باشگاه خبری فراساحل: با ورود کشتیرانی والفجر به حوزه شناورهای فراساحل تعداد ناوگان این شرکت در بخش شناورهای فراساحلی از دو فروند به هفت فروند در سال 95 افزایش یافت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، مدیرعامل کشتیرانی والفجر با اشاره به توسعه ناوگان فراساحل در این شرکت گفت: کشتیرانی والفجر در اواخر سال 1392 و در راستای گسترش فعالیتهای خود و ایجاد بازارهای درآمدی جدید و همچنین مقابله با رکود نسبی محمولات بار و مسافر در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به دلیل شرایط سیاسی و محدودیتهای بین المللی حاکم برمنطقه، توسعه ناوگان فراساحل خود را در دستور کار قرار داد و تعداد شناورهای تدارکاتی خود را از دو فروند در سال 92 به هفت فروند در سال 95 افزایش داد. کاپیتان مجید سجده افزود: در سه سال اخیر کشتیرانی والفجر در تمامیفراخوان مناقصات اعلام شده توسط شرکتهای فعال در این حوزه اقدام کرد که منجر به انعقاد 6 فقره قرارداد بلند مدت برای سه فروند شناور تدارکاتی و سه فروند شناور یدک کش با شرکت نفت فلات قاره ایران شده است.
وی به رکود جهانی و منطقهای قیمت نفت و گاز و کاهش عملیات در این بخش اشاره کرد و گفت: به همین نسبت میزان تقاضا برای شناورهای فراساحل و همچنین نرخ اجاره روزانه این نوع شناورها با افت شدیدی همراه بوده است. وی افزود: در حال حاضر هزینه شناورهای AHTS با توجه به نوع کاربری و ابعاد آن بین 9 تا 13 میلیون دلار و شناورهای از نوع ASD بین 6 تا 9 میلیون دلار است و قیمت شناورهای تخصصی فراساحل گاهی به بیش از 30 میلیون دلار افزایش پیدا میکند بنابراین نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز یکی از موضوعات بسیار مهم در این زمینه است.
وی از وزارت نفت، شرکت ملی نفت و شرکتهای اصلی عملیاتی آنها مانند شرکت نفت فلات قاره ؛ شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی حفاری به عنوان متولیان اصلی بازار فراساحل نام برد و تصریح کرد: توسعه شناورهای فراساحل و ورود به این بازار نیازمند همکاری و ارتباط مستمر و بوجود آوردن زیر ساخت مورد نیاز برای تامین نیروی متخصص دریایی و تدارکات و الزامات فنی است. وی گفت: موضوع تامین و آموزش نیروی انسانی متخصص به منظور بکارگیری بر روی شناورهای فراساحل با توجه به متفاوت بودن نوع عملیات آنها نسبت به دیگر شناورها موضوع مهمیاست که نیازمند برنامه ریزی جامع و بلند مدت است.
والفجر سرویسهای تخصصی گردشگری ایجاد میکند
وی افزود: هم اکنون کشتیرانی والفجرعملیات جابه جایی مسافران دریایی را با چهار فروند کشتی کاتامارن هر یک به ظرفیت 235 مسافر در مسیرهای بندر خرمشهر- کویت ، بندر لنگه – دبی، خارگ – بوشهر ، خرمشهر- بصره و بالعکس و دو فروند کشتی رو-رو در مسیرهای بندرعباس – شارجه و بندر لنگه – کیش و بالعکس جمعا با ظرفیت 985 مسافر و حمل 120 دستگاه خودرو به عهده دارد. وی به آمار تعداد مسافران جابه جا شده توسط کشتیرانی والفجر در سال 94 اشاره کرد و گفت: در این سال تعداد 241 هزار و 309 مسافر در سفرهای داخلی و خارجی و از طریق تورهای گردشگری جابه جا شدهاند. همچنین جابه جایی 105 هزار و 966 مسافر در چهار ماهه ابتدایی سال جاری توسط ناوگان این شرکت انجام شده است.
کاپیتان سجده ادامه داد: تورهای گردشگری با یک فروند کشتی کاتاماران با ظرفیت 235 مسافر در بندر ماهشهر و بندر خرمشهر در ایام نوروز تردد میکند ضمن اینکه کشتیرانی والفجر دارای شرکت مشترکی با سازمان منطقه آزاد کیش به نام شرکت کشتیرانی کیش است که سرویسهای مسافری کیش به چارک، گشت آکواریوم دریایی دور جزیره را انجام میدهد. مدیرعامل کشتیرانی والفجر همچنین با تاکید براینکه این شرکت با تجربهای بیش از 30 سال در زمینه حمل مسافر داخلی و خارجی با کشتیهای مجهز و رعایت اصول ایمنی و استانداردهای بین المللی سفرهای ایمن و راحتی را در منطقه خلیج فارس تدارک دیده است، افزود: کشتیرانی والفجر به منظور رفاه حال مسافرین در جهت تسهیل در تهیه بلیط اقدام به همکاری با بیش از 100 دفتر خدمات مسافرتی در سطح کشور کرده است و مسافران میتوانند با سیستمهای روز اینترنتی با ستاد مرکزی شرکت نسبت به برقراری ارتباط و رزرو جا اقدام کنند.
وی برقراری سرویسهای تخصصی گردشگری دریایی را از دیگر اهداف شرکت کشتیرانی والفجر ذکر کرد و گفت: این سرویسها با توجه به عدم وجود شناخت مناسب از نیازها و و زیرساختها توسط مسئولین و گردشگران مغفول مانده است، بنابراین قبل از هر اقدامیلازم است زمینههای آن آماده شود و این زمینه سازی باید در تمامی بخشها نظیر فرهنگی، بندری، قوانین و مقررات و به خصوص نگرش و توجه مسئولین و ارگانهای ذیربط انجام شود. کاپیتان سجده تصریح کرد: انجام سرویسهای مناسب و شایسته گردشگری مطابق با قوانین کشور و متناسب با خواست گردشگران نیازمند سرمایهگذاری سنگین است و اگر زمینههای مربوطه مهیا و آماده نشود نه تنها اقدامات با شکست مواجه خواهد شد بلکه سرمایهگذاری هنگفتی به هدر خواهد رفت. وی با بیان لزوم ورود مرحله به مرحله و گام به گام به بازار گردشگری دریایی گفت: در ابتدا و در کوتاه مدت باید از ناوگان موجود با ایجاد تغییرات مورد لزوم بهره جست و سپس با ایجاد زمینهها و زیر ساختهای مورد نیاز و همکاری و همیاری ارگانها و نهادهای مربوطه نسبت به توسعه اقدام کرد. به گفته وی کشتیرانی والفجر برنامههای مطالعاتی را در بنادر مختلف در دستور کار دارد و در حال بررسی است که امیدواریم بتوانیم سرویسهای گردشگری مناسب و درخور شان مردم شریف میهن اسلامی را راه اندازی کنیم.
کد خبر : 2261
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir