باشگاه خبری فراساحل : داك‌وایز: قدرت برتر جهان در حمل و نقل سازه‌های دریایی (معرفی شرکت‌)
باشگاه خبری فراساحل: در گذشته‌ای نه چندان دور حمل و نصب سازه‌های سنگین دریایی یكی از فعالیت‌های دشوار در صنعت فراساحل محسوب می‌شد اما با پیشرفت صنعت فراساحل و دیگر صنایع وابسته به آن، امروزه شركت‌هایی وجود دارند كه منحصرا در زمینه حمل و نصب سازه‌های سنگین فراساحلی فعالیت می‌كنند. شركت داك‌وایز، یكی از همین شركت‌هاست، كه نه تنها از اعتبار جهانی بسیار زیادی در این زمینه برخوردار است، بلكه با در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تخصصی حمل و نصب سازه‌های فوق سنگین دریایی،‌ به شركت اول جهان در زمینه حمل و نصب انواع سكوهای تولید، ریگ‌های حفاری، شناورهای FPSO و حتی ناوهای جنگی و زیر دریایی‌های اتمی تبدیل شده است.
 
داك‌وایز در یك نگاه
در حال حاضر شركت‌های بسیاری در زمینه حمل و نقل سازه‌های دریایی در سراسر جهان مشغول به فعالیت می‌باشند ولی هنگامی كه بحث جابجایی سازه‌های سنگین دریایی با تناژ بالا مطرح می‌شود كه میلیون‌ها دلار هزینه ساخت آنها شده، هر شركتی توان و تخصص لازم را برای جابجایی چنین سازه‌های غول پیكری ندارد. به همین علت، اولین دغدغه شركت‌هایی كه قصد جابجایی سازه‌های سنگین دریایی را دارند، پیدا كردن شركتی است كه از تجربه، تخصص و شناورهای مناسب برخوردار باشد. شركت هلندی داك‌وایز، نه تنها از تخصص لازم برخوردار است بلكه با در اختیار داشتن 20 كشتی بزرگ نیمه شناور، تجربه انجام پروژه‌های بسیار و در اختیار داشتن یك تیم مهندسی قدرتمند، می‌تواند هر گونه خدماتی در زمینه‌هایی نظیر حمل و نقل فوق سنگین دریایی، نصب سازه‌های دریایی، مدیریت لجستیك، ارائه خدمات مهندسی و انتقال انواع شناورهای كوچك و بزرگ را در هر شرایط زمانی و مكانی به کارفرمایان خود ارائه دهد.

با چنین تجربه، تخصص و تجهیزاتی كه در این شركت وجود دارد، امروزه شركت‌های بزرگ فعال در صنایع نفت و گاز و حتی دیگر شركت‌های صنعتی جهان قادرند، سنگین‌ترین سازه‌هایی كه تاكنون بدست بشر ساخته شده را در مدت زمانی كوتاه، با هزینه‌‌ای مناسب و ایمنی بالا به هر نقطه‌ای از جهان منتقل نمایند. این در حالی است كه امروزه ارتش‌های بزرگ جهان نیز از بزرگترین مشتریان این شركت محسوب می‌شوند. این شركت تاكنون 2 زیر دریایی اتمی متعلق به ناوگان زیر دریایی‌های اتمی روسیه، چندین فروند زیر دریایی اتمی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریكا و همچنین رادار دریایی سپر دفاع موشكی آمریكا را به همراه تعدادی از ناوهای جنگی آمریكا، به اقصی نقاط مختلف جهان حمل نموده است.
 
این شركت در حالی قصد دارد دامنه فعالیت‌های خود را به سراسر جهان گسترش دهد كه در حال حاضر در بزرگترین شهرهای دنیا نظیر هیوستون، شانگ‌های، بوسان، لاگوس، ریودوژانیرو، سیناگپور، پرت و مسكو دفاتر فعال دارد. این در حالی است كه این شركت در دیگر نقاط دنیا كه در آن دفتر ندارد از طریق شبكه‌ای از بازرگانان كه برای این شركت بازاریابی می‌كنند، فعالیت می‌كند و سعی دارد در آینده نزدیك فعالیت‌های خود را در كشورهای برزیل، ژاپن و سنگاپور بیشتر توسعه داده و ارتباط یكدست و یكپارچه‌ای میان دفاتر خود در سراسر جهان بوجود آورد.
 
