یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ | Sun 24 Nov 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۴:۵۰

مذاکره توسعه همکاری‌های دریایی و بندری ایران و اکراین

باشگاه خبری فراساحل: سفیر و مسئولان بلندپایه کشور اکراین امروز در جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در محل این سازمان درباره توسعه همکاری‌های دریایی و بندری، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر دو طرف، آموزش و توسعه کریدورهای ترانزیتی مذاکره کردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازروابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی، پیش از ظهر امروز مذاکره توسعه همکاری‌های دریایی و بندری ایران و اکراین با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مسئولان دریایی و بندری ایران و همچنین رئیس جمهور سابق اکراین (ویکتور یوشچنکو) و بخش خصوصی دو کشور در حوزه دریا و بندر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: مسیر بندر بمبئی به بندرعباس و بنادر اکراین می‌تواند مسیری ارزان، سریع و کوتاه در حوزه ترانزیت باشد. محمد سعیدنژاد افزود: باید کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی فعال دو کشور در حوزه دریا و بندر مشخص شود تا ارتباطات جامعی داشته باشند و به طور مشخص پروژه‌های دریایی، بندری و ترانزیتی دو طرف را پیگیری کند. وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم ایده توسعه خط ترانزیتی بندر بمبئی - بندرعباس و بنادر اکراین را دنبال و ارزیابی کنیم، ضروری است کالا را به عنوان پایلوت از این مسیر ترانزیتی عبور دهیم تا شرایط، زمان و هزینه‌های عبور ارزیابی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد توسعه خواهرخواندگی بین بنادر ایران و اکراین را مطرح کرد و گفت: در زمینه تأمین نیازهای دو طرف در حوزه دریا، انتقال دانش فنی، آموزش و سرمایه‌گذاری می‌توان مذاکرات جامعی داشت. سعیدنژاد به وضعیت استراتژیک بندر ایران در خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: مدل کلی سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اینگونه است که تأسیسات زیربنایی از محل منابع عمومی و دولتی تأمین می‌شود که در این باره می‌توان به حوضچه بندری و اسکله‌ها اشاره کرد اما بقیه فعالیت‌ها از سوی بخش خصوصی در بنادر سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع انبارها، سیلوها، محوطه‌ها و تجهیزات توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود. وی افزود: بهره‌برداری از بخش خصوصی از طریق قراردادهای پیمانکاری است اما در بقیه موارد بخش خصوصی خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سرمایه‌گذاران ما حاضرند در بنادر اکراین و دریای سیاه نیز سرمایه‌گذاری کنند و ضروری به نظر می‌رسد شرایط از سوی کشور اکراین فراهم شود. سعیدنژاد اظهار داشت: ما در دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان آماده جلب سرمایه‌گذار هستیم.سرمایه‌گذاری‌های دو طرف موجب افزایش سهم ترانزیت و بار در کریدورهای مشترک می‌شود. وی با بیان اینکه بخش‌های فنی و دریایی دو طرف می‌توانند همکاری‌های مشترکی در راستای توسعه این بخش داشته باشند، گفت: گواهینامه‌های دریایی صادر شده از سوی دو طرف می‌تواند مورد پذیرش طرفین باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عملیات تکمیل راه‌آهن ایران به اکراین در مسیر انزلی - آستارا اشاره کرد و گفت: ما در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ارتباطاتی داریم که باید تقویت شود. سعیدنژاد گفت: براساس مذاکرات قبلی مقرر است تا یک ماه آینده هیأتی از سازمان بنادر و دریانوری ایران به اکراین برود و مذاکراتی با طرف اکراینی داشته باشیم که این جلسه می‌تواند کمک مؤثری برای جدی شدن مذاکرات مذکور باشد. وی افزود: منتظر این هستیم که ارتباطات قوی‌تری بین مجموعه‌های بندری و دریایی ایران و اکراین در دو بخش خصوصی و دولتی فراهم شود. بنابراین گزارش در ادامه این جلسه ویکتور یوشچنکنو رئیس جمهور سابق اکراین که به همراه سفیر اکراین در ایران در این جلسه حاضر شده بود، اظهار داشت: اکراین در قسمت شرقی اروپا واقع شده است و از طریق دریا به گرجستان و ترکیه متصل است. وی ادامه داد: اکراین در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا مایل به ارتقای همکاری با ایران است.

رئیس جمهور سابق اکراین با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی این کشور در کریدورهای بین‌المللی دنیا گفت: یکی از کریدورهای ترانزیتی ما از مسیر گرجستان برنامه‌ریزی شده و اکراین برای حمل کالای خود از این کریدور به بندرعباس مصمم است. وی افزود: در حال حاضر مذاکرات حمل کالا از طریق اکراین به چین و آسیا شرقی در حال انجام است و همانطور که رئیس جمهور ما عنوان کرده است کوتاه‌ترین راه به اروپا و آلمان از اکراین می‌گذرد. وی با اشاره به اینکه اکراین در سال ۲۰۱۶ میلادی به کریدور تراسیکا پیوسته است، گفت: اکراین دارای کوتاه‌ترین مسیر برای کامیون‌ها به اروپای شرقی و غربی است. وی گفت: اکراین آماده است در زمینه تأمین ریل، سوزن ریل، لوکوموتیو و واگن قطار با کشور ایران همکاری کند.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل، در ادامه این جلسه همچنین مدیرکل همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اکراین و جمعی از فعالان بخش خصوصی ایران و اکراین در حوزه دریا و بندر موضوعاتی را مطرح کردند که مقرر شد دو طرف زمینه را برای حضور بهتر بخش خصوصی در توسعه دریا و بندر دو کشور فراهم کنند.



  کد خبر : 4024
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :