باشگاه خبری فراساحل : حادثه سانچی درس عبرتی برای آبراه پرتردد خلیج فارس باشد (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: برخی مسئولان و کارشناسان امور بندری در استان بوشهر می‌گویند: با توجه به تردد زیاد شناورهای بزرگ و کوچک در آبراه خلیج فارس حادثه کشتی سانچی در دریای چین باید درس عبرتی باشد تا مسئولان ذیربط با اندیشیدن تدابیر لازم از وقوع حوادث مشابه در خلیج فارس پیشگیری کنند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا، براساس اظهارات کارشناسان امور دریانوردی و کشتیرانی حادثه سانچی اگرچه بندرت اتفاق می‌افتد اما این اولین و آخرین حادثه دریایی نبوده و نخواهد بود ولی در این بین چیزی که حائز اهمیت است مقدمه سازی و پیش بینی تدابیر لازم برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه و یا به حداقل رساندن تلفاتی جانی و محیط زیستی ناشی از این حوادث است. با توجه به حساسیت منطقه خلیج فارس بواسطه وجود میدان‌های نفتی و گازی، سکوهای متعدد دریایی، خطوط لوله انتقال نفت وگاز، نقاط حادثه خیز، بنادر و اسکله‌های متعدد صادراتی و تردد زیاد کشتی‌های بزرگ و کوچک حمل و نقل مواد نفتی، میعانات گازی و کالا در این آبراه بین المللی توجه به رعایت اصول و نکات و قوانین و مقررات ایمنی دریانوردی ضروری است.

عمق مناسب آبهای ساحلی بوشهر باعث شده تا حجم عمده ترافیک شناورها متوجه این منطقه باشد که در این ارتباط می‌طلبد با همکاری ملی و منطقه ای راهکارهای افزایش ایمنی ترددهای دریایی در این مسیر فراهم شود. رئیس اداره ایمنی و حفاظت اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: این استان به واسطه مرزی طولانی با منطقه حساس و پرحادثه خلیج فارس و داشتن تنوع عملیاتی و تاسیساتی در آبهای مجاور خود، دارای ریسک‌هایی متنوع است و تاکنون سوانح متعدد و پیچیده ای را تجربه کرده است. احسان گلستانی افزود: ایران در جنوب خود یکهزار و 800کیلومتر مرز ساحلی دارد که حدود یکهزار و 200 کیلومتر از این مرز در خلیج فارس واقع شده و محل تردد شناورهای مختلف و فعالیت‌های پیچیده و متنوع صنعتی و دریایی است. وی بیان کرد: همچنین استان بوشهر دارای ساحلی بالغ بر 600 کیلومتر است که این ساحل با در نظر گرفتن خورها، کانال‌ها و حواشی جزیره‌ها، به حدود 930 کیلومتر می‌رسد. گلستانی ادامه داد: آبهای ساحلی استان بوشهر محل تردد ناوگان عبوری از سمت شرق خلیج فارس و تنگه هرمز به سمت بنادر شمال غربی و غربی خلیج فارس و بالعکس است.

وی با بیان اینکه این استان در فرا ساحل خود بسیاری از میادین نفت و گاز کشور را جای داده است اظهار داشت: میادین و فعالیت‌های فراساحلی واقع در مناطق بهرگان، ابوذر، سروش، درود، فروزان، بلوک فارسی و میدان گازی بسیار گسترده با فعالیت‌های متنوع پارس جنوبی و پایانه صادرات نفت جزیره خارگ از جمله فعالیت‌های فرا ساحلی مجاور استان در بخش گاز و نفت است و در واقع بزرگترین پایانه‌های صادراتی نفت و گاز در آبهای این استان قرار دارد. رئیس اداره ایمنی و حفاظت اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر: این استان از طریق مشارکت موثر در حمل و نقل نفت و فرآوردهای نفتی باعث شده تا ازکشتی‌های نفتکش با تناژ حداکثری و ریسک بالا ( آلودگی دریایی) در مبادی خود پذیرا باشد. وی افزود: بدلیل عمق مناسب، بسیاری از ناوگان عبوری از غرب به شرق و بالعکس، از شمال خلیج فارس و نزدیک به آبهای استان بوشهر تردد می‌کنند که این موضوع باعث افزایش حجم ترافیک و به تبع آن مخاطرات گوناگون شده است.