داك‌وایز چگونه متولد گردید؟
 
شركتی به نام داك‌وایز هرچند بصورت رسمی از سال 1993 تاسیس شده است ولی این شركت در حقیقت از ادغام دو شركت فعال در زمینه حمل و نقل دریایی ایجاد شد. در واقع در این سال، دو شركت Wijsmuller Transport و Dock Express Shipping تصمیم می‌گیرند برای اینكه به بزرگترین شركت دنیا برای حمل و نقل سازه‌های سنگین دریایی تبدیل شوند با یكدیگر ادغام شوند. در نتیجه همین ادغام موفقیت‌آمیز بود كه این شركت با برخورداری از 11 شناور مخصوص حمل سازه‌های فوق سنگین پا به عرصه وجود گذاشت و از آن به بعد سعی نموده با خرید دیگر شركت‌های رقیب، ناوگان دریایی خود را توسعه داده و توان رقابتی خود را افزایش دهد. در راستای پیگیری همین سیاست این شركت برای تقویت ناوگان دریایی خود در سال 1996 چهار فروند شناور دیگر را به ناوگان خود افزود. این در حالی است كه این شركت در سال 2001 مجددا با شركت Offshore Heavy Transport ادغام گردید و به این ترتیب دو كشتی غول پیكر دیگر به نام‌های Black Marlin و Blue Marlin به ناوگان این شركت اضافه گردید. داك‌وایز همچنین در سال 2007 با شركت Sealift Ltd ادغام گردید. این شركت در این سال همچنین دو شركت OKI و ODL را كه شركت‌های متخصص در طراحی، مهندسی و نصب سازه‌های دریایی بودند خریداری نمود. در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی داك‌وایز باعث شده كه این شركت امروزه چه از لحاظ تعداد شناورهایی كه برای حمل و نقل سازه‌های دریایی در اختیار دارد و چه به لحاظ سهم از بازار، به بزرگترین شركت حمل و نقل سازه‌های دریایی تبدیل شود. در واقع می‌توان گفت هدف و استراتژی داك‌وایز از خرید سایر شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل سازه‌های دریایی، بزرگتر کردن خود، حفظ سلطه این شرکت بر بازار حمل و نقل دریایی و بیشتر نمودن فاصله این شرکت با رقبای خود می‌باشد.
 
داك‌وایز و بهای سنگین پیشرفت
نگاهی به تاریخچه فعالیت‌های داك‌وایز نشان می‌دهد كه این شركت برای رسیدن به جایگاهی كه امروزه در بازار حمل و نقل فراساحلی در اختیار دارد، هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخته و علی رغم همه تجربیات و پروژه‌های موفقی كه در كارنامه خود ثبت نموده، در گذر زمان متحمل 2 خسارت سنگین نیز شده كه در ادامه به آن اشاره می‌شود: در مورد اول كه مربوط به دوم نوامبر سال 1999 میلادی می‌شود،  شناور Mighty Servant 2  در حین انتقال یك سكوی زیست و تولید، از سنگاپور به كابیندای آنگولا بود كه در نزدیكی جزیره اندونزیایی Singkep به یك صخره دریایی كشف نشده برخورد می‌كند و واژگون می‌شود. در این سانحه كه منجر به كشته شدن 5 نفر و وارد آمدن  220 میلیون دلار خسارت گردید، این شناور در عرض 4 دقیقه به همراه محموله خود غرق شد. این شناور كه تا قبل از این سانحه 16 سال در صنعت فراساحل مورد استفاده قرار گرفته بود در سال 2000 میلادی از آب بیرون كشیده شد و در كشور هند بعنوان شناور اوراقی فروخته شد. لازم به ذكر است كه شناور Mighty Servant 2 همان شناوری بود كه ناو آمریكایی USS Samuel B. Roberts را كه در جریان جنگ تحمیلی برای اسكورت نفتكش‌های كویتی به خلیج فارس آمده بود ، پس از برخورد آن با یك مین دریایی كار گذشته شده توسط ایران برای انجام تعمیرات به آمریكا حمل كرده بود.

