باشگاه خبری فراساحل : رشد صنعت فراساحل نفت و گاز آمریکا در سال 2018 (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فرساحل: رویاروئی آمریکا درسال گذشته با چالش‌های غیرمنتظره ازیک سو و چشم انداز رو به رشد صنایع نفت و گاز فراساحل از سوی دیگر،شگفتی آور بود. کاهش قیمت کالا در سال 2017 و طوفان بی سابقه درخلیج مکزیک که گذرگاه اصلی تأمین بخشی از انرژی آمریکا است و پیامد آن مختل شدن زندگی ساحل نشینان چالش‌های بزرگی پدید آورد. با این وجود برنامه دولت ترامپ در ارائه نخستین راهبرد تأمین انرژی از فراساحل و وضع قانون جامع انرژی در کنگره آمریکا بارقه امیدی در رونق بخشیدن به صنایع نفت وگازبخشید. به گزارش باشگاه خبری فراساحل به رغم تنگناهای مذکور، کنگره فرصت دارد چشم انداز انرژی درسال 2018 را تحکیم بخشد. باتصویب قوانین مربوط به این صنعت‌، فعالیت در فراساحل جان تازه ای می‌گیرد. برنامه ترامپ در ارائه راهبردانرژی بخشی از سیاست افزایش اعتبارجهانی آمریکا و افزایش فرصت‌های شغلی دراین کشوراست. زیرا ترامپ به درستی براین باوراست که هرچه انرژی این کشور بیشتر از داخل تأمین شود به همان نسبت برقدرت آمریکا افزوده می‌گردد. براساس این گزارش تکیه برتولید انرژی در داخل سبب افزایش اشتغال‌، رشداقتصادی‌، پرداخت مالیات بردرآمد بیشتر از یک سو وکاهش وابستگی آمریکا به واردات انرژی از کشورهایی می‌شود که به ارزش‌های این کشور پایبند نسیتند. این سیاست جدید گره‌هایی را که برسر راه توسعه تأمین انرژی از داخل وجود داشت گشوده است و بدین سان با حذف قوانین دست و پاگیرتولید‌ و در پی آن کاهش هزینه‌ها‌، بر رعایت استانداردهای دقیق ایمنی و بهداشت و حفظ محیط زیست تأکید دارد.

بعلاوه‌، این برنامه بررسی و تحقیق پیرامون یافته‌های لرزه نگاری دراقیانوس آتلانتیک را مجازدانسته است. یعنی همان موضوعی که در دوران اوباما نادیده گرفته شده بود. اتخاذ چنین تصمیمی اهمیت خاصی دارد. زیرا داده‌های لرزه نگاری برای تعیین وضعیت انرژی موجود در فراساحل به 30 سال قبل باز می گردد. بهره گیری از فناوری روز درمطالعه یافته‌های جدید لرزه نگاری موجب می‌شود که سیاستگزاران و عموم افراد ذیربط در ذخایرفراساحل مبتنی بریافته‌های علمی باشد. برخلاف دیدگاه گروه‌های مدافع محیط زیست‌، انجام این کار با رعایت اصول ایمنی در دنیا مرسوم است و صدمه ای به محیط زیست نمی‌زند. به گفته مجری ایمنی و محیط زیست‌: وقتیکه با انجام این مطالعه امکان وارد آمدن خسارت به محیط زیست صفر باشد‌، دیگر دلیلی برعدم اجرای آن وجود ندارد. محوراصلی برنامه ترامپ هموارنمودن توسعه فراقاره ای اکتشاف درفراساحل است. یعنی آنچه که در برنامه 2020-2017 اوباما باعث توقف %94 فعالیت‌ها دراین بخش شد. باارائه پیشنویس قانون برنامه ملی آسان سازی فعالیت‌ها درفراساحل برای سال‌های 2024-2019 توسط ترامپ‌، ضعف برنامه اوباما رفع شد. این موضوع موجب بالارفتن اهمیت استراتژیک آمریکا می‌گردد. بخصوص زمانی که روسیه‌، چین‌، نروژ، کانادا و مکزیک دراین زمینه پیشتازی می‌کنند.

منظور از ضعف‌، بروز طوفان مخربی بود که در سال 2017 گریبان گیرخلیج مکزیک شد واین نکته را روشن کرد که آمریکا باید مناطق جدید جغرافیایی را توسعه دهد. بنا به گفته مقامات آمریکائی‌، این طوفان موجب اختلال در  25%تولید نفت وگاز درخلیج مکزیک شد و چندهفته بعد که  طوفان‌ هاروی رخ داد  92% تولید نفت و 77% تولید گاز در این منطقه متوقف شد. ازآنجاکه 17% نفت و 5% گازآمریکا ازخلیج مکزیک بدست می‌آید‌، آمریکا باید اکتشاف درمناطق دریایی وخشکی را توسعه دهد تا در صورت بروز حاثه ای مشابه وقفه ای درتولید ایجاد نگردد. درپس حوادث ناگوارسال 2017نویدی هم نهفته بود مبنی براینکه هیچ یک از تأسیسات فراساحل خسارت ندیده و نشتی نداشته‌اند ومهمترازهمه صدمات جانی نیزگزارش نشد. اگرچه این موضوع درمقایسه با  خسارات خشکی نویدبخش است اما مدیون توفیق در اجرای حرفه ای قوانین ایمنی برای نفرات و تأسیسات درفراساحل است که شرکت‌ها برای مقابله با آن‌ آماده شده بودند. همچنین پس ازاین طوفان‌، صنایع دریایی مشارکت برجسته ای دربازسازی هوستون داشتند و میلیونها دلارصرف کمک به پرسنل‌، همسایگان مرزی‌ وسایرنیازمندان شد. متأسفانه از آنجاکه بهرحال این حادثه درفراساحل بدون خسارت نبود‌، ارتقاء سطح ایمنی تأسیسات و رعایت بیش از پیش آنها توسط پرسنل ذیربط دربرنامه سال 2018 گنجانده شده است. دراین گزارش به نقل از اتحادیه ملی صنایع دریایی آمده است: مایه مباهات است که بارعایت قوانین و مقررات ایمنی و به روز نگهداشتن آنها آمادگی کامل رابرای مقابله با بلایای طبیعی داشته باشیم و از اینکه درسال 2018 فعالیت درفراساحل افزایش می‌یابد خرسند هستیم زیرا موجب ارتقاء اقتصاد آمریکا وایمنی صنعت در فراساحل می‌گردد.



  کد خبر : 5140
 
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۵:۳۴