گلستانی یادآور شد: جریان‌های جزر و مدی نامنظم و پیچیده، شرایط دید نامطلوب بدلیل گرد و غبار و یا رطوبت بالا در منطقه و سواحل با ارتفاع کم، زیرا رادارهای کشتی‌ها قادر به تشخصیص سواحل پست نمی باشند از این روی کشتی‌ها با ناتوانی در تشخیص موقعیت روبرو می‌شوند که باعث افزایش مخاطرات در سواحل این استان شده است. وی گفت: برای نمونه بسیاری از کشتی‌ها از مجاورت سواحل طولانی مطاف و در نمایی کلی از تنگه ای عبور می‌کنند که در جنوب شرق آن تاسیسات در حال گسترش پارس جنوبی واقع و در شمال به ساحل استان با تپه‌های زیر آبی پنهان، گسترده و متغیر و سواحل پست محدود می‌شود. گلستانی افزود: در واقع این بخش از آبراه بصورت تنگه با خطرات متعدد تغییر یافته و امروز به کمک موقعیت یاب‌های ماهواره ای و تجهیزات مرتبط، کشتی‌ها براحتی از این منطقه عبور می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورت اختلال و یاقطع خدمات ماهواره ای (بدلایل امنیتی و یا بروز جنگ در منطقه) و در فقدان علائم کمک ناوبری مناسب و متناسب، کشتی‌ها با مشکل در تشخیص موقعیت خود روبرو شده و می‌تواند منجر به فاجعه در حجم زیاد و شدت اثر بالا شود. وی یادآور شد: از سوانح بوقوع پیوسته در استان، سانحه برخورد نفتکش آلپاین اترنیتی حامل سوخت جت (با خاصیت اشتعال زایی بالا) در مسیر خود از بحرین به سمت قطر با سکوی SPD13A واقع در میدان گازی پارس جنوبی در فروردین ماه سال 1394 یاد کرد که باعث صدمات ساختاری اساسی به این سکو (با خسارت بالغ بر 300 میلیون دلار)شد. گلستانی ادامه داد: در مقایسه این سانحه با حادثه کشتی نفتکش سانچی می‌توان عنوان کرد که بدلیل برخورد کشتی آلپاین اترنیتی از ناحیه سینه با سکو باعث شد تا به مخازن حاوی سوخت جت صدمه ای وارد نشده و صدمات ساختاری محدود به قسمت سینه شناور و سکو شود.

وی افزود: بطور معمول استحکامات ساختاری خاص و وجود دیواره تصادم در سینه، صدمات ساختاری را می‌تواند به حداقل برساند و در صورت برخورد کشتی از بغل در این سانحه می‌توانست منجر به پارگی مخازن و در نتیجه انفجار و به تبع آن خسارت جانی و آلودگی محیط زیست دریایی شود. گلستانی گفت: در واقع با وجود تلاش‌های مستمر در ساخت شناورهای ایمن و استفاده از تجهیزات پیشرفته اعم از ناوبری و کمک ناوبری، سوانح دریایی همچنان بوقوع پیوسته و منجر به صدمات جانی و خسارات مالی و آلودگی محیط زیست دریایی می‌شود. وی گفت: به غیر از کنترل صدمات موثر پس از وقوع سانحه و با هدف کاهش شدت اثر آن، اهمیت بررسی سوانح در صنعت دریایی به منظور ریشه یابی عوامل برای اعمال اقدامات اصلاحی و پیشگیریی از سوانح مشابه برای دست اندرکاران این صنعت پوشیده نیست.

رئیس اداره ایمنی و حفاظت اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: بررسی موثر و بموقع سوانح دریایی می‌تواند منجر به اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در راستای پیشگیری و یا کاهش سوانح مشابه شود که حاصل آن افزایش ضریب ایمنی دریا نوردی، ایمنی جان و مال انسان‌ها، ایمنی و حفاظت ازتاسیسات و محیط زیست دریایی است. وی بیان کرد: در گذشته سوانح متعدد و پیچیده ای در آبهای استان بوشهر بوقوع پیوسته و این سوانح مورد بررسی قرار گرفته که راهکار‌های ارائه شده در این بررسی‌ها می‌تواند راهگشای اقدامات و تصمیم‌های مدیریتی در سطح کلان باشد. گلستانی اظهار داشت: سانحه بوقوع پیوسته برای نفتکش سانچی از سوانح بسیار خاص و باشدت اثر و خسارت جانی، مالی و زیست محیط بسیار بالا ست که بررسی و ریشه یابی آن می‌تواند باعث راهکارهایی مفید برای پیشگیری از وقوع سوانح مشابه شود.

