باشگاه خبری فراساحل: سالهاست در سواحل جنوبی کشور نوعی ورود کالا رواج پیداکرده که به ته لنجی معروف است. میتوان گفت این نوع ورود کالا توانسته معیشت بسیاری از افراد ازجمله خانوارهای ملوانان لنج های تجاری را تحت تأثیر قرار دهد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، تنها اسکله ملوانی شهر بندرعباس اسکله گمرک شهید باهنر بندرعباس است. در این گمرک ورود کالا تحت رویه ته لنجی یا ملوانی بهصورت کنترلشده و محدود انجام میشود. سایر گمرکات و گمرک خانههای استان نیز وضعیت مشابهی دارند که این موضوع جای تأمل دارد زیرا کالای ملوانی رویهای کاملاً قانونی است، حتی در استانهای مجاور از این رویه بهصورت گسترده مورداستفاده قرار میگیرد اما سؤال اصلی این است که اگر این رویه قانونی است چرا در استان هرمزگان انجام نمیشود و اگر قانونی نیست چرا در استانهای مجاور مورداستفاده واقعشده است؟
کالای ته لنجی به کالای ملوانی هم مشهور است، به ورود کالا از طریق ملوانان لنج های تجاری با ظرفیت زیر پانصد تن گفته میشود و هر ملوان در هرسال شش بار میتواند این نوع کالا وارد کند.
هیئت دولت در تاریخ سی و یکم مرداد امسال آییننامه ورود کالا توسط شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از پانصد تن تصویب کرد. ماده 7 این آییننامه مقرر میدارد: ملوانان شاغل در این شناورها مجازند در هرسال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف یکصد میلیون ریال از معافیت ملوانی استفاده کند. قابلذکر است، کالاهای قابل ورود توسط ملوانان که برای مصرف شخصی است با تصویب هیئتوزیران در مورد ارزاق عمومی تا صد درصد از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند. همانطور که بیان شد ریشه این مشکل ارتباطی با قانونی بودن یا نبودن این رویه ندارد زیرا منع قانونی وجود ندارد و قانون در این زمینه کاملاً شفاف است بنابراین باید ریشه این مشکل در جای دیگری جستجو کرد.
جایی که اقدامات مدیران و مسئولین در قبال انجام نشدن این موضوع در سطح استان، فراقانونی بودن و سلیقهای عمل کردن تفسیر میشود. انجام نشدن این مصوبه هیئتوزیران در استان هرمزگان به حدی است که صدای استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درآورده و هرکدام از این مسئولین گلایههای خود را اعلام و خواستار انجام آن شدند. شاید بازخوانی بیانات صریح رهبر انقلاب در مورخ یازدهم مردادماه سال گذشته در خصوص قاچاق کالا در این مورد خود بتواند اهمیت این موضوع را نشان دهد ؛ مقام معظم رهبری ضمن معرفی دو قاچاق کالا که یکی از آنها «بلای بزرگ» نام دارد؛ افزودند: "مراد من از قاچاق، فلان کوله برِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که میرود آنطرف یکچیزی را برمیدارد روی کولِ خودش میآورد اینطرف، اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد، با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد؛ اما نوع دوم قاچاق را «قاچاق سازمانیافته» معرفی کردند؛ من قاچاقهای سازمانیافته بزرگ را میگویم، دهها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود، خب، باید برویم برخورد کنیم با اینها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما میتوانیم بهطورجدی با اینها برخورد کنیم."
در همین خصوص حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر، نماینده شرق هرمزگان در مجلس در نشست بررسی مسائل و مشکلات بندرتیاب شهرستان میناب اظهار کرد: بهبود وضعیت معیشتی مردم شرق هرمزگان باید از جمله اولویت های مهم دستگاه های اجرایی باشد. در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم این خطه نیز خواستار همکاری بیشتر نیروی انتظامی جهت بهره مندی مردم از کالاهای ته لنجی هستیم. همچنین همتی، استاندار هرمزگان در روزهای نخستش در استان به دستورالعمل تهلنجی اشاره و اظهار کرد: بحث اجرای قانون تهلنجی نیز در سفر وزیر کشور به استان هرمزگان پیگیری خواهد شد تا مردم استان بتوانند همانند مردم بوشهر از این دستورالعمل استفاده کنند و بهرهمند شوند. اما این پایان کار نبود و رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. حسین هاشمی تختی تصریح کرد: برخورد با افراد دون پایه و کسانی که برای امرار معاش و گذران زندگی رومزمره خود، کالای محدودی را وارد می کنند، درست نیست و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
وی با به اینکه برای امرا معاش مردم در مناطق مرزی باید راه حل مناسبی پیدا شود، افزود: باید از طریق راه اندازی بازارچه های مرزی، ته لنجی و پیله وری برای امرار معاش مردم چاره اندیشی شود تا مرزنشینان با مشکل معیشت روبرو نشوند. این نماینده مجلس با ذکر این مطلب که مردم مرزنشین که ته لنجی وارد می کنند به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور نیستند، تاکید کرد: در زمینه مبارزه با کالای قاچاق باید با کانتینرهای پلمب شده که در سطح کلان به صورت قاچاق وارد کشور می شود باید برخورد شود تا اقتصاد ملی آسیب نبیند.
کد خبر : 4719
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir