باشگاه خبری فراساحل: معاون فراساحل شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي، با بیان اینکه سکوی فاز 21 راهاندازی شده است گفت: سکوی فاز 20 نیز که آخرین مراحل راهاندازی را طی میکند، تا پایان امسال عملیاتی میشود. دکتر محمدرضا بهاری، با بیان اینکه بخشهای اصلی فاز 19 یعنی19Aو 19C نصب شده است، گفت: یک سکوی کوچک از فاز 19 به نام 19Bباقیمانده است که اواخر اسفندماه امسال نصب و احتمالا تا اردیبهشت سال آینده راهاندازی خواهد شد. وی، با اشاره به فاز 14 که شامل دو بخش حفاری و لولهگذاری است، گفت: حدود 60 کیلومتر از خط 14 بارگیری شده و به طور کامل آماده لولهگذاری هستیم، اما به دلیل برخی مشکلات پیش رو، لولهگذاری در اولویتهای بعدی قرار گرفته است. به احتمال زیاد تا یک ماه آینده عملیات لولهگذاری فاز 14 آغاز میشود. به گفته او، حفاری فاز 14 نیز با سرعت مطلوب در حال انجام است.
پیشرفت 80 درصدی ساخت گوی صادرات میعانات گازی
معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی، با اشاره به ساخت گوی صادرات میعانات گازی در خرمشهر، گفت: به دلیل تحریم، ساخت این گوی با مشکلات زیادی همراه شد اما توانستیم همه مشکلات را يك به يك برطرف کنیم. وی با اشاره به فراهم شدن امکان صادرات میعانات گازی، گفت: ساخت گوی صادرات میعانات گازی که برای نخستین بار در کشور انجام میشود با 80 درصد پیشرفت در یارد خرمشهر در حال انجام است. معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی، ادامه داد:دو بخش اصلی در ساختSPM ، ساخت بدنه و مونتاژ بویه و طراحی و ساخت بخش پایانی و منيفولد لوله صادراتی موسوم به PLEM است که کشور هم اکنون به فناوری ساخت این دو بخش دست یافته است.
وی افزود: پیشبینی میکنیم آزمایش و تست این گوی شناور اواخر فروردین ماه سال 96 انجام شود. بهاری با بیان اینکه گوی شناور (SPM )برای انتقال و بارگیری فرآوردههای نفتی به کشتیهای نفتکش استفاده میشود گفت:طراحی و ساخت این تجهیز که در اختیار تعداد محدودی از شرکتهای دنیا قرار دارد جزء موارد تحریمی اصلی صنعت نفت ایران به شمار میرفت، این امر نیز موجب شد تا شرکت IOEC در راستای بومیسازی ساخت آن در ایران، به ساخت SPM در داخل کشور را در دستور کار خود قرار دهد. وی گفت: ساخت داخل گوی شناور (SPM) و یکی از تجهیزات کلیدی آن موسوم به Product Swivel همچنین نصب و راه اندازی بسته کامل SPM شامل زیرسطحی و بخش شناور و اتصالات (floating hoses and Riser) مربوطه از فناورهای تازهای است که شرکت مهندسی و تاسیسات دریایی ایران آن را بومیسازی کرده است.
نصب 90 درصد عرشههای کشور توسط شناور اوشنیک پنج هزار
وی درباره شناور اوشنیک پنج هزار گفت:بیش از 90 درصد عرشههای كشور بعد از اعمال تحریمهای ناجوانمردانه غرب، توسط شناور فوق پیشرفته اوشنیک پنج هزار، نصب شده است. ظرفیت اسمی این شناور چهار هزار و 400 تن است و هر كدام از سکوهای پارس جنوبی حداکثر با وزن بين 3300 تا 3700 تن توسط اين شناور در مدت كمتر از يك هفته نصب شده است. بهاری، با بیان اینکه افزایش تولید گاز در سالهای اخیر با کمک این شناور برای نصب عرشهها و عمليات شناور سيمستر براي نصب لولههاي صادراتي 32 اينچي كه در مجموع بيش از 2400 كيلومتر محقق شده است گفت: در سالهای اخیر بویژه بعد از دولت یازدهم تولید گاز کشور حدود 150 تا 200 میلیون مترمکعب در روز تولید گاز افزایش یافت. این مقام مسوول در شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايي، با بیان اینکه شناور اوشنیک امکان لولهگذاری هم دارد که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است اظهار کرد: ما همزمان با فعاليتهای راهاندازی و نصب، مشغول آمادهسازی و فعال کردن بخش لولهگذاری شناور اوشنیک نيز هستیم.
