باشگاه خبری فراساحل: حسین توفیقیان، رئیس گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستانشناسی اعلام کرد: کشتی قدیمی «رافائل» در جنوب ایران که به دلیل وسعتاش به «تایتانیک ایران» معروف است، امروز به یک کلونی بسیار بزرگ برای محیط زیست شده که به عنوان یک اثر منحصربفرد باید توجه بیشتری به آن شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، حسین توفیقیان، رئیس گروه باستانشناسی زیر آب پژوهشکده باستانشناسی به دنبال حضور هیات سه نفره باستان شناسی زیرآب از کشور چین، نتایجی از کاوشهای باستان شناسی زیرآب در سواحل دریای خزر و خلیج فارس ارائه داد. او به بررسیهای انجام شده باستان شناسی و غواصی در بندر سیراف اشاره کرد و گفت: در این بررسیها تعدادی لنگرهای سطحی به دست آمد اما هیچ گونه معماری یا بقایای معماری کشف نشد، از سوی دیگر خمره تدفین در گورستان شهاب بوشهر شناسایی شد. این باستانشناس از بررسی سواحل بوشهر در تابستان سال گذشته نیز خبر داد و افزود: در این بررسی پراکندگی سفال و تعداد زیادی سفال شاخص دوره ساسانی شناسایی شد که در حال مطالعه است.همچنین یک نمونه لنگر سنگی و خمره کشف شد، سفالهای اژدری در بندر مهرویان، سیراف و بندر ریگ نیز وجود داشتند. توفیقیان درباره نوشتههای روی سفالها نیز گفت: فردی که این سفالها را قیراندود کرده علایمی را روی این سفال گذاشته است که در حال بررسی آنها هستیم.
آخرین یادگارهای جنگ یک ماهه ایران با پرتغالیها
این باستان شناس درباره بررسی جزایر «هنگام»، «هرمز»، «لارک» و «قشم» نیز توضیح داد: سواحل پیرامون قلعه پرتقالیها بررسی ابتدایی و تعدادی کشتیهای فلزی و گلولههای فلاخن پیدا شد که آخرین یادگاریهای جنگ یک ماهه «امام قلی خان» سردار صفوی با نیروهای پرتغالی بود که در آبهای خلیج فارس شناسایی شد. وی همچنین به بررسی «بند میزان شوشتر» به کمک غواصان حرفهای و گروه باستان شناسی زیرآب و مشخص کردن آسیبهای وارده روی نقشه اشاره کرد و افزود: با توجه به شکاف دیواره غربی دریاچه تخت سلیمان، ما بررسیهای زیر آب را برای تخمین احتمال خطر از داخل آب بررسی کردیم که خوشبختانه مشکلی وجود نداشت.
تاریخ دریانوردی در خلیج فارس شفاف نیست
توفیقیان با اشاره به بالا و پایین رفتن سطح آب در حوزه دریای خزر و نبود بادهای منظم گفت: تاریخ دریانوردی در این دریاچه شفاف نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری است چرا که براساس منابع تاریخی قبل از دوره صفویه تجارت و کشتیرانی در این دریاچه نداریم. او افزود: مطالعات باستان شناسی زیرآب دریای خزر بیشتر در کشور آذربایجان بوده است و در بخش ایرانی پراکندگی چند کشتی شکسته در خط ساحل و بنادر تاریخی را داریم.
«قورق»، نخستین کشتی شناسایی شده در کاسپین
توفیقیان در ادامه به توضیح بررسیهای انجام شده روی کشتیها پرداخت و افزود: کشتی «قورق»، نخستین کشتی شناسایی شده در دریاچه کاسپین است که کارهای مطالعاتی روی آن انجام شده است و تاریخ گذاری آن براساس منابع تاریخی میتواند از صفویه تا قاجار باشد. این باستان شناس با اشاره به مطالعه قایقهای سنتی در سواحل دریای مازندران، از شناسایی یک و نیم کیلومتر از دیوار تمیشه در داخل خلیج گرگان خبر داد و گفت: این شناسایی نتیجه مطالعات تیم مشترک دیوار بزرگ گرگان با یک گروه انگلیسی و بررسی ژئوفیزیک خشکی و دیوار زیر آب گرگان بود.
تایتانیک ایران، کلونی بزرگی برای محیط زیست در خلیجفارس
وی در ادامه به کشتی «رافائل» در جنوب ایران اشاره کرد و گفت: این کشتی با ۲۸۶ متر طول و ۱۳ طبقه به تایتانیک ایران معروف است که قبل از انقلاب خریداری و زمان جنگ مورد اصابت قرار میگیرد و در نهایت به دلیل یک تصادف هم اکنون در عمق ۷ تا ۳۲ متر خلیج فارس روبه روی شهر بوشهر زیر آب است و تبدیل به یک کلونی بسیار بزرگ برای محیط زیست شده است. او در ادامه بر لزوم پیشگیری از تخریب بیشتر این کشتی به عنوان یک اثر منحصر به فرد تاکید کرد.
نخستین ناو جنگی ایران وضعیت مناسبی ندارد
توفیقیان همچنین به نخستین ناو جنگی ایران در دوره ناصرالدین شاه به نام پرسپولیس نیز اشاره کرد که توسط نیرو دریایی بیرون اورده و هم اکنون در محوطه پادگان نیرو دریایی در وضعیت نامساعد قرار گرفته است.
کد خبر : 4781
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir