باشگاه خبری فراساحل: موسسه مشاوره دریایی Drewry انگلیس اعلام کرد که شکلگیری و تغییر شکل اتحادهای جدید کشتیرانی، در کنار افزایش میانگین ظرفیت و بزرگتر شدن کشتیها بر درآمد بنادر و پایانهها تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، گرچه بنادر در مقابل افت و خیز بازارها و اقتصاد جهانی ایمن نیستند، اما ثابت کردهاند که میتوانند از پس شرایط برآیند. در سال 2009 میلادی که حجم جابجایی در بنادر جهان 9 درصد کاهش یافت و یکی از بدترین سالهای صنعت را شکل داد، تمامی بنادر مهم کانتینری جهان توانستند حداقل از نظر درصدی سطح درآمدهای خود پیش از کسر مالیات، سود و استهلاک (EBITDA) را حفظ نمایند. استفاده پی در پی از کشتیهای یک خط توسط خطوط دیگر به معنی این است که بنادر شاهد افزایش قابل توجه اندازه کشتیها هستند. در شرایطی که رشد اقتصادی کم است، به کارگیری کشتیهای بزرگتر موجب کاهش تعداد پهلوگیری کشتیها در بنادر و افزایش حجم جابجایی کانتینری شده است. در پایانههای کانتینری هم هزینههای سرمایهای (CAPEX) و هزینههای عملیاتی (OPEX) در حال بالا رفتن هستند در حالیکه تقاضا در این پایانهها به نسبت ثابت مانده است.
از سوی دیگر، با بزرگتر شدن کشتیها و اتحادهای کشتیرانی، تعداد بنادر و پایانههایی که میتوانند از آنها پذیرایی کنند کمتر میشود. این در حالی است که ایجاد اتحادهای کشتیرانی موجب عدم پایداری سهم بازار برای بسیاری از بنادر شده است. این را هم باید افزود که اتحادهای کشتیرانی به زودی به دلیل افزایش فعالیتهای جذب و ادغام (M&A) دچار تغییر شکل خواهند شد. ماهیت جدید تقاضا، ظرفیتهای پایانهای مجزای کمتری (پایانههای کمتر با ظرفیتهای بیشتر در بنادر) را طلب میکند. این امر نیز به معنی ترکیب پایانهها از نظر فیزیکی و مالکیتی است. اما چنین ادغامهایی پیچیده و هزینه بر است و ممکن است در عمل ممکن نباشد و یا حداقل زمان زیادی ببرد. موسسه دروئری بر این باور است که ترکیب عوامل بالا باعث میشود که اپراتورهای پایانههای بندری برای حفظ سطح درآمدهای مالی خود به طور روز افزونی با چالش مواجه شوند.
در این ارتباط چندین سناریو وجود دارد؛ اول اینکه اپراتورهای پایانههای بنادر با همکاری خطوط کشتیرانی سعی در کاهش اثرات منفی کشتیهای بزرگتر و اتحادهای جدید میکنند، اما این روند نیز به طور کلی مشکل را حل نخواهد کرد. سناریوی بعدی این است که بنادر و پایانهها قیمت خدمات خود را به شدت افزایش میدهند تا بتوانند هزینههای بالا و سود خود را تامین کنند. اما از آنجائیکه کشتیرانیها هم اکنون با مشکلات مالی سختی روبرو هستند، با این روند مخالف خواهند بود. دو سناریوی دیگر هم وجود دارد. اول آنکه اپراتورهای بندری به دوره جدید سود پائین و درآمدهای کم عادت کنند که این موجب بیرون رفتن برخی از بازیگران این صنعت از بازار خواهد شد. سناریوی آخر نیز این است که سرمایهگذاری روی ظرفیتهای جدید انجام نخواهد شد زیرا که درآمدها سود مناسب سهامداران را پوشش نخواهد داد.
کد خبر : 1280
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir