دریایی، رفتارهای رباتیک برای کنترل سازههای دریایی و خوردگی و صیادی از شاخههای صنعت دریایی هستند که هر کدام میتوانند با توجه مناسب و ایجاد شرایط کاری مطلوب زمینه ساز رونق اقتصادی در کشور شوند.
یکی از اصلیترین ظرفیتهای کشور دریا است و دو هزار و 900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر سواحل کشور نعمت بزرگی محسوب میشود و میتوانیم شاهد زمینه مناسبی باشیم که ایران جزو کشورهایی قرار گیرد که با اتکا به دریا اقتصاد خود را توسعه دهد و در حقیقت باشد پیشبرد اقتصاد دریا محور یکی از جهتگیریهای اقتصادی ایران باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش گفت: آنچه دولت و وزارت صنعت بر آن تاکید دارند اعتمادسازی نسبت به صنایع داخلی دریایی است.
محمدرضا نعمتزاده با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی قول داده است در زمینه خرید دستگاههای صنایع دریایی کمک کند ابراز داشت: با کمک بانکهای تخصصی مانند صنعت و معدن که قول پشتیبانی از سرمایهداران داخلی و خارجی را دادهاند، برای ساخت شناورهای داخلی اقدام میکنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تمهید لازم برای ایجاد سکوهای حفاری و بهرهبرداری و همچنین تاسیسات فراساحلی برای استفاده شرکتهای نفتی و گازی اندیشیده شود.
وی یادآوری کرد: خوشبختانه تاکنون مقدار زیادی از کار ساخت سکوهای نفتی و گازی داخلی و سفارش پنج سکو گرفته شده است و امیدواریم پس از تامین منابع ارزی و ریالی بتوانیم آنها را در داخل بسازیم. وی با بیان اینکه باید روی ساخت شناورهای کوچک متمرکز شویم لزوم جهتگیری توسعه صنعت دریایی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: برای 10 سال آینده و پشتیبانی از صنایع دریایی و توسعه آن در توسعه و طراحی و ساخت کشتی، قطعهها، اجزا و خدمات جانبی مانند تعمیر و نگهداری باید برنامهریزی لازم را داشته باشیم.
صنعت دریایی در حالی فعال است که در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل حمایت از کشتیسازی، سرمایههایی که در این حوزه میشود از معافیتهای مالیاتی برخوردارند، این معافیتها ابرازهای مهمی برای تامین صنایع دریایی است که میتوانیم در کشور از آن بهرهمند شویم. اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز که برای بازدید از نمایشگاه صنایع دریایی در کیش به سر میبرد در پاسخ به ایرنا در مورد اینکه آیا سرمایههایی که در حوزه صنایع دریایی وارد میشوند میتوانند از معافیت برخوردار شوند یا خیر، گفت : معافیتهای سرمایهگذاری که به سمت کشتیسازی میرود در کشور قانون نشده است.
مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت : انجمن صنایع دریایی در این زمینه و برای برنامه ششم مجموعه قوانینی را پیشنهاد داده است و امیدواریم این قوانین که در راستای حمایت از صنایع دریایی است مورد تصویب قرار گیرد. وی هم چنین معافیتهای مالیاتی را ابزار مهمی برای تامین صنایع دریایی دانست و گفت: دولت در صنایع دریایی سرمایهگذاری نمیکند. علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران نیز در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش به ایرنا گفت: شرکت ملی نفتکش بعد از سالها که تحریم بود و نمیتوانست به صورت موثر در نمایشگاه بینالمللی صنایعدریایی شرکت کند امسال در این نمایشگاه شرکت کرده است.
وی با اشاره به ظرفیتهای پساتحریم برای صنعت دریایی گفت: ایران در فضای جدید به خصوص در مباحث مالی و برداشته شدن تحریمهایی که علیه کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش وجود دارد، دوباره فعالیت خود را انجام میدهد. وی بیان داشت: خدمات شرکت ملی نفتکش نه تنها در داخل کشور است، بلکه از این پس در حوزه کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی نیز فعال میشویم. صفایی ادامه داد: سابقه خوبی در بازار اروپا داریم و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح اروپا و کشورهای دنیا مجددا حضور یافته و خدمات کشتیرانی ایمن و ارزان را در اختیار همه قرار خواهیم داد.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای تولید کننده شناورهای نظامی تندرو است بیان داشت: در حوزه شناورهای نظامی که از پیچیدگیها و قابلیتهای بسیار بالایی برخوردار است و در حوزه شناورهای سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی و تندرو ایران صاحب حرف بوده و تولیدات بسیار خوبی داریم که میتوانند با تولیدات روز دنیا برابری کنند. دریادار امیر رستگاری با اشاره به حضور سازمان متبوع خود در نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش اظهار داشت: تمام محصولاتی که به نمایشگاه آوردهایم تجاری است و انواع یدک کشها، شناورهای جستجو و نجات و سامانههای مرتبط با شناوری را به نمایش گذاشتهایم و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از سر ریز توان طراحی در حوزه نظامی، شناورهای بخش غیر نظامی را نیز تولید میکند.
دبیر نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی و دریانوردی در مورد جزئیات برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی IRANIMEX2015 گفت: بیش از200 شرکت داخلی و خارجی به از کشورهایی آسیایی و اروپایی همچون چین، ترکیه، امارات متحده عربی، نروز، هند و سنگاپور در فضایی به وسعت بیش از 6 هزار و 500 متر مربع محصولات و توانمندیهای خود را در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی به نمایش گذاردند.
پیمان مسعودزاده با بیان اینکه بسیاری از کشورها نسبت به گذشته علاقهمند به حضور در این نمایشگاه هستند، گفت: فضای پس از برجام سبب شده شرکتهای خارجی به حضور در ایران و سرمایهگذاری در حوزههای مختلف از خود تمایل نشان دهند، ویژگی نمایشگاه امسال از نظر وسعت، تعداد شرکت کنندگان و سطح بازدید از منحصر بفردترین نمایشگاهها خواهد بود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی نیز با بیان اینکه اقتصاد دانش محور از جمله راهکارهای توسعه صنایع دریایی است، گفت: ایجاد ساختارهای مناسب چون صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه برای حمایت از نهادهای نوآورانه در حوزه دریایی ضرورت دارد. حسین ابراهیم زاده فاضل در حاشیه نمایشگاه صنایع دریایی و دریا نوردی افزود : این ساختارها امروز در کشور وجود ندارند در حالی که از جمله راهکارهای توسعه صنایع دریایی اقتصاد دانش محور و استراتژیهای اقیانوسهای آبی به مفهوم بازارهایی دست نخوردهای است که رقیبی وجود ندارد.
وی باتاکید بر ضرورت ساختار سازی در این حوزه گفت : از جمله این ساختارها نهادهایی است که این نهادهای نوآورانه و فناورانه در حوزه صنایع دریایی را به صورت حرفهای حمایت کند. وی ادامه داد : این ساختارها در کشور وجود ندارد و همه تامین مالی این بخشها به عهده بانکها گذاشته شده در حالی که هر یک از بانکها خود برای کاری ایجاد شدهاند ضمن آنکه آنها علاقهای برای حمایت از طرحهای نوآورانه ندارند و باید ساختارها در کشور شکل گیرد تا بتوان وظیفه خود را در این حوزه انجام دهد.
این مسئول در حوزه صندوق توسعه صنایع دریایی هم گفت : این صندوق به عنوان تنها نهاد کشور که وظیفه توسعه پایدار صنایعدریایی را دارد تلاش کرده این توسعه پایدار با برنامهریزی زنجیره محور پیاده کند. وی اظهار کرد: بر این اساس نقاط آسیب زنجیره که بخش خصوصی رغبتی برای ورود به آن نداشته باشد مورد توجه و حمایت قرار گرفته است. وی از جمله مزیتها را در تولید شناورهای کوچک و متوسط عنوان کرد که در برخی حوزههای شناورهای بزرگ مزیت قابل توجه نیست و باید ایجاد مزیت کرد که در این راستا میتوان با مشارکتهای خارجی صاحب صنعت به صورت مشارکتی در حوزه شناورهای بزرگ و اقیانوس پیما این عملکرد را ارتقا داد.
ابراهیم زاده فاضل افزود: بررسیها اولیه انجام شده و این امر قابل انجام است و امیدواریم در دوران پسا تحریم این ظرفیت ایجاد شود. جمهوری اسلامی ایران برای حل معضلهای اقتصادی و عبور از شرایط رکود نمیتواند صرفا به بخشهای صنعتی و اقتصادی سهلالوصول تکیه کند بلکه باید از همه داشتههای کشور بهرهبرداری کند تا بتواند رشد اقتصادی قابل قبول و مساله اشتغال را بهبود بخشد. دریا موهبت بزرگ الهی است که خوشبختانه کشور ایران در شمال و جنوب از آن برخوردار است و بهرهبرداری مستقیم و غیرمستقیم از دریا میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد و صنعت کشور داشته باشد. اکنون 200 بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی در دریاها وجود دارد و امید است در برنامه ششم توسعه کشور اقتصاد دریا یکی از مهمترین جهتگیریهایی باشد که باید به صورت اساسی به آن پرداخته شود و حتما باید به صنعت دریایی توجه ویژه داشته باشیم.
کد خبر : 931
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir