باشگاه خبری فراساحل: به گفتهی مدیرعامل سازمان بنادرمجموع حجم حمل و نقل دریایی که در دریای خزر انجام میشود حدود ۳۰ میلیون تن است و از این میان سهم ایران ۶ میلیون تن بوده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، محمد راستاد در نخستین همایش توسعه صادرات از مسیر خزر به میزبانی بندرامیرآباد اظهار کرد: در این همایش فرصتهایی وجود دارد که با برقراری ارتباطات بهتر میتوان به توسعه صادارت دست یافت و میتوانیم از ظرفیتهای دریاچه خزر که پیرامون آن پنج کشور ساحلی وجود دارد استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است، تصریح کرد: کشورها با توجه به مزیتهای مقایسهای که دارند، محصولات خود را شامل مواد اولیه، محصولات، تولیدات و کالاهای دارای ارزش افروده از طریق دریا مبادله میکنند. بر اساس آخرین آمارها حجم تجارت جهانی که از طریق دریا جابهجا میشود بیش از ۱۰ میلیارد تن بوده و این روند همچنان رو به رشد است. راستاد با اشاره به اینکه دریاچه خزر حدود ۱۳۵ میلیون تن ظرفیت بندری دارد، یادآور شد: از این مقدار ۳۰ میلیون تن سهم ایران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای ساحلی حاشیه دریای خزر فقط از یک پنجم معادل ۲۰ درصد ظرفیتهای بندری خود استفاده میکنند؛ بنابراین باید از ظرفیتهای نهفته دریای خزر بیش از گذشته بهره گرفت. اگر میخواهیم جایگاه مناسب تری در عرصه حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی به دست آوریم راهی جز استفاده بهینه از ظرفیتهای صادراتی و ترانزیتی کشور نداریم. راستاد با بیان اینکه چهارچوبی ایجاد نشده تا کشورها از مزایایی که وجود دارد استفاده بهینه ببرند، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی تعامل و ارتباط بیشتری با یکدیگر و کشورهای منطقه داشته باشند و وضعیت تجارت منطقهای بهبود و ارتقا پیدا کند. وی افزود: بنادر حاشیه دریای خزر تنها راه ترانزیتی شمال جنوب و شرق به غرب است و کریدورهای ترانزیتی بسیار مهمی از حاشیه دریای خزر عبور میکنند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه صادرات و تجارت دریایی از طریق دریای خزر سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که اراضی مورد نیاز پایانههای صادراتی و لجستیکی را در اختیار بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار دهد.
وی تصریح کرد: صرف نظر از ملیت شرکتهایی که تمایل به سرمایه گذاری در هر یک از بنادر شمال و جنوب ایران دارند این سرمایه گذاران میتوانند با بهترین شرایط قرارداد و با مدلهای مالی که بازگشت سرمایه و سود مناسب برای سرمایهگذاری آنها را تضمین میکند و همچنین اعطای تسهیلات از محل وجوه سازمان بنادر و دریانوردی و ارائه یارانه به این تسهیلات فعالیت کنند. راستاد خاطرنشان کرد: یکی از فاکتورهای ایجاد مزیت رقابت پایدار یک بندر تبدیل شدن از بندر سنتی به بندر نسل سومی است که در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد این موضوع محقق شده است و زیرساختهای بندری، صنایع تولیدی و صنایع دارای ارزش افزوده وجود دارد. نخستین همایش توسعه صادرات از مسیر خزر به میزبانی بندر امیرآباد با حضور محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی، اسلامی استاندار مازندران، پنج تن از نمایندگان مجلس مازندران، تجار و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در سالن اجتماعات هتل سالار دره شهرستان ساری برگزار شد. در این همایش امضای دو تفاهم نامه، رونمایی از تمبر یادبود همایش و رونمایی از سامانه جامع بندری صورت گرفت.
کد خبر : 5594
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir