باشگاه خبری فراساحل: در حالیکه شرایط بازار برای کشتیهای نفتکش تاکنون چندان مطلوب نبوده است، به نظر میرسد که رقابت برای تصاحب محمولهها در همه انواع کشتیهای نفتکش حتی در بخش حمل محمولههای نفتخام و فرآوردههای نفتی در حال آغاز شدن است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل موسسه گیبسون در گزارش هفتگی خود اعلام کرد: "این غیرمعمول نیست که کشتیهای نوساز حمل نفت خام، محمولههای فرآوردههای نفتی را در نخستین سفر خود حمل کنند. اما با قرار گرفتن وضعیت کشتیهای حمل نفت خام در شرایط نامساعد، اجارهکنندگان کشتی به دنبال نرخهای پائین تر حمل فرآوردههای نفتی خود از شرق به غرب میگردند. این اقدام اثر زیادی بر بازار کشتیهای حمل فرآورده داشته است. تاکنون در سال جاری میلادی 3 فروند کشتی نفتکش غولپیکر (VLCC) محمولههای فرآوردههای نفتی را از شرق کانال سوئز بارگیری کرده و به دریای آتلانتیک وارد شده اند. نه تنها بارگیری کشتیهای VLCC یا سوئزمکس تقاضا در منطقه بارگیری را کاهش میدهد، بلکه مناطق تخلیه بار را نیز تحت تاثیر خود قرار میدهد.
بر اساس گزارش گیبسون در سال جاری میلادی هنگامیکه کشتیهای New Eminence و Maran Aphrodite از چین و مالزی محموله گازوئیل بارگیری کردند، به طور متوسط محموله 11 تا 15 فروند کشتی MR را در بازارهای آسیا از آنها گرفتند. این موضوع بر تقاضای بازارهای منطقهای تاثیر منفی میگذارد. اما این تنها تاثیر این بارگیریها نبود، به محض آنکه این کشتیها اروپا را به عنوان مقصد خود اعلام کردند بازارهای گازوئیل اروپا نیز واکنش نشان داد، به طوریکه این اقدام بر قیمت گازوئیل منطقه خود بر حجم فعالیتها اثر گذاشت و در نتیجه تقاضا برای کشتیهای حمل فرآوردههای نفتی کاهش یافت و حجم محمولههای آمریکا و خاورمیانه به سمت اروپا افت کرد. این نیز موجب از دست رفتن بازار برای 11 تا 15 فروند کشتی دیگر MR در منطقه آتلانتیک شد. در همین حال کشتیهای سوئزمکس نوساز نیز قابلیت حمل فرآوردههای نفتی را دارند و این عامل منفی دیگری در بازار کشتیهای حمل فرآوردههای نفتی محسوب میشود. با در نظر گرفتن اینکه از هم اکنون تا دسامبر 2019 میلادی انتظار میرود که نزدیک به 130 فروند کشتی VLCC و سوئزمکس به بازار وارد شود، باید منتظر عواقب بدی برای کشتیهای حمل فرآوردههای نفتی باشیم.
کد خبر : 5539