فروردین 96؛ آغاز عملیات لولهگذاری شناور اوشنیک
وی با بیان اینکه عزم خود را برای توسعه ظرفیتهای لولهگذاری در کشور جزم کردهایم گفت:امیدواریم اولین عملیات لولهگذاری شناور اوشنینک در فروردین 96 با پروژه فاز 13 آغاز شود. معاون فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی، از تامین 40 درصد نیازهای کشور در بخش فراساحل خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم نیازهای کشور را در بخشهای تولید، انتقال، نگهداری و سرویسدهی نیز تامین کنیم. وی ادامه داد: در بخش خریدهای مورد نیاز در حوزه فراساحل، هنوز اقلام زیادی است که باید بدليل تقاضاي كيفی بالا از تامین کنندگان مطرح جهانی بخریم چرا که در صورت خرابی يا ضعف در كاركرد با گذشت زمان، ريسكهای خطرناكی به دنبال دارد و عمرشان نيز بسيار محدود ميشود و ضرر آن بیشتر از منافع میشود.
وی ادامه داد: برای مثال در صنعت نفت شیرهای فشار بالای ایمنی برای سکوهای گازی و سنسورهای ابزار دقيق و پوششهای اينكونل و مخازن تحت فشار، بسیار حساس هستند، که تولید این اقلام سرمایه زیاد و تحقیقات وسیع میطلبد و به طور کلی تولید آن در داخل در قالب مهندسی معكوس يا كپیسازی به تعداد محدود صرفه اقتصادی ندارد. وی با بیان اینکه لزومی ندارد برای همه اقلام بومیسازی شود گفت: به عنوان يك رويه پذيرفته شده در بازرگانی و توليد، میتوان تامین این تجهیزات را از سازنده بهنام و معتبر انجام داد که در این شرایط به صرفهتر و بدون تاخير است. بهاری، با بیان اینکه ناوگان IOEC متشكل از انواع شناورها و كشتیها است كه برای حمل و نقل، نصب، لولهگذاری و ساير فعاليتهای فراساحلی مورد استفاده قرار میگيرند، گفت:اين ناوگان توانايی اجرای انواع پروژههای فراساحلی صنعت نفت و گاز را دارد و انواع كشتيهای لولهگذار با توانايی كشيدن لولههايی با قطر چهار تا ۶۰ اينچ را شامل میشود.
عدم اعتماد صاحبان صنایع به دانشگاهها
این مقام مسوول در شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی در خصوص اعتماد كارفرمايان و صاحبان صنایع به دانشگاهها، گفت: تا زمانیکه به دانشگاه اعتماد نکنیم و بر مشاركت عملی هیات علمی در انجام پروژههای كاربردی تكيه نکنیم، نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم. در همه كشورهای صاحب سبك و فناوری، راه از ميان دانشگاه و تحقيق به مقصد رسيده وگرنه در ايستگاههايی مثل اخذ گواهينامه بينالمللی و پاس كردن تستهای كيفيت متوقف میشويم. وی با تاکید بر لزوم تعامل صنعت با دانشگاه،گفت:در دانشگاههای مطرح جهان از جمله «لیهای» امریکا شرکت جنرال موتورز سالن وسیعی را به خود اختصاص داده تا بخشهایی از تحقیقات موتوری و مکانیکی بعضی از پروژهها با نظارتهای علمی در محيط اكادمی انجام شود، در حالیکه این موضوعات در کشور ما جا نیفتاده است و ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار ضعیف و بیجان است.
بهاری گفت:در ایران بودجههای اختصاص یافته به پروژههای دانشگاهی و تحقیقاتی بسیار محدود است و حتی همان مقدار كم را هم صاحبان صنایع تمایل ندارند بخشی از درآمدهایشان را به پروژههای دانشگاهی اختصاص دهند و بايد با كمك دستگاههای نظارتی و كمك مجلس ملزم به تعريف و پشتيبانی از پروژههای كاربردی و پاسخگو باشند.
کد خبر : 3309
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
مارین تایمز