باشگاه خبری فراساحل : کشور ثروتمندی که با بحران انرژی ثروتمندتر شد (گزارش ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: بحران انرژی اروپا و افزایش چشمگیر قیمتهای گاز طبیعی به نفع نروژ شده و درآمد انبوهی را به سوی این کشور ثروتمند سرازیر کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از بلومبرگ، نروژ که با داشتن میادین عظیم نفت و گاز یکی از کشورهای ثروتمند جهان به شمار می رود، برای سومین ماه متوالی در سپتامبر شاهد صعود صادراتش به رکورد بالا بود و فروش گاز طبیعی از سوی این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت برابر شد. رونق صادرات نروژ نتیجه بهبود تقاضا برای انرژی در پی تسهیل محدودیتهای کرونایی و افزایش قیمتها بوده است. این کشور که در ۲۵ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا سهم دارد، از بحرانی که خانوارها و کسب و کارهای سراسر این منطقه را در تنگنا قرار داده و دولتها را وادار کرده است به شهروندانشان قول دهند در پرداخت هزینه های انرژی به آنها کمک خواهند کرد، منفعت مالی برده است.

شرکت دولتی اکوئینور که روز چهارشنبه درآمد سه ماهه سوم خود را منتشر می کند، برنده بحران انرژی است. از مجموع تولید این غول انرژی، حدود ۳۵ درصد گاز فروخته شده به اروپاست. درآمد خالص این شرکت احتمالا ۲.۳ میلیارد دلار است که بیش از شش برابر آمار مدت مشابه سال گذشته است. سیل پول که بالاتر از حد انتظار بوده است، نروژ را از کشورهای دیگری که نگران بدهی انباشته شده در دوران قرنطینه های کووید ۱۹ هستند، متمایز می کند و به معنای آن است که می‌تواند میزان پولی که نیاز دارد را از صندوق سرمایه دولتی خود برداشت کند. این صندوق با دارایی ۱.۴ تریلیون دلار، بزرگترین صندوق سرمایه دولتی جهان است. دولت جدید نروژ که پس از انتخابات اواسط سپتامبر تشکیل شد، قصد دارد میادین نفت و گاز سودمند این کشور را توسعه دهد. دولت قبلی پیش بینی کرده بود درآمد امسال ۷۲ درصد افزایش یافته و به ۱۸۴ میلیارد کرون (۱۸.۸ میلیارد دلار) می رسد که ۳۰ میلیارد کرون بالاتر از برآورد ابتدای سال است و در سال ۲۰۲۲ به ۲۷۷ میلیارد کرون می رسد.

کمبود انرژی اروپا ممکن است به این زودی برطرف نشود. پایگاههای ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا در پایینترین سطح فصلی یک دهه گذشته قرار دارند. در جدیدترین گزارش دورنمای بازارهای کالا، بانک جهانی پیش بینی کرد که قیمتهای انرژی در سال ۲۰۲۲ بالا خواهند ماند. نروژ به دلیل قراردادهایی که داشته است در مقایسه با رقیبان دیگرش از افزایش اخیر قیمت گاز سود به شکل مستقیمتری می برد. در مقایسه با روسیه یا الجزایر که قیمت صادراتشان عمدتا مرتبط با قیمتهای نفت است، این تولیدکننده نسبت به قیمت هاب اروپایی تاثیرپذیری بیشتری داشته است. با وجود بحران کمبود انرژی اروپا، نروژ برخلاف روسیه که با انتقاد در خصوص این بحران روبرو شده، از خسارت سیاسی اجتناب کرده است. روسیه تاکنون حجم اضافی قابل توجهی به بازارهای محموله های تک این منطقه ارسال نکرده و به اولویت داشتن پر کردن مخازن داخلی پیش از زمستان اشاره کرده است.

به گفته گرجلی مولنار، تحلیلگر آژانس بین المللی انرژی، تحویل گاز از نروژ به اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست امسال حدود پنج درصد افزایش پیدا کرده است. نروژ نقش مهمی در تضمین انعطاف پذیری عرضه فصلی ایفا می کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، در سطح داخلی هم نروژ با مشکل افزایش قیمت گاز روبرو نیست زیرا بیش از ۹۰ درصد از نیروی مورد نیازش توسط برق آبی داخلی تامین می شود. با این حال این کشور به دلیل کمبود آب که به صنعت برق آبی آسیب زده و قیمت برق را بالاتر برده است، بحران خود را دارد.



  کد خبر : 6333
 
پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۵:۳۲