یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ | Sun 24 Nov 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۲۹:۲۵

رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی مجلس:
مسئولیت بانکرینگ به بخش خصوصی واگذار شود

باشگاه خبری فراساحل: ‌رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی کمیسیون عمران مجلس، راهکارهای افزایش سهم ایران از تجارت دریایی را تشریح کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازایسنا، حسین هاشمی تختی با اشاره به وضعیت حمل و نقل دریایی در کشور ما، گفت: خوشبختانه در سال اخیر رایزنی‌های اقتصادی در زمینه افزایش حجم تجارت دریایی با ایجاد معاونت اقتصادی در درون وزارت امور خارجه و ایجاد متناظری در سفارتخانه‌ها صورت گرفته است. رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه شرط موفقیت در حوزه حمل و نقل دریایی وجود رایزنان اقتصادی توانمند است، افزود: یک بخش مهم در این زمینه نیز وجود زیرساخت‌های مورد نیاز است. نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس ‌با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس و به صورت اختصاصی کمیته بنادر و دریانوردی آن جلسات مختلفی را با مسئولان مرتبط با موضوع در بحث تجارت و صادرات دریایی برگزار کرده است، تصریح کرد: این کمیته در پی رفع گره هایی موجود بر سر راه تجارت دریایی و ارزآوری هر چه بیشتر از این منظر است.

هاشمی تختی با اشاره به اینکه 80 درصد سوخت کشور امارات از سوی ایران تامین می‌شود، گفت: متاسفانه با وجود تامین 80 درصدی سوخت این کشور شاهد هستیم که امارات در زمینه بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی‌ها) بسیار موفق‌تر از ما است. وی با بیان اینکه در جلساتی با حضور ریاست سازمان بنادر و دریانوردی، وزرای نفت وهمچنین صنعت، معدن و تجارت به چرایی پیشی گرفتن امارات با سوخت ایران در بانکرینگ پرداخته خواهد شد، افزود: این موضوع که ارزآوری خوبی برای ما به همراه خواهد داشت، باید با بررسی‌های دقیق و رفع موانع پیش رو محقق شود. این نماینده مردم در مجلس‌، ادامه داد: موضوع سوخت رسانی به کشتی‌ها از سوی ایران در حال حاضر در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است تا بتوانیم با اتخاذ تدابیری این موقعیت ممتاز را از آن کشور کنیم. وی با تاکید بر اینکه باید علت عقب ماندن ایران از بانکرینگ مشخص شود، افزود: باید مشخص شود که ضعف زیرساخت‌ها، کم کاری وزارت نفت و یا عدم توانایی در افزایش تعاملات سیاسی با کشورهای مختلف عامل این موضوع است.

این نماینده مردم در مجلس‌، با بیان اینکه برخی مواقع عدم وجود ارتباط حسنه با کشورهای مختلف به از دست دادن سهم بانکرینگ منجر می‌شود، تصریح کرد: در این زمینه نیز باید مسئولیت بانکرینگ را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا از سهم حداکثری برخوردار شویم. هاشمی تختی با تاکید بر اینکه موضوع دیگر در حوزه تجارت دریایی موضوع ترانشیپ است، گفت: باید امکان و زیرساخت حضور کشتی‌های بزرگ مقیاس در کشور ما فراهم شود، در غیر این صورت تخلیه و بارگیری در بنادر دیگر کشورها صورت گرفته و ارزش افزوده از این منظر عاید آن‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر ترانشیپ در حوزه جنوب خلیج فارس انجام می شود، افزود: باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود کشتی های غول پیکر به بنادر داخلی فراهم شود تا از این منظر مجبور به پرداخت هزینه به کشورهای همسایه نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس‌، ادامه داد: اکنون برنامه ریزی‌ها صورت گرفته تا کشتی‌هایی که آب خور 14 متر دارند، بتواند در برخی بنادر ما پهلو بگیرند، البته در این خصوص فاز اول و دوم انجام شده و اکنون در بندر شهید رجایی فاز سوم در حال عملیات اجرایی است. هاشمی تختی با اشاره به موضوع مورد اهمیت دیگری که در مبادلات دریایی باید مدنظر باشد، تصریح کرد: ترانزیت موضوع مهم دیگری است که ارزآوری خوبی برای کشورهای مختلف داشته است. وی ادامه داد: نزدیک ترین خشکی ما از بندرعباس تا کشورهای حاشیه شمالی، آسیای میانه و روسیه است اما از این نوع ترانزیت تاکنون خیلی استقبال نشده از این رو در حال بررسی این موضوع در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس هستیم. عضو کمیسیون عمران مجلس ‌با بیان اینکه طولانی بودن روند بازرسی‌ها و معطلی‌های ناشی از آن یکی از عوامل از دست دادن ظرفیت ترانزیت برای کشور است، گفت: خوشبختانه با همت کمیسیون عمران مجلس مصوبه‌ای در خصوص کار شبانه روزی گمرکات و بنادر داشت که این مصوبه قانونی در راستای کاهش زمان معطلی در تخلیه و بارگیری بوده است.

هاشمی تختی نژاد با تاکید بر اینکه طولانی شدن روند تخلیه بار می تواند منجر به پرداخت جریمه یا همان دموراژ برای ما شود، افزود: برای اینکه ما شامل جریمه نشده و دموراژ پرداخت نکنیم بنادر و گمرک را برای تخلیه و بارگیری شبانه روزی کردیم. رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید در زمینه کسب سهم هر چه بیشتر از تجارت دریایی اقدامات توام با هماهنگی های لازم صورت بگیرد، در غیر این صورت کشورهای همسایه گوی رقابت را از ما خواهند ربود.



  کد خبر : 5189
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :