باشگاه خبری فراساحل: بهمنظور مدیریت یکپارچه، تولید ایمن و پایدار خطوط لوله دریایی میدان گازی پارس جنوبی و ارزیابی وضع سلامت خطوط و انتقال مداوم سیال گاز و میعانات گازی از سکو به پالایشگاه، عملیات پیگرانی هوشمند ۱۰ خط لوله دریایی این میدان گازی پایان یافت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، حمیدرضا غفاری، جانشین بازرسی و حفاظت فنی معاونت عملیات و پشتیبانی این شرکت از پایان پیگرانی هوشمند ۱۰ سکوی دریایی پارس جنوبی خبر داد و با بیان اینکه این پروژه توسط یک پیمانکار داخلی و با مشارکت یک شرکت خارجی اجرا شده، درباره روند امضا و اجرای پیمان پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی، گفت: شرح کار پیمان پیگرانی هوشمند MFL-TFI خطوط لوله دریایی، پس از رایزنیها، مطالعات گسترده و مشاوره با شرکتهای بینالمللی مطرح در این زمینه و متناسب با شرایط مورد نیاز عملیاتی برای بررسی وضع داخلی خطوط لوله ۳۲ اینچ حین سرویس ارتباطی بین سکوهای گازی پارس جنوبی و پالایشگاههای متناظر در خشکی در مدت دو سال تدوین و سرانجام پس از تأیید کمیته فنی بازرگانی به یک شرکت ایرانی با مشارکت شرکت خارجی بهعنوان پیمانکار پروژه واگذار شد.
وی درباره مزیتهای پیگرانی هوشمند خطوط لوله گفت: این روش بازرسی قابلیت شناسایی عیبهای سطوح داخلی و خارجی دیواره خطوط لوله اعم از انواع مختلف شامل خوردگی، ترک و عیبهای مکانیکی در کل طول مسیر پیمایش را دارد. جانشین بازرسی و حفاظت فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به شرایط ویژه حاکم بر پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی گفت: با توجه به فشردگی برنامه زمانبندی، بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاهها و نیاز انجام بهموقع امور پشتیبانی هوایی و دریایی در هرگونه شرایط جوی بهمنظور انجام بهموقع عملیات پیگرانی هوشمند، همچنین وجود محدودیت زمانی تلاقی با فصول سرد سال و موانع مرتبط با اخذ مجوزهای لازم، پیگرانی هوشمند مجموعاً تعداد ۱۰ خط لوله دریایی انجام شده است. غفاری به عملیات راستیآزمایی و ارزیابی دادههای پیگرانی هوشمند اشاره کرد و گفت: این عملیات شامل انجام حفاری روی خطوط در قسمت خشکی به طول تقریبی ۲۰۰ متر، پوششبرداری و متعاقب آن بررسی و اندازهگیری تعدادی نقاط معیوب مطابق گزارشهای اخذشده از پیمانکار به روش آلتراسونیک آرایه فازی (PAUT) بوده است.
وی اظهار کرد: با نهایی شدن گزارشهای فنی برپایه عواملی از جمله ارزیابی کارآمدی (FFS) ناهنجاریهای (Anomaly) گزارششده در طول مسیر خطوط لوله، محاسبات فشار ایمن، نرخ خوردگی، همچنین عمر باقیمانده برای هر خط براساس مکانیسمهای تخریب خوردگی و مکانیکی مؤثر و فعال، سلامت خطوط لوله بررسی شد و اولویتهای تعمیراتی برای انجام تعمیرات پیشگیرانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کد خبر : 6393