باشگاه خبری فراساحل: منابع مالی نباید کورکورانه به کشتیسازیها تزریق شود این کار باید با یک برنامهریزی مدون صورت گیرد. مدیرعامل شرکت بحرگان با بیان این نکته که در حال حاضر سازنده و مصرف کننده کشتی اوضاع خوبی ندارند گفت: تحریم باعث شد به صنعت داخلی خودمان در بحث ساخت کشتی متکی باشیم اما ساخت زمانی اتفاق میافتد که تقاضایی وجود داشته باشد در حال حاضر این تقاضا وجود ندارد.
اسماعیل امیران افزود: همانطور که دولت به کمک صنعت خودرو آمد لازم است تحریک تقاضا در صنعت کشتیسازی هم صورت گیرد. صنعت ساخت کشتی با صنعت خودرو بسیار متفاوت است زیرا این صنعت یک صنعت مادر و اشتغالزا برای کشور است.
دولت باید در صنعت کشتیسازی ریسک کند
وی خاطر نشان کرد: بعد از تحریمها با توجه به فرسودگی ناوگان ایرانی فرصت بسیار خوبی داریم که تقاضا را تحریک کرده و عملا کار کشتیسازی را رونق ببخشیم اما متاسفانه این امر محقق نمیشود زیرا قیمت کشتی بسیار بالاست و آورده 25 درصد برای کسانیکه میخواهند کشتی بسازند امکانپذیر نیست.
وی یادآور شد: دولت باید در این صنعت ریسک کند و با وامهای کم بهره و آورده 10 درصد، تقاضا برای این صنعت را تحریک کند به این ترتیب علاوه بر اینکه ناوگان با پرچم ایران نو میشود کشتیسازیها هم به روز میشوند زیرا با افزایش تقاضا تولید هم افزایش پیدا میکند در نتیجه تکنولوژی هم پیشرفت میکند. تاکنون ما به به دلیل عدم ساخت و عدم فعالیت کشتیسازیها عملا به روز نشدهایم.
امیران گفت: به عنوان یک بخش خصوصی تاکنون ما حوضچه خشک را در خرمشهر راهاندازی و تعمیرات را آغاز کردهایم به گونهای که در حال حاضر بیش از 12 فروند شناور برای تعمیرات در نوبت قرار دارند در این حوضچه خشک میتوانیم کشتیهای تا 20هزار تن را تعمیر کنیم. وی با اشاره به عدم ورودش به مبحث ساخت کشتی اظهار داشت: در صدد هستیم با شرکتهای معتبر خارجی مشارکت کنیم و از آنها در زمینه برنامهریزی و مهندسی ساخت کمک بگیریم. اما با توجه به اینکه تحریم هنوز برداشته نشده و امکان جابه جایی پول وجود ندارد عملا منتظر هستیم البته به این منظور ابزار اولیه را فراهم کردهایم.
تاکنون یک ریال از وجوه اداره شده و بانکها وام نگرفتیم
این فعال بخش خصوصی صنایع دریایی با بیان این نکته که تاکنون حتی یک ریال هم از وجوه اداره شده و بانکها وام دریافت نکرده است گفت: به زودی دستگاه سینکرولیفت (بالابر کشتی) با ظرفیت 9 هزار تن را راهاندازی میکنیم که با راهاندازی این دستگاه میتوانیم تعداد 24 فروند کشتی با ظرفیت 25 هزار تن را همزمان تعمیر کنیم.
امیران افزود: متاسفانه بانکهای ما بانکهای دریایی نیستند عموما بهرههای آنها بالاست و وثیقههای سنگینی را طلب میکنند. در حالیکه باید به بخش دریا به صورت ویژه نگاه کرد. بانکهای ما باید تخصص دریایی داشته باشند در تمام دنیا بهرهها سه یا چهار درصد است اما متاسفانه نگاه بانکها به دریا همانند نگاه به یک ساختمان است در حالیکه این نگاه در دریا جوابگو نیست. وی گفت: معتقدم همانطور که بانک کشاورزی برای کشاورزان ایجاد شد باید یک بانک تخصصی دریایی ایجاد شود و دولت از صندوق توسعه ملی منابعی را در اختیار بانک قرار دهد و بانک این منابع را برای ساخت کشتی مدیریت کند.
کشتیسازی ما یک صنعت ورشکسته است
وی نبود تقاضا را مهمترین مشکل حال حاضر صنایع دریایی بیان کرد و گفت: صنعت کشتیسازی ما یک صنعت ورشکسته است که همواره طبل نا کامی برای آن نواخته شده است . هیچ کس به این صنعت اعتماد ندارد به همین منظور من این شرکت خصوصی را بدون کمک از دولت و بانکها راهاندازی کردهام تا مردم اعتماد کنند.
مدیرعامل شرکت بحرگان به دیگر مشکل صنعت دریایی کشور در زمینه ساخت کشتی اشاره کرد و گفت: نبود نقدینگی، برنامهریزی برای خرید تجهیزات را با مشکل مواجه میکند لذا ساخت کشتی بسیار طولانی و مصرف کننده با ضرر مواجه میشود.
تعمیرات مقدمه ساخت کشتی
وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بازار نفت فرصت بسیار خوبی است تا با این صنعت تجدید بیعت کنیم و مجددا ناوگان کشتیرانی کشور را به روز کنیم. امیران تعمیرات را مقدمه ساخت دانست و افزود: معتقدم به جای ساخت باید از تعمیرات شروع کرد زیرا کشورها از تعمیرات به ساخت رسیدهاند. بازار تعمیرات همواره فعال است چون کشتیها باید هر چند سال یک بار تعمیر شوند ما هنوز در این بخش مشکل داریم.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیلات را به سمت داخل هدایت کند و کشتیسازیها را مجبور کند که با ضمانت نامههای معتبر این صنعت را مجددا فعال کنند. وی گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت بخش دریایی کشور میتواند پشتیبان صنعت نفت ما باشد و دولت باید نگاه ویژه به این صنعت داشته باشد این صنعت میتواند علاوه بر ارزآوری اشتغال بسیاری را هم ایجاد کند اگر دولت نگاه خاص به این صنعت داشته باشد با توجه به نیروی ارزان میتوان تمام بازار منطقه را پوشش داد.
وی گفت: البته منابع مالی نباید کورکورانه به کشتیسازیها تزریق شود این کار باید با یک برنامهریزی خوب و مدون صورت گیرد. کشتی سازیها باید متعهد باشند. وی با بیان لزوم بررسی علت موفقیت سایر کشورها در بحث کشتیسازی گفت: معتقدم یک کشتیسازی نباید کل کارها را از صفر تا صد انجام دهد بلکه باید شرکتهای متعددی در کشتیسازیها شریک شوند اما متاسفانه ایزوایکو کل مجموعه ساخت را خودش انجام میداد به همین دلیل هم عملا ناموفق بود.
مدیرعامل شرکت بحرگان با بیان اینکه سرمایه در گردش اکثر کشتیسازیهای دنیا بالاست افزود: کشتیسازیهای ما سرمایه در گردش ندارند آنها پول را از کارفرما دریافت میکنند و آن را صرف پرداخت بدهیهای گذشته میکنند. وی در پایان گفت: اگر دولت تدبیر و امید شناخت بیشتری از این صنعت داشته باشد قطعا موفق خواهیم شد.
کد خبر : 848
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
منبع: مانا