باشگاه خبری فراساحل: عضوهیات رئیسه مجلس بابیان اینکه دربرنامه ششم باید سهم توسعه دریایی قابل توجه باشد، گفت: سهم ایران درسوخت رسانی خلیجفارس و دریایعمان کمتراز ۷ درصد است. مراسم اختتامیه شانزدهمین همایش صنایع دریایی امروز باحضور نمایندگان مجلس، رئیس سازمان صنایع دریایی، رئیس ستادفناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی دیگراز دستاندرکاران دریایی کشور برگزارشد. دراین مراسم، نماینده بندرعباس درمجلس اظهار داشت: درراستای توسعه دریایی کشور بایدبه ملاحظات دفاعی و امنیتی و ملاحظات توسعه ملی توجه کرد.
آشوری افزود: تمام حرکتهای ما باید بهسمت تولید باشد، دراین زمنیه وضع موجود مطلوب نیست و امروز درنگاه سیستماتیک متوجه میشویم وضع موجود باوجود تلاشها جهت رشد حملونقل دریایی و توسعه دریامحور مفید نیست. وی بابیان اینکه «بهبود برخی شاخصها نباید موجب غفلت ما ازکمبودها باشد»، بیان کرد: دچار آشفتگی دربخشهای ساختاری دریایی هستیم، تنوع فعالیتهای اقتصادی وابسته بهدریا گسترده است و سازمانهای مختلفرا مشغول کرده است. دراین راستا مشکلات بررسی شد و درشورایعالی صنایع دریایی نیز موارد مطرح شد امادر دولتهای مختلف غیراز تشکیل شورایعالی صنایع دریایی چیز دیگری رخ نداد.
وی باتاکید براینکه «آشفتگی مدیریتی درحوزه دریایی وجود دارد»، بیان کرد: دربحث نرمافزاری و نوع نگاه به صنعت با مشکلاتی مواجهایم؛ ما قراراست کشتی ساز و سکوساز باشیم بنابراین بایداز کارشناسان و متخصصان بیشترین استفاده را کرد. نماینده مردم بندرعباس درمجلس افزود: درمورد اقتصاد دریامحور باوجود تاکید براین موضوع اما هنوز نگاه ما بهسمت تمرکزگرایی است. وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری توسعه سواحل مکران و اقتصاد دریامحور باید دردستور کارباشد؛ اگر قرار است نگاه دریامحور به توسعه ملی داشته باشیم باید الزامات و محدودیتها را بشناسیم.
آشوری اظهارداشت: کشور ایران با 5800 کیلومتر کشوری دریایی است اما بهعنوان بزرگترین کشور که دارای مرز درحاشیه خلیجفارس است نتوانستهایم ازاین ظرفیت استفاده کنیم. وی بیان کرد: 18 میلیون بشکه نفت از خلیجفارس و دریایعمان صادر میشود اما آیا توانستهایم ازاین ظرفیت استفاده کرده و خدمات مناسب به شناورها ارائه دهیم. نماینده بندرعباس گفت: درارائه خدمات دریایی در خلیجفارس و دریایعمان سهم ایران باید افزایش یابد بهعنوان مثال سهم ایران که بزرگترین کشورحاشیه خلیجفارس و دارای بیشترین مرز با خلیجفارس درسوخترسانی کشتیها کمتراز 7 درصد است.
آشوری یادآور شد: درحوزه تعمیرات کشتی، کشتی سازی و سکوسازی در خلیجفارس و دریایعمان سهم ما ناچیزاست. وی بابیان اینکه «درحوزه اجرای قانون اصل 44 مشکلاتی داریم»، بیان کرد: اقتصاد دولتی دررفتار متولیان سیاسی، اجرایی و قانونگذاری رخنه کرده است که بایداین مشکل رفع شود. وی برایجاد مرکز اطلاعرسانی درحوزه توسعه دریایی تاکیدکرد و گفت: درفراکسیون دریایی مجلس وعده دادهایم برای رفع موانع قانونی و مقررات توسعه دریامحور همکاری کنیم. وی باتاکید براینکه سهم توسعه دریایی باید دربرنامه ششم قابل توجه باشد، افزود: باید کارگروه توسعه دریایی به کارگروههای موجود استانداری هرمزگان اضافه شوند.
کد خبر : 160
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
منبع: سایت خبری مارین نیوز