سانحه دوم نیز در تاریخ ششم دسامبر سال 2006 میلادی رخ می‌دهد. ماجرا از این قرار بود كه شناور Mighty Servant 3 كه در حال حمل ریگ حفاری GSF Aleutian Key بود، پس از طی‌ کامل اقیانوس اطلس از ترینیداد و توباگو در آمریکای جنوبی وقتی به آب‌های آنگولا می‌رسد، در نزدیکی بندر لواندا به عمق ۶۲ متر، شروع به پر کردن تانک‌های خود جهت فرو رفتن در آب می‌كند تا شرایط را برای تخلیه ریگ GSF Aleutian Key فراهم کند. اما در حالیكه ۸۳ نفر از پرسنل حاضر در روی ریگ مذكور مشغول تماشای این صحنه بودند مخازن آب شناور Mighty Servant 3 بیش از حد مجاز پر می‌شوند و شناور بیش از اندازه سنگین می‌شود و در نهایت ظرف چند دقیقه غرق می‌شود. بعد از بروز این دو سانحه كه ضررهای سنگینی را متوجه داك‌وایز ساخت، این شركت استراتژی جدیدی را برای خود در حوزه HSE تحت عنوان "خطر در حد صفر" پیش گرفت زیرا به این باور رسید كه رعایت ایمنی پایه واساس موفقیت‌های این شركت است. این شركت با در پیش گرفتن بالاترین استانداردها در حوزه HSE توانست نرخ حوادث را بشدت كاهش دهد و برخورداری از كمترین آمار حوادث در طول سال‌های گذشته حاکی از موفقیت سیاست‌های این شركت در دستیابی به اهداف خود در زمینه HSE می‌باشد.
 
ساخت یك شناور منحصر به فرد
این شركت هر چند در حال حاضر با در اختیار داشتن 20 كشتی بزرگ نیمه شناور، بزرگترین ناوگان تخصصی حمل سازه‌های فوق سنگین دنیا را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند هر نوع سازه‌ دریایی غول پیگیری را جابجا نماید ولی در راستای مقابله با چالش‌های آینده، افزایش توانمندی خود برای جابجایی سازه‌هایی بزرگتر و سنگین‌تر آینده و نهایتا حفظ جایگاه رهبری خود در بازار، اقدام به طراحی و ساخت جدیدترین نوع شناور نیمه شناور خود برای حمل و نقل سازه‌های دریایی نموده است كه از طراحی و مهندسی منحصر به فردی برخوردار است. ابعاد این شناور كه در شركت داك‌وایز با نام Type 0 Super Vessel از آن نام برده می‌شود،  275 متر طول در 70 متر عرض می‌باشد. با اینحال آنچه این شناور را به شناوری منحصر به فردی نسبت به كلیه شناورهای موجود در ناوگان این شركت تبدیل می‌نماید، توانایی آن برای حمل سازه‌هایی به وزن 100 هزار تن می‌باشد. جالب است بدانید كه در حال حاضر هیچ شناور مشابهی كه چنین ویژگی‌‌ایی داشته باشد در صنعت فراساحل دنیا وجود ندارد و برخورداری از آن باعث می‌شود تا توان رقابتی این شركت بسیار افزایش یابد و بتواند حوزه عملیاتی خود را بشدت در آب‌های عمیق و مناطقی با شرایط بد جوی گسترش دهد كه تاكنون پای هیچ شركت دیگری به آنجا نرسیده است.

آنطور كه مدیر عامل این شركت در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «برخورداری از این شناور منجر خواهد شد كه شركت داك‌وایز بتواند برای چندین دهه آینده نیز پاسخگوی كلیه نیازهای مشتریان خود باشد». ساخت این شناور كه بیش از 200 میلیون دلار هزینه ساخت آن شده است، بدان جهت در دستور كار شركت داك‌وایز قرار گرفت زیرا چشم‌انداز آینده صنعت فراساحل نشان می‌دهد كه آینده صنعت فراساحل در آب‌های عمیق رقم می‌خورد، و از آنجایی كه با افزایش عمق، وزن سازه‌های دریایی افزایش می‌یابد، این شركت برای اینكه بتواند پاسخگوی نیازهای آینده باشد، شناور مذكور را به گونه‌ای طراحی نموده تا بتواند نسل‌ آینده سكوهای نیمه شناور و همچنین نسل ششم ریگ‌های حفاری نیمه شناور را كه بسیار بزرگتر می‌باشند به راحتی بارگیری و حمل نماید.
 
چشم انداز و ماموریت داك‌وایز
هر چند با گسترش فعالیت‌های فراساحلی در جهان، روز به روز فعالیت‌های داك‌وایز گسترش می‌یابد ولی باید گفت كه مهمترین منبع درآمدی و مشتریان آن، شركت‌های بزرگ نفتی و گازی نظیر شل، بی پی، تكنیپ و .....می‌باشند كه در زمینه ساخت سازه‌های سنگین دریایی مشغول به فعالیت می‌باشند و برای انتقال آنها به دیگر نقاط جهان نیازمند بهره‌گیری از خدمات این شركت می‌باشند. به همین علت این شركت در برنامه ریزی بلند مدتی كه برای خود ترسیم نموده، قصد دارد فعالیت اصلی خود را در حوزه حمل و نصب سازه‌های دریایی صنایع نفت و گاز، متمركز نگاه دارد. در همین خصوص مدیر عامل این شركت در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود در خصوص بزرگترین هدف شركت تحت مدیریت خود نوشته است:‌ «هدف ما در سال‌های پیش رو با هدف‌مان در دیگر سالها یكسان است. ما می‌خواهیم اولین انتخاب شركت‌ها برای جابجایی سازه‌های دریایی، عملیات نصب سكو و خدمات لجستیكی باشیم». این شرکت همچنین در اهداف و استراتژیی‌هایی که برای خود طراحی و تدوین کرده حفظ سلطه و کنترل بر روی بازار حمل و نقل دریایی را بشدت مورد توجه خود قرار داده و در متن سند چشم انداز خود بر روی این مساله تاكید نموده كه: «هدف ما رویای ماست. هدف ما این است كه اولین انتخاب كلیه شركت‌ها برای حمل و نقل دریایی، مدیریت لجستیك و پروژه‌های نصب سازه‌های سنگین دریایی باشیم زیرا ماموریت ما هدف نهایی ما و دلیل ما برای بقا و فعالیت‌مان است». جالب است بدانید كه این شركت حتی در پروژه‌هایی كه خود شخصا مسئولیت حمل و نقل آنها را بر عهده ندارد بعنوان مشاور به دیگر شركت‌ها خدمات ارائه می‌نماید تا بتواند سلطه خود را بر روی بازار حمل و نقل سازه‌های سنگین دریایی حفظ نماید.

استراتژی منابع انسانی
بنابر اطلاعاتی كه در وب سایت شركت داك‌وایز منتشر شده، هر چند این شناورهای موجود در ناوگان دریایی این شركت هستند كه عملیات جابجایی سازه‌های سنگین دریایی را انجام می‌دهند ولی این كار بدون پرسنل خلاق و باانگیزه شركت ناكام می‌ماند و در حقیقت این پرسنل شركت هستند كه این عملیات‌های بزرگ و منحصر به فرد را انجام می‌دهند. در راستای چنین باوری، داك‌وایز برای پرسنل خود در تمامی سطوح ارزش بسیاری  قائل است و یكی از نقاط افتخار و مباهات خود را در این می‌داند كه در این شركت، برای همه کارشناسان و مهندسان فرصت برابر برای پیشرفت وجود دارد. در راستای همین تفكر، مدیران داك‌وایز همواره سعی دارند در كنار سرمایه‌گذاری بر روی توانایی‌های فنی و لجستیکی شركت، بطور همزمان بر روی بهترین افراد و كارشناسان این صنعت نیز سرمایه گذاری كرده و بهترین‌ها را استخدام و آموزش دهند تا در كنار برخورداری از شناورهای مناسب، بهترین پرسنل را نیز برای مقابله با چالش‌های گوناگون فعالیت در این صنعت در اختیار داشته باشد.
 
نگاهی به بزرگترین پروژه‌های داك‌وایز
شركت داك‌وایز هر چند از زمان تاسیس خود تاكنون پروژه‌های بسیاری در اقصی نقاط دنیا انجام داده ولی در میان تمام پروژه‌های این شركت، چندین پروژه خاص وجود دارد كه به دلیل شكل خاص سازه، تناژ بسیار بالا یا مسافت طی شده این پروژه‌ها از اهمیت خاصی هم برای شركت داك‌وایز و هم برای صنعت فراساحل برخوردارند كه در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌شود.
  • داك‌وایز در سال 2004 با حمل یك سكوی نیمه شناور 59500 تنی متعلق به شركت BP از OKPO در كره جنوبی به ایالت تگزاس در آمریكا، ركورد بی نظیری را از خود برجای گذاشت. این سازه كه دارای ابعاد فوق بزرگ 105×110 متر طول و عرض و 129 متر ارتفاع بود به وسیله بزرگترین شناور داك‌وایز به نام Blue Marlin ظرف 63 روز حمل گردید. جالب است بدانید داك‌وایز برای اینكه بتواند این سكوی غول پیكر را حمل نماید، شناور Blue Marlin  را 21 متر پهن‌تر نمود تا بر روی بدنه شناور فضای كافی برای بارگیری سكوی مذكور ایجاد شود.
  •  یكی دیگر از پروژه‌های بزرگی كه این شركت انجام داده انتقال سكوی حفاری 41 هزار تنی Noble Jim Day برای شركت Noble Drilling بوده است. این سكو از سنگاپور بارگیری و به خلیج مكزیك منتقل گردید.
  •   داك‌وایز همچنین در سال 2005 اقدام به حمل رادار دریایی 30 هزار تنی، سیستم سپر دفاع موشكی آمریكا از تگزاس به اقیانوس آرام نمود.
  •  این شركت هر چند تاكنون بیش از 12 بویه شناور را بارگیری و حمل كرده ولی با انتقال بزرگترین بویه شناور جهان به نام Tahiti Spar به وزن 24787 تن  آنهم در ابعادی به بزرگی 176 متر طول، 58 متر عرض و 39 متر ارتفاع، ركورد انتقال بزرگترین و سنگین‌ترین بویه شناور را نیز در كارنامه خود ثبت كرده است. این بویه كه توسط شركت تكنیپ ساخته شده بود از فنلاند بارگیری و در خلیج مكزیك تخلیه شد. داك وایز در حالی موفق به انتقال ایمن این بویه شناور گردید كه بارگیری آن از چالش‌های بسیاری برخوردار بود و توسط شركت تكنیپ عملیاتی پرریسك تلقی می‌شد ولی این شركت توانست با بارگیری این بویه ظرف 12 ساعت ركورد جدیدی از خود بر جای بگذارد. جالب است بدانید كه شركت داك‌وایز این سازه را فقط با 3 ساعت تاخیر بعد از 26 روز به مقصد رساند!
  •  شركت داك وایز هر چند به استفاده بهینه از تمامی فضای شناورهای خود معروف است ولی در سال 2006 و در اقدامی منحصر به فرد با استفاده از شناور Black Marlin، اقدام به جابجایی سه ریگ بزرگ حفاری متعلق به شركت Rowan از خلیج كامرون در آمریكا به روتردام در هلند نمود. آنچه این پروژه را منحصر به فرد ساخت این بود كه داك وایز مجبور بود حتی از یك سانتی‌متر فضای خالی روی شناور نیز بصورت حساب شده استفاده نماید. این شركت در نهایت توانست سه ریگ حفاری مذكور را به وزن 31000 تن، با موفقیت به موقعیت مورد نظر منتقل نماید.
  • داك‌وایز در سال 2009 حمل و نصب سكوی 19000 تنی MDPP را با موفقیت انجام داد.
 
با انجام چنین پروژه‌هایی امروزه شركت داك‌وایز بعنوان شركت اول جهان در زمینه حمل و نقل سنگین فراساحلی و بعلاوه در زمینه طراحی، مهندسی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی لجستیكی شناخته شده و این شركت به همراه شركت‌های اقماری خود قادر به انجام تمام مراحل طراحی، مهندسی، حمل و نصب سازه‌های دریایی می‌باشد؛ شناورهایی كه می‌توانند از قایق‌های تفریحی كوچك 10 تنی گرفته تا سازه‌های فوق سنگین بیش از 73000 تن را به راحتی در سرتاسر دنیا جابجا نماید.

ترجمه و تالیف: محمد صادق امینی


  کد خبر : 76
 
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ، ساعت ۰۶:۲۰:۰۰