باشگاه خبری فراساحل : ساخت یارد جدید راهبردهای هوشمند در راستای منافع ملی است (گفتگوی ویژه منتخب)

باشگاه خبری فراساحل: در اولین بخش از مصاحبه با مدیران ارشد شرکت راهبردهای هوشمند که شنبه گذشته در باشگاه خبری فراساحل منتشر گردید، تاریخچه فعالیت‌های این شرکت، نحوه ورود آن به صنعت نفت و چگونگی توسعه فعالیت‌های آنرا از زبان آقا و خانم نوری شنیدیم. اما جالب است بدانید شرکتی که با یک سابقه غیر نفتی وارد صنعت نفت گردید، با جدیت و مدیریت مناسبی که از خود نشان داد نه تنها توانسته بخوبی رشد نموده و به یکی از مدعیان اصلی صنعت فراساحل تبدیل شود، بلکه با سرمایه گذاری برای ساخت یک یارد بزرگ برای ساخت و تعمیر سازه‌های فراساحلی در منطقه عسلویه، نشان داده است که عزم خود را برای تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های قدرتمند صنعت فراساحل کشورمان کاملا جزم نموده و اهداف بسیار بزرگی را دنبال می‌کند. در همین راستا باشگاه خبری فراساحل، شما خوانندگان گرامی را به مطالعه قسمت دوم این مصاحبه دعوت می‌نماید.

جناب آقای نوری، با توجه به توضیحاتی که تاکنون داشته‌اید بسیاری از موضوعات در خصوص تاریخچه فعالیت‌های شرکت‌ راهبردهای هوشمند برای بنده مشخص شده است. اما نکته‌ای که هنوز به آن پی نبرده‌ام این است که آیا راهبردهای هوشمند، شرکتی است که در تمامی مناقصه‌های پروژه‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای کسب پروژه شرکت می‌کند یا اینکه قصد دارد در صنعت نفت بصورت حرفه‌ای و تخصصی در یک زمینه خاص کار کند؟
با توجه به اینکه شرکت راهبردهای هوشمند عملا به پیمانکار اصلی شرکت نفت ایران تبدیل شده، ما مصمم هستیم که در حوزه صنعت فراساحل بصورت متمرکز به فعالیت‌هایمان ادامه دهیم و در همین راستا به هیچ وجه علاقه نداریم که با گسترش دامنه فعالیت‌ها، شرکت راهبردهای هوشمند را از مسیری که طی سال‌های اخیر در آن قرار گرفته خارج نمائیم. لذا برای اینکه بتوانیم دامنه و عمق فعالیت‌هایمان را در صنعت فراساحل گسترش بدهیم، در حال ساخت یک یارد جدید در منطقه عسلویه می‌باشیم تا بتوانیم در زمینه ساخت و تعمیرات سازه‌های فراساحلی که یکی از نیازهای جدی صنعت فراساحل کشورمان در آینده نزدیک می‌باشد، خدمات ارزنده‌تری را به کارفرمایان اصلی این صنعت، مانند شرکت نفت فلات قاره و شرکت نفت و گاز پارس، ارائه دهیم.

متراژ یارد در حال ساخت شرکت چقدر است و دقیقا در کدام محدوده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ، در حال ساخت این یارد می‌باشید؟
یارد شرکت راهبردهای هوشمند در منطقه نخل تقی و دقیقا همجوار با ترمینال صادراتی شرکت فراسکو علسویه است و مساحت آن تقریبا 8 هکتار می‌باشد. 

خانم نوری با توجه به اینکه ساخت و تجهیز یک یارد، نیازمند یک سرمایه گذاری کلان می‌باشد، لطفا بفرمائید که شرکت راهبردهای هوشمند با توجه به چه افق و چشم اندازی ریسک بالای سرمایه گذاری برای ساخت یک یارد جدید را پذیرفته است، آنهم در شرایطی که یاردهای خیلی بزرگ و مجهزی در کشور مشغول به فعالیت می‌باشند؟
در واقع باید بگویم که سرمایه گذاری شرکت راهبردهای هوشمند برای ساخت و تجهیز یک یارد جدید، بر اساس اهداف و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه میادین فراساحلی کشور و یا ازیاد برداشت از آنها انجام شده است. برای مثال طبق برنامه ریزی انجام شده توسط شرکت نفت، باید 20 سکوی جدید دریایی برای توسعه میادین فراساحلی کشور ساخته شوند که تاکنون عملیات ساخت چهار عدد از آنها آغاز شده است. این در حالی است که بسیاری از سکوهای ساخته شده برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز طبق استانداردهای جهانی و با توجه به مدت زمانی که از نصب آنها در دریا گذشته است، ظرف یک یا دو دهه آینده نیاز به فعالیت‌های تعمیراتی خواهند داشت. لذا با توجه به پیشنهاداتی که در همین زمینه توسط شرکت راهبردهای هوشمند به شرکت‌های بزرگ کارفرمایی ارائه شده بود، این انگیزه در ما ایجاد شد که با ساخت یک یارد جدید بتوانیم پایگاهی ايجاد نماييم که در آینده، از این پروژه‌ها چه در زمینه انجام فعالیت‌های تعمیراتی و چه در زمینه ساخت سکوهای جدید، پشتیبانی نمائیم. 

جناب نوری با توجه به توضیحاتی که خانم نوری ارائه دادند، لطفا بفرمائید که ساخت این یارد تاکنون چند درصد پیشرفت داشته و اینکه فکر می‌کنید برای تکمیل عملیات ساخت این یارد در مجموع نیاز به چقدر سرمایه گذاری داشته باشید؟
در حال حاضر عملیات اجرایی حدود 60 درصد پیشرفت داشته است. در همین حال برآوردهای انجام شده حکایت از آن دارد که ما برای ساخت و تجهیز این یارد در مجموع به 16 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشته باشیم.

با توجه به اینکه یاردهای بزرگ و مجهزی در کشور مشغول به فعالیت می‌باشند و برخی شرکت‌های دیگر هم با تحلیل‌های خاص خودشان در حال ساخت یاردهای جدیدی می‌باشند، لطفا بفرمائید که سیاست شرکت راهبردهای هوشمند برای بازاریابی برای این یارد بر چه مبنایی استوار است تا بتوانید با گرفتن پروژه‌های جدید و فعال کردن این یارد، سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت این یارد را جبران کنید؟
همانطور که بنده و خانم نوری در اظهارات قبلی‌مان بدان اشاره داشتیم، ما بر اساس یک سری تجربیات و مشاوره‌ها قدم در این راه گذاشته‌ایم. اما نکته‌ای که در اینجا دوست دارم توجه جنابعالی را بدان جلب نمایم این است که اکثر یاردهای بزرگ کشور که در حال حاضر مشغول به فعالیت می‌باشند، زیر پوشش دولت یا به نوعی وابسته به شرکت‌های دولتی هستند. البته یاردهای کوچکتری نیز در بخش خصوصی مشغول به فعالیت می‌باشند. لذا اگر نگاهی به مجموع یاردهای بزرگ و کوچک فعال در کشورمان داشته باشیم، می‌بینیم که در نهایت 6 یا 7 یارد در سراسر کشور مشغول به فعالیت می‌باشند که این تعداد یارد برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران با این همه مزر دریایی و پروژه‌های فراوان فراساحلی اصلا عددی محسوب نمی‌شود.
این در حالی است که نگاه حمایتی و اعتقادی که جناب آقای مهندس زنگنه، بعنوان وزیر محترم نفت برای حمایت از بخش خصوصی واقعی دارند، یکی دیگر از مشوق‌های ما برای سرمایه گذاری برای ساخت یک یارد جدید بوده است؛ چرا که نگاهی به تجربیات وزارت نفت نشان می‌دهد که انجام پروژه‌ها در یاردهای بزرگ دولتی، علی رغم اینکه زیر ساخت‌های خوبی در این یاردها وجود دارد، ولی برای این وزارتخانه کلیدی کشور بدليل موانع مختلفی مانند بروکراسی اداری و غيره خالی از مشکل هم نبوده است، که در این خصوص می‌توان به زمان زیادی که در این یاردها صرف اجرای پروژه‌ها می‌شود، اشاره کرد که این تاخیرات، با خود مشکلات دیگری به همراه می‌آورد. لذا ما بر این باوریم علی رغم اینکه شرکت‌های خصوصی توان رقابت محدودی با شرکت‌های دولتی دارند، در صورتی که یک حمایت مطلوبی از آنها صورت بگیرد، این شرکت‌ها می‌توانند با سرعت عمل بیشتری برای تکمیل پروژه‌های ملی گام برداشته که برخورداری از این سرعت العمل در اجرای پروژه، خود می‌تواند ابزار بازاریابی مناسبی برای گرفتن پروژه‌های بیشتر گردد. این در حالی است که شناختی که در بین شرکت‌های کارفرمایی از تجربه و عملکرد شرکت راهبردهای هوشمند وجود دارد و حتی تشویق‌های صورت گرفته از تصمیم شرکت برای ساخت و تجهیز این یارد، این اطمینان را در ما ایجاد کرده است که بتوانیم با فعال کردن این یارد، نقش مهمی در فعالیت‌های مرتبط با عملیات ساخت سازه‌های جدید دریایی و انجام فعالیت‌های تعمیراتی ایفا نمائیم.

توضیحات جنابعالی در خصوص دلایل سرمایه گذاری شما برای ساخت یک یارد جدید کاملا منطقی به نظر می‌‌رسد. اما لطفا به این موضوع هم اشاره داشته باشید که با حق انتخاب‌های دیگری که مثل بندر عباس، کیش، قشم، خرمشهر، بوشهر و ... در اختیار داشتید، چرا عسلویه را برای ساخت یارد شرکت راهبردهای هوشمند انتخاب نمودید؟
جهت اطلاع شما باید بگویم که اینطور نیست که ما از مناطقی که شما از آنها نام بردید، بازید و تحقیق نکرده باشیم. اتفاقا از زمین‌های بسیاری در این مناطق بازدید نمودیم ولی از آنجایی که ساخت یک یارد شرایط ویژه خاص خود را دارد و عوامل گوناگونی از قبیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب، وضعیت آب و هوایی، عمق آب در منطقه، میزان بارندگی و خوردگی، برخورداری از جزر و مد پائین، دسترسی به آب شیرین و نیروی انسانی توانمند، جنس خاک و استحکام آن و .... باید مد نظر قرار می‌گرفت، نهایتا ما قطعه زمین مناسبی را در منطقه ویژه اقتصادی پارس، بعنوان مکان نهایی برای ساخت یارد شرکت راهبردهای هوشمند در نظر گرفتیم. این در حالی است که این یارد در مقایسه با سایر یاردهای فعال در کشور، کمترین فاصله را با سکوهای پارس جنوبی دارد که این خود یکی از بزرگترین امتیازات این یارد می‌باشد.

آیا شرکت زمین این یارد را خریداری کرده یا اجاره نموده است؟
تملک زمين بصورت اجاره به شرط تملیک است و در حال حاضر مدیریت محترم منطقه ویژه اقتصادی انرژیارس نیز همکاری و استقبال بسیار مطلوبی با ما در این موضوع داشته است که لازم می‌دانم در اینجا از زحمات ایشان تشکر و قدردانی نمایم.

خانم نوری، لطفا سرکارعالی نیز اشاره‌ای به مشخصات فنی این یارد داشته باشید و اینکه فکر می‌کنید با تکمیل عملیات ساخت این یارد، برای چه تعداد در این منطقه اشتغال ایجاد شود؟
واقعیت این است که با توجه به بودجه‌ای که برای اینکار اختصاص دادیم، فعلا ظرفیت ساخت سازه‌هایی به وزن حداکثر 3 هزار تن در این یارد امکان پذیر است. این در حالی است که بر اساس طراحی‌های انجام شده، امکان پهلوگیری یک بارج 7 هزار تنی در اسکله این یارد بخوبی امکان پذیر است. از نظر امکانات فنی نیز یک سوله 2 هزار متری برای دستگاهای برش و CNC برای ساخت قسمت‌های اولیه سازه‌های دریایی در آن پیش بینی شده تا در نهایت در فضای باز محوطه بتوان نسبت به کامل کردن سازه اقدام نمود. البته به دلیل اولویت‌بندی‌های انجام شده و هزینه‌های بالای آن، فعلا در خصوص ساخت Skidway و اسکله اقدام نکرده‌ایم. چون همانطور که خودتان اطلاع دارید می‌توانیم همزمان با ساخت یک سازه در یارد، نسبت به تکمیل اسکید وی و تکمیل اسکله برای عملیات بارگیری بصورت موازی اقدام کنیم. اما در خصوص پاسخ به قسمت دوم سوال جنابعالی باید بگویم که پیش بینی ما این است که با ساخت این یارد بتوانیم برای 400 نفر در منطقه اشتغال ایجاد کنیم و به همین دلیل خوابگاهی که برای این یارد طراحی کرده‌ایم، بر مبنای امکان اسکان 400 نفر تجهیز خواهد شد.

سوال دیگری که دوست دارم از خانم نوری بپرسم این است که آیا برای ساخت این یارد از تسهیلات و منابع دولتی نظیر وام بانکی نیز استفاده کرده‌اید یا خیر؟
خیر، با توجه به شرايط ويژه پروژه های کشور ما سعی کرديم حداکثر استفاده از منابع داخلی شرکت و از مطالبات پروژههای قبلی هزينه کنيم و عجله در تکميل ساخت نکنيم.

پس معلوم است که هنوز کفگیر شما به ته دیگ نخورده است.
کلاً شرايط پيمانکاری هميشه همين بوده و هست. گاهی پيمانکار جيبش پر است و گاهی خالی و اين باعث ميشود که پروژه در مقاطع مختلف پيشرفت سريع يا کندی داشته باشد.

جناب نوری، سوالی که هم اکنون به ذهنم رسیده این است که آیا از بین تمام فرصت‌هایی که شرکت راهبردهای هوشمند برای سرمایه گذاری در صنعت فراساحل داشته است، آیا ساخت این یارد بهترین حق انتخاب برای شرکت بود؟
لطفا منظورتان را واضح‌تر بیان کنید.

منظورم این است که مثلا شما می‌توانستید با این هزینه چند میلیاردی که برای ساخت این یارد سرمایه‌گذاری کرده‌اید، یک شناور یا جرثقیل خریداری کرده و به شرکت‌های دیگر اجاره می‌دادید که درآمد بسیار بالایی هم دارد. چرا چنین کاری نکردید و این مسیر سخت را انتخاب کردید؟
تصمیم ما برای ساخت یارد بر مبنای تجاربی بود که در طول این سالها بدست آورده‌ایم و از نظر ما در مقایسه با خرید شناور از ریسک بسیار کمتری برخوردار بود. چرا که شناور مانند یک موجود زنده است که نیاز به سرویس و تعمیرات دائمی دارد و اصولا ریسک آن بسیار بالاست. این در حالی است که تصمیم برای خرید شناور نیاز به سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد و حداقل به 15 الی 20 میلیون دلار سرمایه اولیه نیاز دارد تا شما بتوانید شناور مناسبی خریداری کرده و آنرا از فروشنده تحویل بگیرید. اما پولی که ما برای ساخت یارد شرکت راهبردهای هوشمند تاکنون هزینه کرده‌ایم یکجا نبوده و در طول چند سال گذشته هر وقت که توانسته‌ایم مبلغی را برای توسعه و تجهیز یارد اختصاص داده‌ایم. اما نکته دیگری که می‌خواهم بدان اشاره کنم این است که ما حتی اگر هزینه مورد نیاز برای خرید یک شناور DP را نیز در اختیار داشتیم، باز چنین تصمیمی نمی‌گرفتیم، چون ریسک خرید شناور و شناور داری بسیار بالاست. در واقع باید بگویم وقتی که شما شناوری دارید، چه شناور شما پروژه داشته باشد یا خیر، شما همیشه باید هزینه‌های بالای آنرا مثل نفرات، سوخت، تعمیرات دوره‌ای، اداره بندر و ... را پرداخت کنید.

خانم نوری، سرکارعالی در این خصوص چه نظری دارید؟ آیا با اظهارات مهندس نوری موافق هستید؟
بله. همانطور که قبلا نیز بیان کردم تجارب شرکت راهبردهای هوشمند در زمینه انجام پروژه‌های تعمیراتی و ساخت در خشکی و یا در دریا بود که ما را به این سمت سوق داد. اما موضوع دیگری که مجددا می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که هدف و آرمان ما از تشکیل شرکت راهبردهای هوشمند در درجه اول این بوده که در صنعت نفت بعنوان یک صنعت استراتژیک و موتور اقتصاد کشورما نقش مهمی ایفا کنیم. در واقع ما بواسطه اینکه از یک نسل آرمان‌گرا و توسعه طلب هستیم، هدف‌مان این بوده که در چرخه صنعتی کشور عزيزمان نقش مفیدی ایفا کنیم. برای همین بود که در ابتدا به سراغ اتوماسیون صنعتی رفتیم و در گذر زمان فعالیت‌هایمان را توسعه داده و مسئولیت‌های بزرگتری را تقبل نمودیم. اگر هدف ما فقط کسب درآمد بود در زمان جنگ و پس از آن فرصت‌های بیشماری پیش روی ما وجود داشت. بخاطر دارم در آن موقع درآمد حاصل از فروش ضایعات بسياری از شرکت‌های توليدی بالاتر از فروش توليد با کيفيت آنها بود. اما خرید و فروش با هدف آرمانی ما که ایفای یک نقش مثبت در اقتصاد ملی و انجام کار با کیفیت بالا بود، همخوانی نداشت.

لذا در جمع بندی اظهاراتم باید بگویم درست است که ساخت و تجهیز یارد و تلاش برای گرفتن پروژه برای آن، در شرایطی که یاردهای بزرگ و مجهزی در کشور مشغول به فعالیت هستند، قطعا دردسرهای بسیار بیشتری نسبت به خرید یک شناور آماده که احتمالا همیشه برای آن کار هم وجود دارد خواهد داشت، ولی انجام این کار برای ما که تجربه و دانش این کار را داریم و هدف‌مان کمک به رشد اقتصاد و صنعت کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم است، بسیار با ارزش‌تر است.

بنده از شنیدن توضیحات سرکارعالی و آقای مهندس نوری در این زمینه و تعصبی که در شما دو بزرگوار، برای رشد صنعت، اقتصاد و ایجاد اشتغال برای جوانان این کشور وجود دارد، آنهم در شرایطی که از هیچگونه تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌اید واقعا لذت بردم. اما بعنوان آخرین سوال مرتبط با موضوع یارد، لطفا بفرمائید که در صورت تصمیم به گسترش فعالیت‌های شرکت در آینده، آیا جانمایی یارد فعلی بصورتی است که بتوانید زمین‌های همجوار را نیز خریداری نموده و به متراژ فعلی یارد شرکت بیافزائید.
ما با توجه به آینده مثبت و درخشانی که برای توسعه فعالیت‌های یارد شرکت راهبردهای هوشمند متصور هستیم و با هماهنگی‌هایی که با مدیریت محترم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام داده‌ایم، از هم اکنون پیش‌بینی‌های اولیه برای الحاق یک زمین دیگر در مجاورت یارد فعلی را انجام داده‌ایم. این در حالی است که ما ضمن اولویت بخشیدن به انجام پروژه‌های ملی در این یارد، از هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های این یارد به شرکت‌های مختلف در منطقه خلیج فارس و دریای عمان می‌باشیم و امیدواریم با فضای بازی که پس از رفع تحریم‌ها و حضور شرکت‌های بزرگ بین المللی در صنعت نفت کشورمان ایجاد می‌شود، بتوانیم زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های این یارد فراهم کنیم.
پایان بخش دوم مصاحبه- قسمت سوم و پایانی این مصاحبه، شنبه هفته آینده در باشگاه خبری فراساحل منتشر خواهد شد.



  کد خبر : 701
  مصاحبه از: محمد صادق امینی
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۸:۲۲:۰۱