باشگاه خبری فراساحل: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: قرارداد سرمایهگذاری هندیها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هوشمندانهترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقهای است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از دغدغههای مدیران صنعت هر کشور در حال توسعه (که مدیران کشور ما و بخصوص مدیران سازمان بنادر و دریانوردی ) نیز از این امر مستثنی نیستند، فائق آمدن بر مشکلات تامین مالی پروژهها است.آقایی گفت: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیزمینی (نفت، گاز و...) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمیکند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانهای که بتواند سرمایهگذاران بینالمللی را برای اجرای پروژههای تعریف شده جذب نموده و دانش و تکنولوژی را وارد کشور نماید، فاکتور موثر و تعیین کنندهای میباشد.لذا جلب نظر سرمایهگذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدلهای متنوع قراردادی استکه یکی از آنها قرارداد ساخت و بهرهبرداری و انتقال یا اصلاحاًB.O.T (Build-operation-Transfer) نام دارد که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است. مدیر کل بنادر و دریانوردی تاکید کرد: دلیل عمده استقبال به این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی ، بهره برداری و...) بوده بطوریکه بیشترین ریسکهای قرارداد به سرمایهگذار منتقل میشود. به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان میدهند.
بر همین اساس در طول مدت بهرهبرداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار و... به نحو مناسب با بهرهبرداری از ابنیه و تأسیسات هزینه های ساخت، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
وی اظهار داشت: با توجه به موارد عنوان شده و نظر به اینکه بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه بدلیل دارای اهمیت ویژه میباشد نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی، خشکی هزینه و امنیتی محسوب میگردد در همین راستا و ارزش تبادلات تجاری ١٧/٥میلیارددلاری هندوستان با این کشورها در سال ٢٠١٥ و پیش بینی ترانزیت ١٦/٥ میلیون تنی کالا تا سال ٢٠٢٠بین بنادر هندوستان و کشورهای مذکور نقش و موقعیت بینظیر بندر چابهار در این تبادلات را از مهمترین دلایل پذیرش سرمایه گذاری حضور هندیها برشمرد. از طرفی با توجه به وجود معادن با کیفت در افغانستان که بیش از دو میلیارد تن برآورد میگردد و قراردادهای دو کشور هند و افغانستان در خصوص بهرهبرداری از این معادن توجیه این نوع مدل سرمایهگذاری و تفاهم نامههای سه جانبه را توجیه پذیر تر مینماید با توجه به دلایل فوق قرارداد سرمایهگذاری با مدل B.O.T باهندیها جهت طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار (٨٥میلیون دلار) و اختصاص خط اعتباری از سوی اگزیم بانک هند (به میزان ١٥٠ میلیون دلار برابر با ٩٠٠٠ میلیون روپیه) بمدت ده ساله صورتپذیرفت که هوشمندانهترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقهای است.
به گزارش سازمان بنادر، مدیر کل بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بندر چابهار مناسبترین بندر به منظور عملیات ترانشیپی کالا در منطقه میباشد که توافق نامه هندوستان – ایران و افغانستان نقش کلیدی آنرا بهعنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی بخوبی مشخص نموده است. براساس روند سرمایهگذاری پیشبینی میگردد تا سال ٢٠٢٠ میلادی در کشورهای حوزه خاورمیانه و جنوب غربی آسیا جهت طرحهای توسعه بنادر حدوداً ٥٠ میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام پذیرد. در کشورهای آسیای میانه همانند روسیه، اوکراین، قزاقستان و تاجیکستان، پیشبینی ترانزیت حدوداً ٤٠ میلیون تنی از آنها از مسیر ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شرق آفریقا بعنوان کوتاهترین، کمهزینه ترین و امنترین مسیر، آینده درخشانی را برای شکوفایی بنادر ایران و اقتصاد دریا محور رقم خواهد زد.
کد خبر : 2466
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir