باشگاه خبری فراساحل: رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت : تعاملات بینالمللی سبب رشد و توسعه این صنعت استراتژیک شده، لذا صنایع دریایی باید همانند سایر کشورهای توسعه یافته نقش محوری در توسعه اقتصادی کشورایفا نماید. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه ایران با داشتن موقعیت عالی در خلیج فارس و دریای عمان با بیشترین جزایر و سواحل و نیز قرار گرفتن در کولیدور شمال جنوب، موقعیت جغرافیایی مناسبی برای توسعه فعالیتهای دریایی دارد بیان داشت: وجود زیر ساختهای مناسب برای ساخت شناور و سازههای دریایی و فراساحلی و وجود نیروهای متخصص و دانشگاهها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی ظرفیتهای لازم برای توسعه صنایع دریایی را دارا است. پیمان مسعودزاده در ادامه افزود: متاسفانه آنگونه که باید و شاید به این قسمت مهم و استراتژیک پرداخته نشده حال که پس از توافق هستهای امید آن میرود که صنایع دریایی از رکود چندین ساله خارج و جایگاه واقعی خود را در اقتصاد ایران پیدا کند.
وی توجه به چند عامل را، ضروری برای خروج صنایع دریایی از رکود میداند :
- تجارب سالهای تحریم نباید فراموش شود و همه باید بدانیم هرگونه وابستگی از جمله وابستگی صنعتی، طمع استفاده مجدد از حربه تحریم را در دشمنان به دنبال خواهد داشت و باید بدانیم تنها راه توسعه و پیشرفت، توسعه درون زا و متکی به توان داخلی است.
- اقتصاد مقاومتی تنها ملزم کردن مصرف کنندگان به خرید کالای ساخت داخل نیست بلکه مسئولیت صنعتگران داخلی رانیز در تولید محصول رقابتی دوچندان میکند.
- دست آوردهایی که در دوران تحریم به دست آوردیم مانند توسعه کلاسهای رده بندی و بیمههای داخلی را باید در دوران پسا تحریم نیز مورد توجه و حمایت ویژه قرار داد.
- بدون نقشه راه و استراتژی صنعتی در حوزه صنایع دریایی نباید انتظار پیشرفت داشت، لذا امیدواریم برنامههای منسجمی تدوین و با تمام توان اجرایی شود.
- بدون تامین مالی با بهره مناسب و ترجیحی عملا سفارشات ساخت به کشورهای دیگر سوق داده خواهد شد، لذا موکدا تاکید میشود که بانکها و بیمهها باید وامها وبیمههای خاص منطبق با ویژگیهای صنایع دریایی و قابل رقابت با چین و کره تعریف کنند تا صنایع داخلی نیز بتوانند تقاضای بازار را جذب نمایند.
- صنایع دریایی متولی واحدی میخواهد که بارها توسط صاحب نظران تحت عنوان وزارت دریاداری مطرح شده فارغ از اینکه عنوان چه خواهد بود، وزارت خانه یا یک معاونت در نهاد ریاست جمهوری هرچه باشد لزوم وحدت فرماندهی در صنایع دریایی ضروری به نظر میرسد.
- توسعه و نوسازی ناوگان شرکتهای بزرگ کشتیرانی ملی فرصتی طلایی برای استفاده از ظرفیتهای صنایع داخلی است و البته میتواند با مشارکت شرکتهای مطرح بینالمللی باشد. اگر این فرصت صرفا به خرید خارج منتج شود و در آن نقشی برای کشتیسازان داخلی قایل نشویم شاید بزرگترین اشتباه را کرده باشیم که به سادگی طی سالها قابل جبران نباشد.
مسعودزاده در پایان با ابراز امیدواری خاطر نشان کرد: تعاملات بینالمللی سبب رشد و توسعه این صنعت استراتژیک شده، لذا صنایع دریایی نیز باید همانند سایر کشورهای توسعه یافته نقش محوری در توسعه اقتصادی کشور ایفا نماید.
کد خبر : 2534
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir