باشگاه خبری فراساحل: معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هدف اصلی از توسعه فاز اول بندر چابهار و سرمایهگذاری در آن ظرفیتهای ترانزیت بار از طریق این بندر به کشورهای آسیای میانه و افغانستان بوده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، عصمت الله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در رأس هیاتی سیاسی- اقتصادی شامل بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضلالدین سعدالله یف قائم مقام راه آهن ازبکستان و اسلم اکبراف معاون مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ازبکستان به چابهار سفر کردند و از ظرفیتهای این بندر برای استفاده تجار ازبکستان بازدید کردند. سید حسن ابراهیمی در نشست مشترک مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با این هیأت اظهار کرد: توسعه فاز اول چابهار عمدتا با توجه به ظرفیتهای ترانزیت کالای پسکرانه آن در کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) و افغانستان بوده است.
وی افزود: چابهار به عنوان بندری اقیانوسی میتواند مسیر مناسبی برای انتقال، ترانزیت و صادرات پنبه و منابع غنی معدنی ازبکستان باشد؛ همچنین چابهار مسیری مطمئن و به صرفه برای رسیدن تبادلات تجاری هند و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال بر اساس توافق دو کشور است. معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امتیاز بندر چابهار، اقیانوسی بودن، خارج بودن آن از تنگه هرمز و نزدیکی به مسیرهای اصلی تجارت دریایی است که چابهار را بندری بهصرفه و مطمئن برای تجار آسیای میانه بهویژه ازبکستان می نماید؛ بندر چابهار کمهزینهترین و کوتاهترین مسیر برای اتصال کشورهای آسیای میانه و به ویژه ازبکستان به آبهای آزاد است.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه بندر چابهار هماکنون ارزانترین بندر ایران برای صاحبان کالاست گفت: تخفیفات تخلیه و بارگیری کالا، انبارداری و توقف کشتی در کنار اسکله در بندر چابهار مشمول تخفیفات 30 تا 80 درصدی نسبت به سایر بنادر ایران میشود . حسین شهدادی با بیان اینکه ظرفیتهای بندر چابهار برای استفاده ازبکستان فراهم است، گفت: از سرمایهگذاری تجار و صاحبان کالای ازبکستان در توسعه زیرساختهای پسکرانه بندر از جمله ساخت انبار و سیلو به روش B.O.T استقبال میکنیم.
کد خبر : 6057