باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل کشتیرانی والفجر گفت: خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ پس از 15 سال فعالیت و به دلیل تمدید نشدن قرارداد آن با شرکت پایانههای نفتی تعلیق شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازروابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مجید سجده روز دوشنبه اظهار داشت: این شرکت در 2 ماه اخیر خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ را بدون هیچ حمایتی فعال کرد که به دلیل پوشش ندادن هزینهها از سوی استانداری و شرکت پایانههای نفت و برای جلوگیری از تحمیل هزینههای بیشتر، مجبور به تعلیق سرویسهای خود شد. وی به راه اندازی خط مسافری بوشهر - خارگ از زمان تاسیس کشتیرانی والفجر در سال 1365 اشاره کرد و گفت: شرایط خاص، بالا بودن هزینه و طولانی بودن مسیر دریایی خارگ بوشهر همواره انجام سرویس در این مسیر را با مشکل مواجه کرده بود.
سجده افزود: در این مدت برای رفاه حال ساکنان جزیره خارگ در حمل و نقل دریایی و بر اساس نامه معاون نظارت پیگیری و ارتباط مردمی ریاست جمهوری و با پینوشت معاون اول ریاست جمهور، مقرر شد سال 1381کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای بهره گیری از یک فروند شناور تندرو ( کاتاماران) برای خط دریایی خارگ بوشهر اقدام کند. وی با بیان اینکه در این نامه، شرکت نفت نیز برای اعمال صرفه اقتصادی موظف به همکاری لازم با کشتیرانی والفجر در این زمینه شد، افزود: در این رابطه کشتیرانی والفجر با صرف هزینه بسیار سنگین یک فروند شناور مناسب برای این مسیر تهیه کرد. سجده با اشاره به 15 سال همکاری و همیاری کشتیرانی والفجر و شرکت پایانههای نفت در برقراری خطوط مسافری در مسیر خارگ و با قدردانی از شرکت پایانههای نفتی بابت همکاری بایسته و شایسته طی مدت زمان مزبور گفت: آخرین قرارداد کشتیرانی والفجر و پایانههای نفتی، در تاریخ 31 تیر ماه سال جاری به پایان رسید و این شرکت به دلیل پرداخت مبلغ پنج میلیارد تومان بابت خرید شناور برای این مسیر از تمدید قرارداد مجدد با کشتیرانی والفجر اجتناب کرد.
وی گفت: این درحالی است که با توجه به سابقه فعالیت کشتیرانی والفجر در این خط، این مبلغ باید برای ارتقاء عملیات و کیفیت فعالیت به این شرکت پرداخت میشد اما به شرکت دیگری که فاقد هر گونه سابقه و توان عملیاتی است واگذار شد. مدیرعامل کشتیرانی والفجر با بیان اینکه به دلیل پوشش ندادن هزینهها توسط شرکت نفت که جزو شروط نامه مزبور بود، در عمل امکان اجرای بند مزبور وجود نداشت، افزود: با تمام این تفاسیر کشتیرانی والفجر و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسئولیت اجتماعی خود اقدام به رایزنی و مذاکره با مسئولان برای برقراری مجدد این خطوط کشتیرانی کرد. وی اشاره ای به دیدار و رایزنی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با استاندار بوشهر در چهارم مرداد ماه سال جاری کرد و گفت: در این نشست و براساس توافق صورت گرفته مبنی بر پوشش هزینههای انجام سفر از سوی استانداری و شرکت پایانههای نفتی، کشتیرانی والفجر مجددا سرویسهای این مسیر را راه اندازی کرد.
سجده گفت: متاسفانه با وجود توافقهای انجام شده، ارسال نامه و برگزاری جلسات متعدد توافقات اجرایی نشد و شرکت کشتیرانی والفجر دوماه مسیر سرویسهای خارگ را بدون هیچگونه حمایتی انجام داد که به دلیل پوشش ندادن هزینهها، سفرها با هزینههای بالا همراه بود و کشتیرانی والفجر با زیانهای سنگین مواجه شد. به گفته وی، هزینههای دیگری مانند هزینه تعمیر و نگهداری اسکله کشتیرانی والفجر در بندر بوشهر به مبلغ 8 میلیارد ریال (800 میلیون تومان) در سال را نیز باید به هزینههای مذکور افزود. مدیرعامل کشتیرانی والفجر با تاکید بر لزوم توجه خاص به خطوط مسافری دریایی و جلوگیری از ضرر و زیان این شرکت تاکید کرد: چنانچه راهکارهایی برای تامین هزینهها مشخص شود، کشتیرانی والفجر آمادگی دارد، شناور خود را بار دیگر عملیاتی کرده و به مسیر بازگرداند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، کشتیرانی والفجر یکی از شرکتهای زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در برخی از بنادر کشور مشغول ارائه سرویسهای دریایی به مسافران است. جزیره خارگ، جزیرهای مسکونی در خلیج فارس است که در ۳۸ کیلومتری ساحل بندر گناوه قرار دارد و یکی از پایانههای مهم نفتی ایران محسوب میشود.
کد خبر : 4513
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir