باشگاه خبری فراساحل: با رفع تحریمها چشمانداز روشنی پیشروی بخش دریایی کشور قرار دارد که میتواند این بخش را با تحولات اساسی مواجه کند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی گفت: درجریان تحریمهای ظالمانه بیشترین آسیب در اقتصاد ایران به شرکتهایی وارد شد که وجهه بین المللی داشته و حوزه عملیات کاری آنها در خارج از مرزهای ایران بوده است که از جمله آنها میتوان به شرکتهای کشتیرانی اشاره کرد. هادی حقشناس اضافه کرد:حجم عملیات این شرکتها که درخط مقدم تحریمهای ظالمانه قرار داشتند در چندین سال گذشته به دلیل محدودیتهای اعمال شده برای فعالیت آنها ایحاد شد، کاهش یافت و این شرکتها نتوانستند به توسعه ناوگان خود متناسب با نام و قدمتشان اقدام کنند این در حالی است که این شرکتها از جمله شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هر دو از شرکتهای بزرگ و خوشنام در منطقه خاورمیانه هستند که اتفاقا در سطح جهانی نیز در رتبههای خوبی قرار دارند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با اشاره به اجرایی شدن برجام و فراهم شدن مقدمات لغو تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا اظهار داشت: امیدواریم با رفع تحریمها و اجرایی شدن برجام، این شرکتها فرصت پیدا کنند به توسعه و نوسازی ناوگان خود اقدام کنند و سهم خود را از بازارهای بین المللی که به دلیل تحریمها از دست داده اند، دوباره بدست آوردند. حق شناس با بیان اینکه امروزه در دنیا سرمایهها و منابع مالی متعددی از قبیل فاینانس و یوزانس وجود دارد که به دنبال موقعیتهای مناسب سرمایهگذاری هستند افزود: شرکتهای کشتیرانی میتوانند از این منابع و همچنین تسهیلات صندوقهای مالی بینالمللی در توسعه نوسازی ناوگان خود استفاده کنند که البته این موضوع در مورد شرکتهای نفت و گاز کشور هم مصداق پیدا میکند.
کاهش 30 درصدی عملکرد بنادر در سال جاری
مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی درباره وضعیت بنادر کشور و همچنین شیب نزولی عملکرد بنادر سال جاری نیز گفت: در شش ماهه امسال عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر نسبت به مدت مشابه سال 93 تقریبا 30 درصد کاهش داشته که البته این روند کاهشی در سال 93 نسبت به سال پیش از آن نیز وجود داشته است. حق شناس با بیان اینکه بالاترین نرم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مربوط به سال 90 است اظهار کرد: بعد از شدت گرفتن تحریم ها، صادرات و وادرات کالا سیر نزولی به خود گرفت که این موضوع در عملکرد بنادر کشور نیز تاثیر گذار بوده است.
رشد زیرساختهای بندری در طول سالهای گذشته
مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی درمورد وضعیت زیرساختهای بنادر کشور نیز گفت: خوشبختانه و به رغم تحریمها زیر ساختهای خوبی در بنادر شمالی و جنوبی کشور ایجاد شده است به طوری که حوضچه شماره دو بندر شهید رجایی آماده است و تنها باید تجهیز شود. وی با بیان اینکه تجهیز فاز دو طرح توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر را به دو برابر افزایش می دهد افزود: اقدامات خوبی در سنوات گذشته در ساخت زیرساختها از جمله ساخت اسکله، گسترش محوطههای بندری و موجشکن صورت گرفته که این اقدامات با افزایش همراه و رشد همراه بوده است. حق شناس گفت:تنها موضوع در بخش زیرساختهای بنادر، خرید تجهیزات استراتژیک بندری و مهمترین آن گنتری کرین است که در سالهای گذشته به دلیل عدم امکان گشایش LC در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم. وی درباره چشمانداز فعالیتهای دریایی با اجراییشدن برجام و لغو تحریمها در ماههای آینده اظهار کرد: فکر میکنم چشمانداز روشنی پیشروی بخش دریایی کشور شامل کشتیرانی، کشتیسازی، صنایع فراساحل و بنادر در زمینههای مختلف بویژه جذب سرمایههای داخلی و خارجی قرار دارد که میتواند این بخش را با تحولات اساسی همراه کند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اقداماتی که باید در ماههای و تاپیش از لغو تحریمها مورد توجه بخش دریایی قرار گیرد گفت: مهمترین موضوعی که متولیان امور باید به آن توجه کنند این است که اکنون حق انتخاب با ماست؛ حق انتخاب سرمایهگذار و موقعیتهای سرمایهگذاری و همکاری از جمله مواردی است که در زمان تحریمها نداشتیم اما اکنن می توانیم از آن دراجرای پروژه ها و انتخاب بهترین شرکتها استفاده کنیم به نحوی که کمترین هزینه را انجام و بیشترین بهره را ببریم. وی درباره نگرانی بخش خصوصی در کنار گذاشتن از پروژههای بندری در پساتحریم گفت: بخش خصوصی نه تنها از پروژههای بندر کنار گذاشته نخواهد شد بلکه مشارکتهای خارجی هم با کمک این بخش انجام خواهد گرفت.
کد خبر : 754
منبع: مارین تایمز