باشگاه خبری فراساحل: طبق ارزیابیها نرخ حمل کالا در کشتیهای فله بر و کانتینری در سال 2016 با فشار زیادی روبروخواهد شد در حالیکه در بخش نفتکشها و کشتیهای حمل LNG اوضاع بهتر خواهد بود. در حالیکه چشمانداز کشتیرانی در سال 2015 میلادی در وضعیت "پایدار" پیشبینی شده بود، موسسه Fitch Ratings آمریکا وضعیت این صنعت را در سال 2016 میلادی "منفی" ارزیابی کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارینتایمز، این موسسه انتظار دارد که توقف رشد تجاری جهان و کاهش رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور روند افزایش ظرفیت کشتیرانی را سرعت ببخشد و همین امر موجب کاهش نرخ حمل و نقل دریایی کالاها و نیز ناپایداری این نرخها شود.
در گزارش موسسه فیچ ریتینگ پیشبینی شده است که وضعیت در بخشهای مختلف صنعت کشتیرانی طی سال آینده میلادی متفاوت خواهد بود. ارزیابی میشود که نرخ حمل کالا در کشتیهای فله بر و کانتینری با فشار زیادی روبرو باشد در حالیکه نرخ حمل محموله در بخش نفتکشها و کشتیهای حمل LNG بهتر خواهد بود. موسسه فیتچ اعلام کرده است که رشد آهسته تر و تحول اقتصادی چین مخاطراتی را برای صنعت کشتیرانی جهان به همراه خواهد داشت زیرا چین نقش کلیدی در تجارت جهانی ایفا میکند. این کشور آسیایی دو سوم تجارت سنگ آهن جهان و 20 درصد واردات ذغالسنگ دنیا را انجام میدهد.
موسسه فیتچ در گزارش خود آورده است: "ضعف در رشد تقاضا موجب افزایش مازاد ظرفیت میشود، این اصلیترین عاملی است که مانع از بهبود چشمانداز کشتیرانی میشود و نرخ حمل و نقل دریایی را کاهش میدهد. انتظار داریم ظرفیت کشتیهای کانتینری در سال 2016 میلادی شش درصد افزایش یابد. این در حالی است که رشد این بخش از کشتیرانی در سال 2015 میلادی نیز 9 درصد بوده است. با توجه به این نرخ رشد و در نظر گرفتن نرخ رشد تقاضای دو درصدی در سال جاری میلادی و سه تا 4.5 درصدی در سال 2016 میبینیم که تقاضا از عرضه پیشی گرفته است."
به همین خاطر انتظار میرود که شرکتهای کشتیرانی اقامهای دفاعی خود را سختتر از گذشته اجرا نمایند. این اقدامها شامل برنامههای کاهش هزینه، کاهش قیمت سوخترسانی، کاهش سرعت سفرهای دریایی، از ناوگان خارج کردن کشتیها، متوقف کردن برخی مسیرهای دریایی و ... است تا به این طریق سودآوری خود را حفظ نمایند. فیتچ اما هشدار داده است که این اقدامها نمیتواند موجب بهبود طولانی مدت شرایط شود. ساماندهی ظرفیت کشتیرانی به همراه رشد تقاضا دو عاملی هستند که به رسیدن بازارها به توازن کمک خواهند کرد.
موسسه ردهبندی فیتچ در پیشبینی خود برای سال آینده میلادی آورده است: "انتظار داریم که شرکتهای کشتیرانی کانتینری بزرگی که به طور موفقیتآمیزی اقدامهای کاهش هزینه را اجرا کردهاند در سال آینده سود ده باقی بمانند. اما شرایط مالی شرکتهای کوچکتر به ویژه در بخش فلهبرها بسیار سخت خواهد بود که احتمالا موجب ورشکستگی تعداد بیشتری شرکت خواهد شد. وضعیت کشتیهای نفتکش از رقبای خود در صنعت حمل و نقل دریایی بهتر خواهد بود که دلیل آن افزایش متعادل ظرفیت ناوگان نفتکشها از یکسو، و تقاضای به نسبت بالا به دلیل ذخیره نفت روی آب و تولید بیشتر پالایشگاهها است."
کد خبر : 893
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir