باشگاه خبری فراساحل: ۱۶خطوط کشتیرانی NYK ژاپن با همکاری شرکت Trelleborg Marine Systems (TMS) یک سیستم پهلوگیری جدید برای کشتیها در بنادر معرفی کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از پورت تکنولوژی، سیستم پهلوگیری جدید که با عنوان DynaMoor شناخته میشود عمدتاً برای کشتیهای فله بر طراحی شده است؛ این سیستم کشتیها را قادر میسازد تا با امنیت بیشتر در یک بندر پهلو بگیرند. شناورها و کشتیها معمولاً با اتصال طناب و بست از کشتی به اسکله در بنادر پهلو میگیرند. اما کشتیها اغلب در طول فرآیند پهلوگیری کاملاً ثابت نمیمانند و توسط امواج دریا در حرکت هستند. زمانی که طنابها و فندرها (ضربه گیرهای نصب شده بر روی اسکله) مانند فنر عمل میکنند، لرزش و تکانهای بدنه میتواند تشدید شود؛ افزایش تکانههای بدنه کشتی میتواند عملیات تخلیه و بارگیری را مختل کرده و در نتیجه باعث کاهش راندمان عملیات بندری شود.
ثابت نگه داشتن کشش طنابهای پهلوگیری در کاهش لرزش بدنه موثر است. با این حال این امر در بنادر ژاپن چندان محقق نشده زیرا تنظیم کشش طنابها از کشتی دشوار است و برای تنظیم کشش از خشکی نیز به امکانات در مقیاس بزرگ نیاز است. علاوه بر این، با بزرگتر شدن اندازه کشتیها در سالهای اخیر، مشکل تکانهای بدنه به معظلی در زمینه ایمنی و کارایی عملیات بندری تبدیل شده است. سیستم DynaMoor را میتوان بر روی اسکله نصب و از طریق اتصالهای پهلوگیری به کشتی متصل شود. DynaMoor کشش طناب پهلوگیری را تنظیم میکند و با استفاده از یک دمپر هیدرولیک کنترل شده الکترونیکی آن را ثابت نگه میدارد. انتظار میرود معرفی DynaMoor باعث ایمن تر و کارآمدتر شدن عملیات بندری باشد؛ همچنین انتظار میرود که این سیستم به کاهش انتشار گازهای گلخانهای در سراسر زنجیره تامین، از جمله انتشار گازهای گلخانهای از کشتیهای پهلو گرفته در بندر کمک کند.
کد خبر : 6327