باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فضای مثبت سیاسی و اقتصادی پیش آمده در پسابرجام فرصتی برای رشد و توسعه ناوگان دریایی کشور فراهم کرد که ورود کشتیهای ایرانی به سایر بنادر جهان، پوشش بیمهای کشتیها، افزایش سرمایهگذاری خارجی و کاهش هزینههای حمل و نقل از آن جمله است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، محمد سعیدنژاد افزود: از ابتدای امسال تا بیست و سوم مرداد ماه در مجموع 116 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، این رقم در همسنجی با سال گذشته (93.6 میلیون تن)، 24 درصد رشد نشان میدهد. وی بیان داشت: در زمینه صادرات غیرنفتی میزان بار صادر شده تا این 23 مرداد، 30 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال (17 میلیون تن)، 30 درصد رشد نشان میدهد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بخش کانتینری، رشد چهار درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ثبت رسید و در بخش مسافر نیز هشت میلیون و 564 هزار نفر در این مدت جابه جا شدند که در همسنجی با سال گذشته رشد 7.6 درصدی نشان میدهد.
وی گفت: مقصدهای کشتیهای ایرانی در گذشته محدود و عمدتا شامل کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی و هند بود اما امروز همه کشورهای اروپایی به این جمع اضافه شدهاند. سعیدنژاد یادآورشد: پیش از اجرایی شدن برجام، اجازه ورود کشتیهای ایرانی به بسیاری بنادر جهان داده نمیشد؛ همچنین کشتیها امکان بیمه شدن توسط شرکتهای بزرگ بیمهای را نداشتند و این مهم با پوشش بیمه داخلی انجام میشد.
لزوم همکاری خارجیها با موسسههای رده بندی ایرانی در پسابرجام
وی ادامه داد: کلاس بندی کشتیها موضوع دیگری بود که در آن زمان (پیش از برجام) موسسههای بزرگ رده بندی حاضر به انجام آن نبودند و در عمل بیمه نامهای نیز صادر نمیشد. این مقام مسئول اضافه کرد: هرچند در دوران تحریمها دو موسسه رده بندی کشتی در ایران به وجود آمدند که کلاس بندی و بیمه کشتیها را به انجام میرساندند اما امروز و با گشایشهای ایجاد شده در فضای پسابرجام، همه موسسههای بزرگ رده بندی جهانی خواهان حضور و استقرار در ایران هستند.
وی بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی حضور این موسسهها در ایران را به همکاری با موسسههای رده بندی ایرانی منوط کرده است. سعیدنژاد افزود: فشارهای اقتصادی در سالهای گذشته مشکلاتی همچون تحریم کشتیها، عدم ارایه کلاس بندی و بیمه کشتیها و نقل و انتقال پول را به دنبال داشت و همه این موارد با متحمل شدن هزینههای بیشتری انجام میشد. وی گفت: در مجموع همه این محدودیتها هزینههای حمل و نقل دریایی ایران را بطور متوسط بیش از دو برابر افزایش داده بود.
توسعه بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به اقدامات انجام شده در بندر چابهار نیز اشاره و خاطرنشان کرد: چابهار نقطهای استراتژیک در بین بنادر ایران و نزدیک ترین بندر کشور به اقیانوس است. وی یادآور شد: این بندر با قرار گرفتن در فاصله 900 کیلومتری بنادر هندوستان، نزدیکترین بندری است که این کشور را به کشورهای آسیای میانه و روسیه مرتبط میکند و علاوه بر آن، برای کشورهای محصور در خشکی (نظیر افغانستان) نیز بهترین گزینه دسترسی به دریاست.
سعیدنژاد یادآورشد: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، اهمیت این بندر مطرح بوده و مطالعه طرح جامع آن توسط مشاوران ایرانی و خارجی انجام گرفت و مقرر شد در پنج فاز ساخته شود. وی اضافه کرد: تا ابتدای دولت یازدهم، عملیات ساختمانی این بندر در فاز نخست، رشد 33 درصدی داشت و امروز پیشرفت آن به حدود 80 درصد رسیده و تاکنون سه تریلیون و 500 میلیارد ریال اعتبار صرف آن شده است.
این مقام مسئول گفت: در ادامه، دولت هند علاقهمندی خود برای سرمایهگذاری در این بندر را مطرح کرده و پیشنهاد همکاری داده است. وی گفت: پشتیبانی دولت از تخصیص 330 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، انعقاد قرارداد سرمایهگذاری با دولت هند و تخصیص 85 میلیارد دلار سرمایهگذاری برای تامین تجهیزات از سوی این کشور و انعقاد قرارداد 150 میلیارد دلاری فاینانس خارجی از هند برای تکمیل فاز یک و سایر فازهای این بندر، از جمله اقدامات انجام شده از سوی دولت یازدهم در چابهار است. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: خرید تجهیزات مورد نیاز این بندر از نخستین برنامه اجرایی شده در کشور پس از اجرایی شدن برجام بود.
سرمایهگذاری برای توسعه بندر شهید رجایی
معاون وزیر راه در ادامه به اقدامات انجام شده در سه سال دولت یازدهم برای توسعه بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و افزود: در این بندر 107 میلیون یورو قرارداد در قالب مناقصه بینالمللی منعقد و یک شرکت اروپایی برنده آن شده است. به گفته این مقام مسئول، ال. سی (گشایش اعتبار) مورد نیاز این سرمایهگذاری باز بوده، ضمانت نامههایی مربوطه صادر شده و فاز دوم این بندر به سرعت در حال اجرایی شدن است.
وی با بیان اینکه اکنون قرارداد سرمایهگذاری این بندر در مرحله فراخوان است، افزود: به هیچ سرمایهگذار خارجی اجازه حضور در این طرح داده نمیشود، مگر اینکه با شرکت یا شرکتهای ایرانی (با سهم 51 درصد) شریک شود. سعیدنژاد گفت: فازهای دوم و سوم این بندر به ترتیب نیازمند 100 و 250 میلیون دلار سرمایهگذاری است. وی ادامه داد: تاکنون در فضای پسابرجام، در مجموع 800 میلیون دلار سرمایهگذاری در بنادر چابهار و شهید رجایی انجام شده است.
توسعه گردشگری دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه، سیاست محوری وزارت راه و شهرسازی را توسعه گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور عنوان کرد و گفت: این مهم را با سیاستهای تشویقی، ارایه تسهیلات به سرمایهگذاران و توسعه فضاهای گردشگری پیگیری میکنیم. وی به راهاندازی بزرگترین ترمینال مسافربری دریایی کشور در بندر شهید حقانی بندرعباس اشاره و خاطرنشان کرد: ناوگان مسافربری اکنون از پنج هزار و 670 صندلی برخوردار است. سعیدنژاد یادآورشد: سن ناوگان مسافربری دریایی کشور نزدیک به 10 سال، اما سن ناوگان باری حدود 20 سال است که بویژه در بخش غیرنفتی نیاز به نوسازی داشته و باید شناورهای جدید به آن وارد شود.
وی افزود: نزدیک به دو میلیارد دلار سرمایهگذاری برای جوان کردن این ناوگان مورد نیاز است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای حفظ سهم کشورمان در بازار جهانی، باید به سمت تامین کشتیهای با ظرفیت بالاتر حرکت کنیم. وی یادآور شد: در بندرهای امام خمینی (ره)، شهید رجایی و بندر چابهار (پس از افتتاح)، بزرگترین کشتیها قابلیت پهلوگیری دارند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هم اینک 50 درصد حمل بارهای ایرانی در بخش غیرنفتی توسط کشتیهای ایرانی انجام میشود و برای حفظ این سهم نیازمند کشتیهای با ظرفیت بیش از 14 هزار تی.ایی.یو (TEU) هستیم.
وی افزود: در مجموع پنج میلیارد دلار سرمایهگذاری برای توسعه بنادر کشور و توسعه ناوگان مسافربری و باری کشور مورد نیاز است. سعیدنژاد ادامه داد: برای امسال اجرای 45 پروژه در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از آنها در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید. این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه هیچ کارمندی از این سازمان در موضوع قاچاق 210 کانتینر کالا دستگیر نشده است، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی فقط امانتدار کالا بوده و آنها را در بنادر نگهداری میکند، اما هیچ اختیاری برای ترخیص یا انتقال آنها ندارد.
کد خبر : 2210
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir