باشگاه خبری فراساحل: چهارتن از مدیران خط کشتیرانی بینالمللی مسینا با همراهی نماینده این خط کانتینری در ایران طی نشستی مشترک، با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بندر شهید رجایی دیدار و گفتگو کردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مارین، ابراهیم ایدنی در این نشست ضمن بیان اهمیت بندر شهید رجایی در سطح بنادر ایران و منطقه اظهار کرد: بیش از 53 درصد تجارت بینالمللی کشور از طریق این بندر انجام می شود. وی افزود: از سوی دیگر، بندر شهید رجایی بزرگترین و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران محسوب میشود که حدود 85 درصد کل عملیات تخلیه و بارگیری اینگونه کالاها در کشور را برعهده دارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به طرحهای توسعه این بندر برای افزایش ظرفیت کانتینری، گفت: فاز اول توسعه طی سالیان گذشته به پایان رسید. در فاز دوم نیز، احداث یالهای شرقی و غربی و بخشهای دریایی آن به پایان رسیده و تامین اعتبار به منظور فاینانس مورد نیاز خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری (گنتریکرین) در دست انجام است.
ایدنی اضافه کرد: با بهرهبرداری از فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری به 6 میلیون TEU در سال افزایش مییابد. وی از آغاز عملیات اجرایی فاز 3 توسعه بندر طی یک ماه گذشته سخن به میان آورد و گفت: با اجرای کامل این فاز، 1300 متر اسکله به زیرساختهای بندر افزوده خواهد شد؛ همچنین ضمن لایروبی حوضچه سوم به عمق 16 متر، میزان 100 هکتار اراضی جدید نیز به مناطق عملیاتی بندر اضافه میشود. به گفته این مقام مسئول، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی با بهرهبرداری از فاز 3، به 8 میلیون TEU در سال افزایش مییابد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اراضی فعلی بندر شهید رجایی را 2400 هکتار اعلام کرد و افزود: علاوهبراین، 2400 هکتار اراضی دیگر هم در حال حصارکشی میباشد تا به اراضی پشتیبانی بندر اضافه شود.
این اراضی قرار است به عنوان یک مرکز لجستیکی با مشارکت سرمایهگذاران فعالیت کند و حتی بخشهایی از آن با کاربری صنعتی پیشبینی شده که کارخانجات جهت راهاندازی خط تولید در آن مستقر خواهد شد. وی از انعقاد 400 میلیون دلار قرارداد سرمایهگذاری با بخش خصوصی طی سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: 500 میلیون دلار پیشنهاد قرارداد سرمایهگذاری جدید دردست بررسی است که پس از گذراندن مراحل رایزنی و توافق، به مرحله عقد قرارداد خواهد رسید. ایدنی برای پذیرش سرمایهگذاران ایتالیایی برای حضور در بزرگترین بندر تجاری ایران اعلام آمادگی کرد. مدیر کل بنادر و دریانردی هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد: انتظار داریم در سفرهای بعدی، کشتیهای بزرگتر و با ظرفیت بیشتر به این بندر بیایند. لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست محمدعلی اصل سعیدی پور به بیان گزارشی در خصوص آخرین وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی و نحوه خدماتدهی به خطوط کشتیرانی به ویژه لاینرها پرداخت.
مدیران خط کشتیرانی بینالمللی مسینا نیز طی اظهاراتی ضمن تقدیر از مسئولان سازمان بنادر و همچنین بندر شهید رجایی برای خدماتدهی مناسب به خطوط کشتیرانی، انتظارات و دیدگاههای خود را با عالیترین مقام اجرایی حوزه دریایی و بندری هرمزگان در میان گذاشتند. لازم به ذکر است، مسینا از جمله خطوط معتبر کانتینری بینالمللی در جهان است که متعلق به کشور ایتالیا میباشد؛ طی سالیان اخیر که تحریمهای یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، این خط کشتیرانی تردد کشتیهای خود را به بندر شهید رجایی بزرگترین بندر کانتینری ایران متوقف نکرد. گفتنی است، کشتی جولی تیتانیو (JOLLY TITANIO) از جمله پیشرفتهترین کشتیهای كانتینری و رورو جهان متعلق به ناوگان کشتیرانی مسینا اواسط بهمن ماه امسال در نخستین سفر خود در اسکله شماره 27 ترمینال دوم بندر شهید رجایی پهلو گرفت. این کشتی که سال 2014 ساخته شده، 280متر طول و 15 متر آبخور دارد.
کد خبر : 594