باشگاه خبری فراساحل: زیردریایی «بعثت» با وزن بیش از 1300 تن، پرکننده فاصله میان زیرسطحیهای نیمهسنگین ایرانی (کلاس فاتح) با زیردریاییهای سنگین 2300 تنی (کلاس طارق) خواهد بود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مارین، اهمیت استفاده از زیرسطحیها در حفاظت از آبهای سرزمینی و منافع کشور در آبهای آزاد بهگونهای است که متخصصان کشورمان پس از خودکفایی در تولید زیردریاییهای سبک غدیر، به سمت ساخت زیردریاییهای کلاس نیمهسنگین بروند که نتیجه آن «فاتح» ایرانی بود. اما در حوزه زیردریاییهای سنگین یا کیلوکلاس، متخصصان دریایی ابتدا اقدام به تعمیرات اساسی زیردریاییهای طارق و یونس کردند که توان نیروی دریایی را در این حوزه نشان داد، این اقدام درحالی صورت گرفت که ایران هیچ پلان و دفترچه راهنمایی در خصوص این زیرسطحیها در اختیار نداشت. در دهه 70 بود که جمهوری اسلامی ایران 3 فروند زیردریایی سنگین طارق، یونس و نوح را خریداری کرد.
با عملیاتی شدن چندین فروند زیردریایی سبک کلاس غدیر در آبهای خلیجفارس که توانایی اجرای عملیات در آبهای کمعمق و امکان پایین شناسایی شدن را دارند امکان اعزام واحدهای زیرسطحی کیلو به عملیات فرامنطقهای، بدون به خطر افتادن توان زیرسطحی کشور در منطقه فراهم شد و در سال 90 برای اولینبار یکی از زیرسطحیهای سنگین ارتش با نام «یونس»، به منظور نشان دادن اقتدار دریایی ایران با گذر از آبراههای بینالمللی، وارد دریای سرخ شد که نشان دهنده عملیاتی بودن این زیردریایی و مثبت بودن تعمیرات صورت گرفته بر روی آن توسط متخصصان داخلی بود. در حقیقت باید گفت «غدیر» دروازه ورود ایران به حوزه طراحی و ساخت زیردریاییهای سبک و «فاتح» نیز اولین قدم برای ساخت زیردریاییهای نیمهسنگین با تناژ 600 بود. اما با توجه به اینکه اصول و تاکتیکهای ساخت شناورهای زیرسطحی عمدتا مشابه و یکسان است، جا داشت تا با طراحی و ساخت زیرسطحیهای سنگین، توان حفاظت از آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هرچه بیشتر افزایش یابد، که در این راستا طراحی و ساخت زیردریایی «بعثت» در دستور کار قرار گرفت تا دروازهای باشد برای ورود ایران به عرصه طراحی و ساخت زیردریاییهای سنگین.
با توجه به اینکه این زیردریایی به گفته امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، مراحل مطالعاتی را پشت سر گذاشته، به بررسی برخی مشخصات و ویژگیهای این غول زیرسطحی خواهیم پرداخت؛ زیردریایی که قرار است وزنی بیش از 1300 تن داشته و پرکننده فاصله میان زیرسطحیهای نیمهسنگین ایرانی (فاتح) با زیردریاییهای سنگین 2300 تنی (کلاس طارق) باشد. امیر دریادار دوم فرهاد امیری معاون جهاد خودکفایی کل ارتش نیز در همین رابطه گفت: همیشه در ساخت نمونههای اول، بحث طراحی مفهومی، مقدماتی و مهندسی و همچنین خریداری نمونه اجزا باید صورت بگیرد و منابع شناخته شوند. لذا ساخت نمونههای اولیه زمان طولانیتری را میطلبد. امیری تاکید کرد: به عنوان مثال ساخت ناوشکن جماران 12سال طول کشید اما ناوشکن دوم که دماوند است، امسال رونمایی خواهد شد، به همین جهت باید اجازه دهیم زمان جلوتر رفته و طراحیها کامل شود و اجزای کار و منابع کامل به دست بیاید زیرا نمونههای اول، مبنایی است تا ساخت نمونههای بعدی صورت بگیرد.
معاون جهاد خودکفایی ارتش گفت: هرچقدر در ساخت نمونههای اولیه دقت کنیم طبیعتا نمونههای بعدی کاملتر و مطمئنتر خواهد بود. به همین دلیل زمان خاصی برای اعلام پایان ساخت زیردریایی بعثت مدنظر نیست و باید اجازه دهیم تحقیقات، روند طبیعی و معمول خودش را انجام دهد که نمونههای بعدی آن را هم بسازیم. در طراحی اولیه، زیردریایی «بعثت» با طولی در حدود 60 متر و توان عملیات در عمق 300 متری، دارای 6 لانچر پرتاب اژدر و قابلیت مینریزی خواهد بود که علاوهبر شلیک اژدر، پرتابکننده موشکهای کروز دریایی نیز هست؛ موشکهایی که جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت چندین مدل از جمله «نور» با برد 120 کیلومتر و قادر با برد 200 کیلومتر تعداد بسیار زیادی از آنها را در اختیار دارد. زیردریایی بعثت که به نظر میرسد سرعتی در حدود 12نات در سطح و 20 نات در زیر سطح خواهد داشت، در آینده، تکمیلکننده زنجیره توان زیرسطحی جمهوری اسلامی ایران در آبهای سرزمینی و بینالمللی خواهد بود.
کد خبر : 551