شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ | Sat 23 Nov 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۳:۳۶

بحران قطر و افزایش هزینه‌های صادرات کالا و انرژی

باشگاه خبری فراساحل: احتمال می‌رود به دنبال بسته شدن بندر فجیریه دبی به روی شناورهای قطر، هزینه‌های صادرات کالا و انرژی این کشور روند افزایشی در پیش گیرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل رویترز نوشت: بسته شدن بندر فجیریه دبی -هاب سوخت رسانی منطقه- به روی شناورهای قطر که این شناورها را مجبور می‌کند تا مسافت بیشتری را برای سوخت گیری طی کنند و یا قیمت بالاتری را پرداخت کنند، افزایش هزینه‌های صادرات کالا و انرژی این کشور را به همراه خواهد داشت. این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه عربستان سعودی، دبی، مصر، یمن و بحرین با وارد آوردن اتهاماتی مبنی بر حمایت قطر از فعالیت‌های تروریستی، روابط دیپلماتیکی خود با این کشور را قطع کردند، نوشت: ائتلاف عربی فشارهای اقتصادی زیادی علیه قطر را به کار گرفته است، ممنوع کردن ورود شناورها با پرچم‌های این کشور به ‌آب‌های خود نیز از این جمله است.


افزون بر این، تعدادی از تانکرهای گاز مایع طبیعی LNG، شیمیای و نفتی که از قطر می‌آیند به جای پهلوگیری برنامه ریزی شده در بنادر دبی یا عربستان سعودی مجبور خواهند بود در ‌آب‌های اقیانوس آزاد معطل باقی بمانند. لازم به ذکر است، قطر بزرگترین صادر کننده LNG جهان، محموله‌هایی از سوخت برای تولید انرژی را به کاربران اصلی در ژاپن، چین و هند ارسال می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است، شناورهایی که بنادر قطر را ترک می‌کنند در سفر دریایی خود در بندر فجیریه دبی- بزرگترین بندر بانکرینگ خلیج فارس سوخت گیری می‌کنند. بنابراین در پی اقدام اخیر، مالکان کشتی و چارترها برای طرح ریزی تردد شناورهای خود با تلاش مضاعفی روبه رو خواهند شد.


با توجه به اینکه در نزدیکی تنگه هرمز که کشتی‌ها به سمت مشتریان در آسیا، آمریکا و یا اروپا حرکت می‌کند، بندر فجیریه یکی از مهم ترین بنادر برای بازار جهانی انرژی است، شناورهایی که به طور معمول از بندر مذکور سوخت گیری می‌کنند و در حال حاضر مجبور به تغییر مسیر به سمت بنادر منطقه ای یا پاکستان، سریلانکا، هند و یا حتی مسیرهای دورتر مانند سنگاپور هستند، معضلاتی مانند تاخیر و یا هزینه‌های بالاتر را متحمل خواهند شد. گفته می‌شود، شناورهای متاثر از این تصمیم احتمالا مجبور خواهند شد به سمت عراق، ایران و عمان برای سوخت گیری روی آورند. یک منبع تجاری آشنا به وضعیت بازار در این باره گفت: بستن شناورهای قطری به روی بندر فجیریه به معنای جلوگیری از 25 درصد از 800 هزار تا 900 هزار تن سوخت دریایی که ماهانه در این بندر فروخته می‌شود، است.



  کد خبر : 3825
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :