باشگاه خبری فراساحل : ضرورت شناسایی ظرفیت‌های اکتشافی احصانشده ایران (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد که ساختار کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران دایر و فعال باشد و رویکرد صادرات‌محوری در کل بخش‌ها مدنظر قرار گیرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر در آیین تکریم سیدصالح هندی، مدیر پیشین اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و معارفه مهدی فکور برای تصدی این مسئولیت، با بیان این مطلب افزود: اگر چنین ساختاری نیست، باید ایجاد شود و اگر این ساختار ایجاد شده است، باید به نحوی تقویت شود که امکان ارجاع کار و بهره‌مندی از توانمندی‌های واحدهای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری به‌عنوان واحدهایی شناخته‌شده در سطح شرکت‌ها و مدیریت‌ها فراهم باشد.

سرمایه انسانی، رکن اصلی است
وی مهم‌ترین سرمایه کشور و متعاقباً صنعت نفت را سرمایه انسانی متخصص بیان کرد و گفت: همه مدیران زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران باید با درک ارزش سرمایه انسانی، برای تقویت و آموزش نیروی انسانی تلاش کنند، زیرا اگر این سرمایه نباشد، اهداف دیگر در حد آرزو باقی می‌مانند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر تکریم و توجه مدیران به نگهداشت سرمایه انسانی، یادآور شد: نباید اجازه دهیم به افراد و سرمایه‌های توانمندمان اهانتی شود یا درباره سرمایه انسانی بدگویی شود؛ حتی بدگویی در حق مدیران پیشین را نیز جایز نمی‌دانم.

آموزش، سرمایه‌گذاری است نه هزینه‌کرد
خجسته‌مهر با یادآوری اینکه «آموزش، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است»، ضرورت بهره‌مندی از آخرین یافته‌های علمی و عملیاتی را مبتنی بر آموزش مورد تأکید قرار داد و افزود: در این مسیر، باید از مجموعه‌هایی مانند دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی حمایت شود و این مجموعه‌ها تقویت شوند. برای رشد و ارتقای چنین مجموعه‌هایی تلاش‌های زیادی شده است و آنها نه‌تنها باید در قامت پشتوانه‌های اصلی اجرای مأموریت‌های سازمانی صنعت نفت نقش‌آفرینی کنند که حتی باید به مجموعه‌هایی صادرات‌محور تبدیل شوند. وی اهمیت «صادرات‌محوری» و ایجاد ساختار کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را در همه زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران مورد تأکید قرار داد.

ضرورت مدیریت بهینه اطلاعات بالادستی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه به اهمیت مدیریت اکتشاف در شرکت ملی نفت ایران و نقش حاکمیتی این بخش اشاره کرد و گفت: با توجه به تجمیع داده‌های بالادست صنعت نفت در مدیریت اکتشاف، مدیریت بهینه اطلاعات در این بخش بسیار حائز اهمیت و ضروری است. وی با بیان اینکه تحت هر شرایطی، حداکثرسازی نرخ جایگزینی ذخایر نفت و گاز باید در دستور کار باشد، بر ضرورت مشخص بودن سهم تولید از اکتشافات جدید و ارائه اطلاعات اکتشافات جدید با قطعیت بالا نیز تأکید کرد و گفت: هرچه اطلاعات ارائه‌شده به شرکت‌های بهره‌بردار قطعیت بیشتری داشته باشند، زمینه تدوین طرح جامع توسعه به شکل انعطاف‌پذیرتر و بهینه‌تر فراهم می‌شود.

بهره‌مندی از تجهیزات فناورانه برای افزایش ضریب موفقیت اکتشاف
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تداوم فعالیت‌های اکتشافی را حتی در مناطق جنوبی، جنوب غرب و مرکزی ایران ضروری برشمرد و گفت: ظرفیت‌های اکتشافی احصانشده، چه در خشکی و چه در دریا وجود دارد و باید ضمن تلاش برای شناسایی ظرفیت‌ها، افزایش ضریب موفقیت اکتشاف را با بهره‌مندی از تجهیزات فناورانه در دستور کار قرار داد. خجسته‌مهر با بیان اینکه اکتشافات جدید باید متناسب با شرایط و مقتضیات وارد زنجیره شود، بر شناسایی ذخایر نامتعارف نفت و گاز نیز تأکید کرد و گفت: آمریکا برای اقتصادی کردن تولید ذخایر نامتعارف خود بود که نسبت به سیاستگذاری برای مدیریت قیمت نفت اقدام کرد و برای پیاده‌سازی سیاست‌های خود از ابزارهایی مانند تحریم و ...  بهره جست. وی، صنعت نفت کشور را سرمایه‌ای بی‌بدیل و ارزشمند خواند و گفت: ثروت این صنعت محدود به ذخایر هیدروکربوری نیست، بلکه ثروت اصلی، فکر و اراده‌ای است که با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح کشور، ثروت‌آفرینی می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان با قدردانی از تلاش‌های سیدصالح هندی در مدت زمان عهده‌داری مسئولیت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، برای مهدی فکور در این سمت آرزوی توفیق کرد و گفت: همان‌طور که به ثمر رساندن مسئولیت‌های خطیر مستحق تبریک است، پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر نیز جای تبریک دارد که از این حیث به هر دو عزیز تبریک می‌گویم.

تحقق ۱۵۰ درصدی اهداف برنامه پنج‌ساله ششم اکتشاف
سیدصالح هندی، مدیر پیشین اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست، ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای مهدی فکور در این مسئولیت، به‌طور اجمالی به فعالیت‌های انجام‌شده در مدیریت اکتشاف طی حدود پنج سال و هشت ماه فعالیت خود در این مدیریت اشاره کرد و گفت: با مجموع اقدام‌های انجام‌شده، اهداف برنامه پنجساله ششم اکتشافی در حوزه کشف ذخایر نفت و گاز بیش از ۱۵۰ درصد تحقق یافته است. وی افزود: هم‌اکنون هفت دکل روی موقعیت‌های اکتشافی در حال حفاری هستند، چهار پروژه لرزه‌نگاری عملیاتی و چهار پروژه پردازش اطلاعات در حال اجراست و ۱۱ پروژه مصوب ژئوفیزیکی در مرحله مناقصه است. هندی با اشاره به کسب رتبه نخست اکتشافات نفت و گاز ایران (بر مبنای گزارش اکتشافات جهانی وودمکنزی) در سال ۲۰۱۹، اعلام کرد: اکتشاف‌هایی مانند نام‌آوران و ارم در ثبت این موفقیت اثرگذار بودند و پس از آن هم اکتشاف‌هایی شد که فرصت اطلاع‌رسانی آن فراهم نشد.

وی متمرکز شدن فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در مدیریت اکتشاف (به جز فعالیت‌های اکتشافی در خزر)، برقراری ارتباط بهینه و مستمر بین مدیریت اکتشاف و شرکت‌های بهره‌بردار و توجه به بهبود، شفاف‌سازی و مدیریت فرآیندها را از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده برشمرد و افزود: در راستای اهمیت مباحث کنترل پروژه و مدیریت پروژه، آموزش ۱۵۰ نفر از کارشناسان اکتشاف در دستور کار قرار گرفت که برخی از این افراد موفق به احراز مدارک بین‌المللی نیز شده‌اند. وی با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکردهای ضدفساد، یادآور شد: مبارزه ساختارمند با فساد از رهگذر راهکارهای سیستمی امکان‌پذیر است. هندی در پایان از حمایت‌ها و همکاری‌های معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در پیشبرد اهداف اکتشافی و استقرار سیستم مدیریت پورتفولیو در این مدیریت قدردانی کرد. تأکید بر صادرات خدمات اکتشافی مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در این مدیریت، به تشریح رویکردهای مدنظر خود پرداخت و بر استفاده بهینه از سرمایه انسانی، تلاش برای ارائه خدمات اکتشافی در خارج از کشور، جذب سرمایه و تداوم ارتباط مناسب با شرکت‌های بهره‌بردار تأکید کرد.



  کد خبر : 6387
 
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۲:۵۷