باشگاه خبری فراساحل : انقلاب عظیم در انتظار بنادر ایران (بنادر و سواحل)

باشگاه خبری فراساحل: در صورت تصویب تبصره 21 پیش‎نویس برنامه ششم توسعه، انقلاب  عظیمی در بنادر ایران ایجاد خواهد شد و تحولی بزرگ در اقتصاد دریامحور به وجود خواهد آمد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی درباره لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که به تازگی منتشر شده است، گفت: در صورت تصویب تبصره 21 پیش‎نویس برنامه ششم توسعه انقلاب عظیمی در بنادر ایران ایجاد خواهد شد زیرا دو نکته مهم در این تبصره وجود دارد که موجبات تحول بزرگی را در بنادر و اقتصاد دریامحور ایران به کمک بخش خصوصی و شرکت‎های خارجی فراهم خواهد کرد. هادی حق‌شناس با بیان این مطلب تصریح کرد: نخستین نکته مهم این است که براساس بند اول این تبصره به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده می‌شود نسبت به تشکیل شرکت‌های مشترک با شرکت‌های معتبر بین‎المللی (داخلی و یا خارجی) جهت اداره بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی اقدام کند که سهم سازمان بنادر و دریانوردی در این مشارکت حداقل 35 و یا حداکثر 49 درصد خواهد بود.


وی افزود: بنابراین دستور پیش‎نویس برنامه ششم توسعه سازمان بنادر می‎تواند مدیریت بنادر بزرگ خود را به شرکت‎های خارجی واگذار کند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد تحول بزرگی ایجاد می‎شود زیرا تاکنون مدیریت بنادر به دست سرمایه‎گذاران نبود بلکه در دست دولت بود و بخش خصوصی داخلی و یا خارجی فقط سرمایه خود را می‎آوردند اما اکنون که مدیریت و سرمایه در دست یک نهاد باشد می‎تواند منجر به رونق بزرگی در بنادر ایران شود. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به مشکل کمبود منابع مالی برای تجهیز بنادر گفت: بزرگ‎ترین مشکل بنادر ایران کمبود منابع مالی برای خرید و اختصاص تجهیزات و تاسیسات لازم بود که در صورت واگذاری مدیریت بنادر، مشکل کمبود نقدینگی و منابع نیز مرتفع خواهد شد.


حق‎شناس ادامه داد: اگر این بند از تبصره 21 برنامه ششم توسعه مصوب شود باید منتظر تحول عظیمی در بنادر کشور باشیم. وی تاکید کرد: بند دوم  این تبصره  به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه می‎دهد با ارائه حمایت‌ها و مشوق‌های لازم نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری و یا مدیریت بنادر کوچک و محلی و نیز اعطای مجوز احداث بنادر جدید به اشخاص حقوقی حرفه‌ای و معتبر غیردولتی با رعایت ضوابط و مقررات داخلی و بین‎المللی و اصول رقابتی و حفظ وظایف حاکمیتی اقدام کند.


حق شناس یادآور شد: اگر بنادر کوچک و بهره‎برداری از آن به بخش خصوصی واگذار شود به دلیل افزایش سهم این بخش در بنادر، افزایش کار و رونق در بنادر کوچک نیز دیده خواهد شد. وی افزود باتوجه به جهت‎گیری‎های نظام مبنی بر مشارکت بیشتر مردم در فعالیت‎های اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، با تصویب و اجرای بند اول و دوم تبصره 21 پیش‎نویس برنامه ششم توسعه، سهم بنادر ایران در بین کشورهای خلیج فارس و دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.


مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی در ادامه با فرض تصویب این دو بند از پیش‎نویس برنامه ششم توسعه، گفت: در آن زمان هر شرکت بین‎المللی که پیشنهاد بهتر و راهگشاتری داشته باشد در اولویت همکاری‎ها و واگذاری‎هاقرار خواهد گرفت. حق شناس در پایان خاطرنشان کرد: در صورت تصویب و اجرای این دو بند نامبرده، سرعت پیشرفت طرح‎های توسعه‎ای بنادر ایران نیز بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد و زمینه فعالیت در بنادر نیز بیش از پیش فراهم خواهد شد.



  کد خبر : 907
 
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۰:۰۸:۴۹