باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان مهمترین مزیت و دستاورد لغو تحریمها برای کشتیسازان را ورود آسان تجهیزات مورد نیاز و مراودات مالی با کشورهای دیگر اعلام کرد. مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان با اشاره به تأیید برجام و لغو تحریمهای ایران در آینده نزدیک، درباره شیوه آماده شدن صنایع دریایی به ویژه کشتیسازیها برای ورود به دوران پساتحریم گفت: مهمترین و ضروریترین اقدامی که ما برای مواجهه با دوران پساتحریم باید انجام دهیم این است که مشخص کنیم چه میزان از مشکلات و موانع به وجود آمده برای ما بر اثر تحریمهای اروپایی و آمریکای بوده و چه میزان زاییده دیگر علتها بوده است. ارسلان غمگین یادآور شد: «بنابراین ابتدا باید مشکلات کشتیسازیها آسیبشناسی شود زیرا با این کار، جنس و منشاء مشکلات این صنعت آشکار و مشخص میشود که لغو تحریمها به تنهایی در رفع مشکلات کشتیسازیها و رونق آنها چندان تأثیر به سزایی ندارد». وی با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع داخلی در دوران پساتحریم گفت: «پس از آسیبشناسی مشکلات کشتیسازیها برای آماده شدن این شرکتها در پساتحریم، باید نیاز نهادها و شرکتهایی که مشتری شناورهای مختلف هستند شناسایی و دستهبندی شود که بتوان به شرکتهای کشتیساز ارائه داد تا آنها نیز مطابق با توان خود برای ساخت هر کدام از آن شناورها اعلام آمادگی کنند و اگر توانایی ساخت بعضی از آنها در داخل وجود ندارد، برای خرید از خارج اقدام شود» . غمگین ادامه داد: «مزیت دیگر تهیه فهرست نیاز شرکتها به شناورهای مختلف این است که آنها با این کار روی برنامهریزی شرکتهای کشتیسازی نیز تاثیر میگذارند. همچنین کشتیسازیها برای کسب سهم بیشتری از این بازار رقابتی، به دنبال افزایش کیفیت محصولات خود نیز میروند» . وی درباره مزایای لغو تحریمها برای کشتیسازان خاطرنشان کرد: «مهمترین مزیت و دستاورد لغو تحریمها برای کشتیسازان، ورود راحت تجهیزات مورد نیاز و مراودات مالی با کشورهای دیگر است که البته مختص به این صنعت نیست، و همه صنایع از آن بهره میبرند» .
اعتماد دوباره به اروندان
غمگین در ادامه با اشاره به قرارداد از سرگیری ساخت کاتامارانها با شرکت ایرانی ITI اظهار کرد: «اگر به دلیل بروکراسی اداری موضوع انعقاد قرارداد ما با این شرکت طولانی نمیشد و به جای مرداد در همان اردیبهشت ماه منعقد شده بود، فواید بهتری داشت، زیرا در آن زمان این شرکت سرمایه بیشتری در اختیار داشت و ما میتوانستیم در پروژههای دیگر نیز از آنها بهره ببریم، اما به دلیل تأخیر ایجاد شده در روند تفاهمنامه، شرکت یادشده برنده مناقصه لولهگذاری در عسلویه با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری شد. در حالی که میتوانست همین میزان را به شرکت ما بیاورد» . وی گفت: «از آنجایی که این پروژه 10 سال راکد مانده بود پس از انعقاد تفاهمنامه ابتدا به مسائل اجرایی و خریدها رسیدگی شد و بعد وارد مراحل طراحی شدیم. اما اکنون طراحی سازهها تکمیل شده و 12 روز است که کار دکوراسیون آغاز شده است، که انشاءالله اولین کاتاماران پس از 8 ماه از آغاز کار و دومین کاتاماران دو ماه بعد از آن به آب انداخته میشود» . مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان به پروژههای این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: «قرارداد ساخت چهار شناور DP2 را با اعتبار هر کدام 16.5 میلیون دلار با یک شرکت منعقد کردیم، که با تایید شورای عالی صنایع دریایی به صندوق توسعه صنایع دریایی رفت، و یکی از این شناورها به بانک عامل معرفی شده تا تسهیلات بگیرد. وی افزود: «قرارداد ساخت دو کروبوت را نیز با شرکت دیگری داشتیم که آنها هم در شورای عالی صنایع دریایی تایید شدند و از طرف صندوق توسعه صنایع دریایی به بانک معرفی شده و منتظر تخصیص تسهیلات است» . همچنین یک بارج 3000 تنی را از محل درآمد و سرمایه خود اروندان در دست ساخت داریم که اکنون 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. غمگین با بیان اینکه سرمایههای شرکت اروندان کم و محدود است و نمیتواند کاملاً جوابگوی ساخت بارج شود، تصریح کرد: «پیشبینی میکنیم که تا 50 درصد کار را بتوانیم با سرمایه شرکت انجام دهیم اما لازم است تا یک مشتری برای خرید آن ابراز تمایل کند تا از طریق آورده آن بتوانیم بارج را کامل کنیم» . وی با اشاره به اینکه بزرگترین دستاورد ما در این چند سال، بازگشت اعتماد به برند اروندان بود، گفت: «با حل و فصل کردن امور توانستیم چهار فروند از لندینگکرافتهای سفارشی به اروندان را تحویل دهیم که پنج فروند دیگر را هم تا آخر امسال و یک فروند باقی مانده را در اردیبشت 95 تحویل خواهیم داد».
برنامهریزی برای تعمیر 120 شناور در کشور
مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان به موقعیت استراتژیک یارد دوم این شرکت در آبهای اروند اشاره و خاطرنشان کرد: «یک طرح توجیهی را برای استفاده از ظرفیتها و توسعه این یارد به هلدینگ شستا ارائه کردهایم که امیدواریم با موافقت آنها، سرمایهگذاری لازم برای توسعه این کارخانه صورت گیرد». به گفته وی اجرای این طرح با سرمایه 25 میلیارد تومانی به اشتغالزایی 500 نفر به صورت مستقیم و دوهزار نفر به صورت غیر مستقیم منجر خواهد شد» . غمگین با اشاره به بازگشت سرمایه این طرح طی دو سال و نیم گفت: «با این طرح میتوانیم تعمیر 120 فروند شناور از 400 فروند شناوری را که طبق گزارش فراکسیون دریایی مجلس به سمت کشورهای دیگر میرود، جذب کنیم» . مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان با اشاره به برنامه ساخت سه شناور و تعمیر 120 شناور در یارد شماره دو اروندان گفت: «پس از اجرای این طرح از خروج 387 میلیارد ریال سرمایه معادل 13 تا 14 میلیون دلار از کشور جلوگیری میشود».
کد خبر : 768
منبع: مارین تایمز