باشگاه خبری فراساحل: رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران: اگر دستگاههای سفارشدهنده ساخت شناور، امکانسنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکتهای کشتیسازی نیز آمادهاند این نیازها را در داخل تامین کنند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل مارين تايمز، بخشی از عوامل کاهش فعالیتهای شناورسازی را باید در مشکلات تحریم بانکی و کاهش فعالیتهای دریایی در گذشته جستوجو کرد اما بخش بزرگتر این مشکل، در اثر محدودیتهای مالی و نبود حمایتهای تسهیلاتی لازم در این حوزه ایجاد شده است. دکتر ناصر فلاحی رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران دراینباره گفت: در چنین شرایط مالی نامناسبی باید با کشورهایی مانند چین و کره رقابت کنیم، در حالی که در این کشورها، کشتی به عنوان وثیقه از سوی بانک پذیرفته و به این ترتیب از شناورسازان حمایت میشود.
مشکلات و گرفتاریهای مالی موجب شده بسیاری از شناورسازیها با زیر ۱۰درصد ظرفیت و حتی برخی با کمتر از ۵درصد ظرفیت فعالیت کنند. فلاحی تاکید کرد: در سالهای گذشته وعده داده شد مشکلات مالی شناورسازان از محل صندوق توسعه ملی حل خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد. وی در این خصوص گفت : درخواست ما از مجلس شورای اسلامی، دولت و مدیران ارشد صنعت، رسیدگی هرچه زودتر به این مشکلات مالی است. رییس انجمن سازندگان شناور با بیان اینکه بعد از مکاتبات این انجمن با معاون اول رییسجمهوری، سال گذشته قرار شد یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص داده شود گفت : اما با گذشت بیش از یک سال هنوز این بودجه تخصیص نیافته است. فلاحی افزود : در کنار مشکلات مالی، سفارش شرکتهای کشتیرانی به خارج نیز از رونق بازار کشتی سازی در داخل میکاهد، البته بخشی از این سفارش خارجی به دلیل نبود توان مالی برای تحویل به موقع سفارش، از سوی شرکتهای داخلی است.
وی در ادامه توضیح داد: با توجه به کمبود نقدینگی و مشکلات مالی شرکتهای کشتی سازی و شناورسازی، سفارش ساخت از سوی دستگاههای سفارش دهنده کم است و بیشتر خرید از خارج انجام میشود. ناصر فلاحی خاطرنشان کرد: اگر دستگاههای سفارش دهنده ساخت شناور، امکان سنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکتهای کشتیسازی نیز آمادهاند این نیاز ها را در داخل تامین کنند. فلاحی تاکید کرد : اگر تسهیلات بخش خصوصی به شرط استفاده از محصولات ساخت داخل ارائه شود، باتوجه به زمان بندی دقیق، سفارشات به داخل سپرده خواهد شد. رییس انجمن سازندگان شناور در پایان افزود : لازم است فاینانس صاحبان کشتی و کشتیرانیها به شرطی تامین شود که از سازنده داخلی شناور خرید کنند، به این ترتیب به زودی شاهد توسعه صنعت کشتی سازی خواهیم بود.
کد خبر : 2811
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir