باشگاه خبری فراساحل: مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر مشکلات کانال ولگا و تاثیرات آن بر تردد کشتیها در این حوزه از دریای خزر را تشریح کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، مهندس علی اکبر غنجی با اشاره به اینکه کانال ولگا محل اتصال دریای خزر با رودخانه دن و دریای سیاه است گفت: کانال ولگا یک آبراه ملی برای روسیه است و بنادر مختلفی در این حوزه وجود دارد، همچنین آستاراخان محل اتصال تجار ایران و سایر کشورهای حاشیه دریایی خزر است و خطوط بینالمللی از مسیر ولگا، اروپا را به ایران متصل میکند. بنابراین سطح آب کانال ولگا مبنای ساخت کشتیهای در این منطقه بوده است یعنی بر اساس عمق 4.20 و4.30 کشتیها ساخته شدهاند اما این آبخوردارای نوسان است و چون اطلاع رسانی دقیق وجود ندارد کشتیها دچار مشکل میشوند. وی ادامه داد: از سوی دیگر مالکین کشتیهای روسی به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و دریای سیاه میتوانند از این منطقه خارج شوند و تیپ کشتیهای خود را با فراخورعمق آب هماهنگ کنند. مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اینکه روسها کشتیهای رودخانه رو نیز دارند و از نوسان سطح آب ولگا متضرر نمیشوند افزود: اما مالکین کشتیهای ایرانی با عدم لایروبی از سوی دولت روسیه با مشکل بزرگی در این کانال روبه رو هستند و به دلیل اینکه عمق آن به 310 و 330 میرسد معمولا در این کانال به گل مینشیند و باید منتظر وزش باد باشند تا با کمک جهت باد بتوانند از منطقه خارج شوند.
وی در خصوص اینکه تجار ایرانی بیشتر در آستاراخان مستقر هستند خاطر نشان کرد : ناوگان ایران بیشتر از کشورهای دیگر ضررمی کند بنابراین، این فکر به ذهن خطور می کند که شاید استراتژی روسیه این باشد که بیرون از دریای خزر فعالیت کند. مهندس غنجی با تاکید به اینکه ایران در حوزه بندرسازی سرمایهگذاری کرده است عنوان کرد : باید این روابط متقابل باشد و مشارکت وجود داشته باشد همانطور که ما ایجا فرصت میکنیم و در ساخت بندر سرمایهگذاری کردهایم، آنها هم باید این امکان را برای ایران فراهم کنند. مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر افزود: روسها دارای چندین بندر خصوصا بندر ماخاچ کالا هستند و درکنار این بنادر، دارای راه آهن سراسری نیز هستند .وی با تاکید به اینکه روسیه باید استراتژی خود را در کانال ولگا مشخص کند خاطر نشان کرد: شایعات و اخبار غیر رسمی وجود دارد که روسیه حقآبه خود را نمیدهد، جلوی آب شیرین را گرفته تا از آن برای کشاورزی استفاده کند و از سوی دیگر کشورهای دیگر هم ممکن است حقآبه دریای خزر را ندهند. به این ترتیب سطح آب دریای خزر تا 28 سانتی متر از سطح واقعی پایین آمده است. مدیر عامل کشتیرانی خزر با بیان اینکه همه باید به قوانین احترام بگذارند خاطرنشان ساخت: قطعا عملکرد هریک از کشورها میتواند در این امر تاثیر گذار باشد، در صورتی که دریای خزر یک دریاچه بین کشوری است و استفاده درست از آن حق همه کشورهای حاشیه دریای خزر است و باید همه کشورهای این حوزه نسبت به قوانین موجود متعهد باشند. در غیر اینصورت ما با مشکلاتی از جمله کاهش عمق در کانال ولگا روبه رو میشویم، کشتیها و ناوگان مجبور میشوند با کسر بار حرکت کنند، در نتیجه هزینه بار برای تجار افزایش مییابد، لذا این مسائل سبب رکود در این منطقه میشود.
غنجی یادآور شد: همانگونه که آستاراخان مانند گذشته رونق ندارد و در چند ماه اخیر بندرماخاچ کالا فعال شده است بنابراین با وجود اقتصاد و تعاملات مشترک باید استراتژی هدفمند وجود داشته باشد یا دست کم برنامه کشورها مشخص باشد تا بر اساس آن برنامهریزی شود. وی درباره آخرین تفاهم نامه میان ایران و روسیه خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم نامه می بایست شش ماه قبل از سفر هر کشتی ایرانی، نوع بار و مشخصات پرسنل کشتی از طریق سازمان بنادر و دریانوردی ایران به وزارتخانه های مربوطه روسیه اعلام شود تا با امضاء نخست وزیر این کشور اجازه ورود صادر شود که انتظار می رود این امر نشدنی باشد. چون برای شش ماه آینده نمی توان گمانه زنی کرد که چه کالا و چه افرادی قرار است با کشتی سفر کنند. غنجی با اشاره به ایجاد بستر ریلی و استفاده از فضای بینالمللی برای کشورهای حاشیه دریای خزر از سوی ایران گفت: زمانی که از کریدور شمال ـ جنوب صحبت میشود و قرار است بستر ریلی در اختیار کشورهای حوزه دریای خزر قرار دهیم تا از این طریق به آبهای آزاد راه پیدا کنند، ما هم باید بتوانیم از طریق مسیر آبی از فضای بینالمللی استفاده کنیم. بنابراین اگر مشکل ولگا حل شود ما میتوانیم به آبهای آزاد راه پیدا کنیم و تجارت مناسبی داشته باشیم. وی بوروکراسی سخت ورود و خروج کشتیها، وجود یخ شکنهای بسیار فرسوده و قدیمی، بدرفتاری و سختگیریهای افسران بازرسی از کشتیها، عدم جابجای کانتینری کالا در مسیر جادهای و همچنین وجود اسکلههای بدون مرز دریایی را از جمله مشکلات عمده کانال ولگا برشمرد.
کد خبر : 1161
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir