باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی : بنادر کشور ما جز در بخش اسکله و تجهیزات راهبردی توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری میشوند و هم اکنون متقاضیان زیادی از بخش خصوصی در بنادر شمالی و جنوبی در صف سرمایهگذاری هستند که ما پاسخگوی همه تقاضاهای آنها نیستیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ماریننیوز، محمد سعیدنژاد در این خصوص افزود: در شش ماه گذشته سرمایهگذاران بخش خارجی مراجعات زیادی به ما داشتهاند که در زمینه توسعه و تجهیز اسکلهها و بهرهبرداری مایل به همکاری با ما هستند و شرط ما این است که هر شرکت خارجی باید شریک معتبر ایرانی داشته باشد.
وی گفت: شرکتهای خارجی فقط در شرایطی میتوانند با ما همکاری کنند که شریک ایرانی داشته باشند البته شرکتهای خارجی این شریک را خودشان انتخاب میکنند و ما فقط صلاحیتش را تأیید میکنیم. سعیدنژاد افزود: شرکتهای خارجی باید مزیتهای حمل و نقل به کشور ما بیاورند و ما بیش از سرمایه آنها به انتقال فناوری هم میاندیشیم. این شرکتها میتوانند در بحث احداث اسکله، تأمین تجهیزات اسکلهها و بهرهبرداری از اسکلههای بندری ورود کنند. وی گفت: همچنین باید تصدی بنادر کوچک به بخش خصوصی واگذار شود، این بنادر نقش قابل توجهی در توسعههای محل دارند و حتی بنادر بزرگ ما بدون بنادر کوچک معنایی ندارد. در واقع بنادر کوچک نقش قابل توجهی در توسعه زنجیره حمل و نقل دریایی دارند.
سعیدنژاد افزود: همچنین پیشبینی میکنیم با جذب منابع موجود تا یک سال آینده فاز1 بندر چابهار به طور کامل به بهرهبرداری برسد. بندر چابهار طرحی توسعهای در پنج فاز است که این پنج فاز 90 میلیون تن ظرفیت دارد و در فاز1 آن که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است ظرفیت را به هشت و نیم میلیون تن افزایش خواهیم داد. طی مذاکرات فشرده با هندی ها آنها پیشنویس قراردادی با آنها نهایی شد و آماده امضاء و طی مراحل اداری آن در ایران و هند است. در چارچوب این قرارداد طرف هندی 85 میلیون دلار تجهیزات به بندر چابهار منتقل میکند و شاهد جهشی در فعالیت این بندر خواهیم بود. وی اضافه کرد: ما هم اکنون امکانات بسیار خوبی را در این بندر فراهم کردهایم و بزرگترین کشتی را پهلو دادهایم و کالاها از این طریق با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر حمل و نقل به مقصد نهایی منتقل میشود. ما به کسانی که کالاهایشان را از طریق این بندر منتقل کنند تخفیفات ویژه میدهیم.
کد خبر : 994