باشگاه خبری فراساحل : لبنان قرارداد اکتشاف نفت و گاز را با کنسرسیوم خارجی امضا کرد (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: لبنان بدون توجه به تهدیدات رژیم صهیونیستی، قرارداد اکتشاف از دو میدان نفت و گاز خود را با کنسرسیومی متشکل از «توتال» فرانسه، «اِنی» ایتالیا و «نوواتک»روسیه امضا کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل در مراسم امضای این قرارداد که عصر جمعه در بیروت برگزار شد، مقام‌های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری، بسیاری از وزیران کابینه و فرماندهان نظامی و امنیتی لبنان و نیز مسئولان کنسرسیوم خارجی حضور داشتند. لبنان دارای 10 میدان نفت و گاز است که قرار است کار اکتشاف از دو میدان (4 و 9) بوسیله کنسرسیوم خارجی انجام شود. اما از هفته گذشته پس از اظهارات «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که مدعی مالکیت این رژیم بر بلوک نهم نفت و گاز لبنان شده بود، پرونده منابع انرژی لبنان بسیار خبرساز شده بود.

مقام‌های لبنان طی روزهای اخیر اعلام کردند که این بلوک در آب‌های سرزمینی لبنان قرار دارد و هرگونه دست اندازی به آن را با قدرت پاسخ خواهند داد. میشل عون در مراسم امضای قرارداد اکتشاف نفت گفت: آرزوی بزرگی تحقق یافت و لبنان امروز وارد مرحله تازه ای شد. ما خوشحال هستیم که لبنان وارد باشگاه کشورهای نفتی شد. وی افزود: از همه کسانی که در این رسیدن به این مرحله سهیم بودند بویژه مردم لبنان که دولت را حمایت کردند، تشکر می‌کنیم. رئیس جمهوری لبنان همچنین در توئیتی اظهار امیدواری کرد که کشورش بتواند بدون مشکل به استخراج نفت بپردازد و آن تبدیل به عنصری اساسی در اقتصاد لبنان شود. سزار ابی خلیل وزیر انرژی لبنان هم در مراسم امضای قرارداد اکتشاف نفت و گاز گفت: امروز به دنیا اعلام می‌کنیم که پس از امضای قراردادها و آغاز فعالیت اکتشاف، مسیر نفتی ما در آب‌های سرزمینی لبنان به صورت عملی آغاز شد.

وی همچنین درباره ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی گفت: دشمن اسرائیلی تلاش می‌کند با طرح ادعای مالکیت بر بلوک نهم نفت و گاز لبنان، به حقوق حاکمیتی ما در آب‌های سرزمینی مان تجاوز کند.
وزیر انرژی لبنان تاکید کرد که این بلوک به طور کامل زیر حاکمیت دولت لبنان است و عملیات اکتشاف از آن به صورت کامل مثل بلوک 4 انجام می‌شود. «جبران باسیل» وزیر خارجه نیز در توئیتی نوشت: امروز نفت و فردا دستاوردهای دیگر. این در حالی است که برخی رسانه‌ها گزارش دادند که «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به لبنان پیشنهاد میانجیگری بین دو طرف بر سر مساله بلوک نهم نفتی و نیز ساخت دیوار حائل مرزی از سوی رژیم صهیونیستی را داده است. بر اساس برخی گزارش‌ها آمریکا پیشنهاد داده لبنان از حدود نیمی از سهم خود در بلوک نهم صرفنظر کند.



  کد خبر : 5132
 
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۲:۱۱