باشگاه خبری فراساحل: یک بار دیگر سازمان بنادر و دریانوردی تحت تاثیر نگاه حاکمیتی و به دلایلی که برای این سازمان مشخص است خود را بر بخش خصوصی مقدم دانست و تجهیزات استراتژیک بندر شهیدرجایی را خریداری کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارینتایمز، برخلاف انتظار بخشخصوصی و اعلام آمادگی شرکتهای مختلف داخلی برای تامین تجهیزات بندر شهیدرجایی، سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم بر آن گرفت تا خرید تجهیزات این بندر را از طریق شرکتهای خارجی انجام دهد. به همین دلیل در مصافی بین شرکتهای متقاضی داخلی و خارجی، شرکت لیبهر آلمان را به عنوان برنده و تامین کننده گنتریکرینهای بندر شهیدرجایی اعلام کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که شرکتهایی همچون تایدواتر خاورمیانه و برخی دیگر از شرکتهای داخلی بارها آمادگی خود را برای تامین تجهیزات فاز دوم بندر شهیدرجایی و البته با مشارکت شرکتهای خارجی اعلام کردهاند و با اینکه با این سازمان حتی تامین تجهیزات این بندر توسط بخش خصوصی را وعده داده بود اما در اقدامی، تامین تجهیزات فاز دوم بندر شهیدرجایی را به لیبهر آلمان واگذار کرد.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه گفت: یک بار دیگر سازمان بنادر و دریانوردی تحت تاثیر نگاه حاکمیتی و به دلایلی که برای این سازمان واضح است خود را بر بخش خصوصی مقدم دانست و قسمتی از تجهیزات بندر شهیدرجایی را خریداری کرد. مهدی اعتصام اظهار کرد:با اینکه شرکتهای خصوصی معتبر و متعددی در داخل و تعدادی از سرمایهگذاران خارجی برای خرید این تجهیزات اعلام آمادگی کرده بودند اما غلبه سیاست حاکمیتی بر سازمان بنادر ودریانوردی موجب شد تا خود وارد عمل شود و تجهیرات این بندر را از طریق شرکتهای خارجی تامین کند. مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه گفت: این در حالی است که بخش خصوصی داخلی این ظرفیت را داشت که به کمک سازمان بنادر بیاید با بهرهگیری از امکانات و سرمایهگذاری خارجیها تجهیزات فاز دوم بندر شهیدرجایی را تامین کند. وی با اشاره به اینکه فاز دوم بندر شهیدرجایی اصلیترین بخش بندر شهیدرجایی است افزود: البته سازمان بنادر و دریانوردی قصد دارد مدیریت و بهرهبرداری از این تجهیزات را بصورت مشارکتی به بخش خصوصی داخلی و خارجی واگذار کند.
مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با بیان اینکه یک سری بحثها و حساسیتهایی در بنادر اصلی کشور وجود دارد ادامه داد: این مباحث با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی، مسائل منطقهای و... نگرانیهایی برای مدیران دولتی و حاکمیتی به وجود میآورد و به نظر همین موضوعات موجب شده است سازمان بنادر این گونه در زمینه تامین تجهیزات بندر شهید رجایی عمل کند. اعتصام تصریح کرد: البته این سازمان، میتوانست با واگذاری این امور به بخش خصوصی، کمک شایستهای در راستای اهداف دولت انجام دهد اما متاسفانه باز هم نگاه حاکمیتی در این سازمان غالب شد. وی گفت: اعتقاد ما بر این است که اگر سازمان بنادر و دریانوردی میخواست با این رویه، کار تامین تجهیزات استراتژیک بندر شهید رجایی را پیش برد باید حداقل از دو سال گذشته این اقدام را آغاز میکرد و یا تامین این تجهیزات را به بخش خصوصی واگذار میکرد تا ترمینال دوم بندر شهیدرجایی زودتر به بهرهبرداری برسد بنابراین با این تفاسیر، اشکال بزرگی به نام تاخیر در تصمیمگیریها به سازمان بنادر و دریانوردی وارد است. مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی وعده داده است که تامین تجهیزات فاز سوم طرح توسعه این بندر را به بخش خصوصی واگذار کند اظهار کرد: با این حال اگر سازمان بنادر و دریانوردی قصد واگذاری امور فاز سوم بندرشهیدرجایی را به بخش خصوصی داشته باشد، ما از هم اکنون برای تامین تجهیزات فاز سوم بندر شهیدرجایی اعلام آمادگی میکنیم.
کد خبر : 1259
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir