باشگاه خبری فراساحل: سال گذشته روزانه 37.4 میلیون بشکه نفت از طریق دریا جابجا شد که این مقدار با میانگین قیمت 52 دلار برای هر بشکه، ارزشی برابر با 717 میلیارد دلار داشته است. حمل و نقل دریایی بخش بزرگی از تجارت بین الملل را به خود اختصاص میدهد به طوریکه موسسه تحقیقاتی کلارکسون انگلیس در تازهترین گزارش خود آورده است که اهمیت صنعت کشتیرانی در سازوکار اقتصاد جهانی به روشنی مشهود است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، یکی از روشهای بررسی اثر صنعت کشتیرانی بر اقتصاد جهانی محاسبه ارزش تجارت دریایی است. در سال 2015 نزدیک به 1.3 میلیارد تنسنگ آهن از طریق دریا جابجا شد. با در نظر گرفتن میانگین قیمت سنگ آهن طی سال گذشته (50 دلار برای هر تن) ارزش تجارت دریایی سنگ آهن برابر با 68 میلیارد دلار می شود که تقریبا برابر با تولید ناخالص ملی (GDP) کشور کنیا است.
در همین حال، روزانه 37.4 میلیون بشکه نفت طی سال گذشته میلادی از طریق دریا جابجا شد که این مقدار با میانگین قیمت 52 دلار برای هر بشکه، ارزشی برابر با 717 میلیارد دلار داشته است. این رقم تقریبا برابر با GDP کشور ترکیه است. ترکیه 18امین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. در بخش کانتینری آمار جابجایی کانتینری بنادر شاخص مناسبی است. در سال 2015 نزدیک به 664 میلیون TEU کانتینر در بنادر کانتینری جهان جابجا شد. گرچه هزینه جابجایی کانتینری ستره وسیعی دارد، اما با در نظر گرفتن هزینه 150 دلار به ازای هر TEU به رقمی نزدیک به 100 میلیارد دلار می رسیم که برابر با GDP کشور آنگولاست.
سازمان جهانی تجارت (WTO) ارزش تجارت جهان (خشکی و دریایی) را در حدود 16.5 تریلیون دلار برآورد می کند. در این میان نزدیک به 85 درصد حجم جابجاییها در دریا انجام میشود. گرچه بخش زیادی از کالاهای ارزانتر از طریق دریا حمل میشوند اما سهم تجارت دریایی در مجموع ارزش تجارت جهانی به 50 درصد میرسد، یعنی نزدیک به هشت تریلیون دلار یا به اندازه اقتصاد کشور چین.
یک راه دیگر برای بررسی بزرگی صنعت کشتیرانی، ارزیابی ارزش داراییهای این صنعت است. در فاصله سالهای 2007 تا 2015 میلادی میانگین سطح سرمایهگذاری برای ساخت کشتیهای جدید 127 میلیارد دلار بود که این رقم برابر با GDP کشور مجارستان است. ارزش ناوگان کشتیرانی جهان امروزه به 904 میلیارد دلار میرسد که میتواند تا 15 سال دیگر در دریا فعالیت کند (میانگین سن ناوگان جهانی 10 سال است). این ما را به رقم 60 میلیارد دلار در سال برای ارزش ناوگان کشتیرانی جهانی میرساند که برابر با اندازه اقتصاد کشور پاناماست.
کد خبر : 2005
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir