باشگاه خبری فراساحل: معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: فعالیت شرکت مرسک در بندر شهید رجایی در یک سال و نیم گذشته بیشتر به صورت «باکس اپراتور» بوده و به صورت یک خط کشتیرانی فعالیت نداشته است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده روز شنبه در واکنش به «توقف فعالیت شرکت کشتیرانی مرسک در بنادر ایران» و آنچه «تهدید برگشت تحریمها پیش روی فعالان صنعت دریایی و بندری» خوانده میشود، آن را فضا سازی رسانه ای عنوان کرد. وی کل فعالیت حمل و نقل این شرکت کشتیرانی در بنادر ایران در دوره پسابرجام در سال 96 را حدود 55 هزار TEU اعلام کرد که در قیاس با مجموع حجم 2 میلیون و 650 هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی در یک سال گذشته، کمتر از 2.5 درصد خدمات عملیات بندری را شامل میشود.
به گفته معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، در سال 1391 به دلیل تحریم اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی، تردد کشتیهای شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در 6 سال گذشته و پس از امضای برجام، خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشته اند. حسن زاده گفت: طبق آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر، در زمان حاضر جابجایی کانیتنر به بندر شهید رجایی یا از مبداء این بندر توسط 305 شرکت کشتیرانی در قالب شرکتهای لاینری (خطوط مستقیم کشتیرانی)، فیدری (شرکتهای کوچک کشتیرانی)، باکس اپراتورها (شرکتهایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و SOC (شرکتهایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام میشود که نشان دهنده تنوع ارائه کنندگان حمل و نقل کالاهای کانتینری است. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با منتفی دانستن تحریم اپراتورهای بندر شهید رجایی، با بیان اینکه تردد در بنادر کشور هیچ مشکلی ندارد، افزود: چالش جدی در جابه جایی کالا و تجارت فرامرزی کشور در حوزه کانتینری وجود ندارد و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.
شرکت مرسک که با پیشینه 114ساله از سال 1996 به عنوان بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان نام برده میشود، در سال 1390 در پی تحریم شرکت تاید واتر که مدیریت بنادر ایران را بر عهده دارد، اعلام کرد که از حمل و نقل محمولههای باری به بندر امام خمینی، بندر عباس و عسلویه صرف نظر میکند. حدود یک سال بعد و در پی تشدید تحریمهای غرب علیه ایران این شرکت فعالیتهای تجاری خود را با ایران به طور کامل متوقف اما مهرماه 95 پس از لغو تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه هستهای ایران، اعلام کرد که فعالیتهای تجاری خود را با ایران از سر میگیرد. پیش از توقف همکاری مرسک با ایران بخش بزرگی از واردات ایران، از جمله مواد غذایی و کالاهای مصرفی مثل خودرو، از طریق شبکه حمل و نقل این شرکت انجام میشد. در پی خروج آمریکا از برجام مرسک بار دیگر اعلام کرد که فعالیتهایش در ایران را متوقف میکند.
به گزارش باشگاه خبری فراساحل، برجام 23 تیر 1394 (14 ژوییه 2015) میان ایران و گروه 1+5 شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و آلمان امضا و از دی 1394 (ژانویه 2016) اجرایی شد.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش از سررسید 12 مه (22 اردیبهشت) اعلام کرد که این کشور از برجام خارج میشود و به تعلیق تحریمهای هسته ای این کشور علیه تهران ادامه نمیدهد. کمیسیون اروپا دیروز در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد، روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکتهای اروپایی فعال در ایران را از تحریمهای آمریکا محافظت کند. کمیسیون اروپا در این بیانیه اعلام کرده، میخواهد این تمهیدات را پیش از 15 مردادماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال مجدد تحریمهای آمریکا اجرا کند.
کد خبر : 5351