وی افزود: بدلیل اهمیت سانحه، تغییر در مقررات کنوانسیون‌های مرتبط دریایی در تعاقب بررسی موثر قابل پیش بینی است. این سانحه در دریای چین با محیط و شرایط متفاوت از لحاظ جغرافیایی، آب و هوایی و ترافیک دریایی بوقوع پیوسته که شناسایی دقیق عوامل بروز سانحه نیازمند مستندات فیزیکی، اسنادی، انسانی و مهم تر از همه بازخوانی جعبه‌های نارنجی ( سیاه) هر 2 کشتی است. وی اضافه کرد: موردی که حائز اهمیت و قابل بحث است این سئوال کلیدی است که با توجه به حجم ترافیک شناور‌های متردد و با ریسک‌های مشابه درآبهای استان بوشهر در صورت وقوع یک سانحه با شرایط مشابه، آیا مقابله موثر برای کاهش و کنترل صدمات بر اساس تجهیزات موجود امکان پذیر است و تا چه اندازه؟

گلستانی بیان کرد: در واقع موضوع اساسی، خود ارزیابی اولیه برای آمادگی لازم در این زمینه است که در این ارتباط و براساس امکانات منطقه ای اعم از موجود سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و نهاد‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های مستقر در استان مانند شرکت‌های نفت فلات قاره، پایانه‌های نفتی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و غیره تدوین طرح اقتضایی برای مقابله با شرایط اضطرار مشابه ضروری است. وی افزود: در حقیقت حاکمیت موثر و تامین ایمنی آبهای تحت پوشش این استان و ده‌ها میدان بزرگ نفتی و گازی کشور، ده‌ها سکوی حفاری و بهره برداری نفت وگاز، صدها کیلومترخطوط لوله نفت وگاز (فرسوده و نوسازی شده)، پایا نه‌های عظیم بارگیری نفت خام و گاز کشور ( خارگ و عسلویه) بدون توجه به موارد اشاره شده امکان پذیر نخواهد بود. 

یکی از کارکنان پیشکسوت کشتی‌های ملی نفتکش گفت: کشتی‌های ایران در این حوزه فوق استاندارد هستند که در ارتباط با جادثه کشتی سانچی عامل همچون برخوردار نبودن از تجهیزات ایمن و استاندارد نمی تواند عامل تلفاتی در این سطح باشد. فرزاد گیتی زاده افزود: با این حال تکرار این چنین حوادثی در هر کدام از دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارد ولی در مناطقی همچون دریای چین به دلیل حجم گسترده ترددها احتمال تکرار چنین حوادثی بیشتر است. وی ادامه داد: سال‌های زیادی در حوزه دریا و دریا نوردی فعالیت داشتم ولی حادثه کشتی سانچی در نوع خود حادثه ای بی نظیر بوده که با رمز گشایی از جعبه سیاه می‌توان به دلیل اصلی آن پی برد. گیتی زاده افزود: دریانوردی شغل بسیار سنگین و مشقت باری است که فعالان این عرصه با همت والایی که دارند کمر همت به خدمت به کشور بسته و شبانه روز دور از خانه و کاشانه در این عرصه به فعالیت می‌پردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: وضعیت شناسایی پیکرهای جانباختگان کشتی سانچی بزودی مشخص و در هفته جاری جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور مقام‌های کشورهای مرتبط رمزگشایی می‌شود. محمد راستاد گفت: از مردم انتظار می‌رود اخبار مرتبط با حادثه کشتی سانچی و بررسی‌های کارشناسی در این مورد را تنها از رسانه‌های ملی و رسمی کشور دنبال و به شایعه‌های بی پایه و اساس افراد مغرض توجه نکنند. وی یادآورشد: در همه روزهای حادثه کشتی نفتکش سانچی درتلاش و دریافت کمک‌های بین المللی برای نجات سرنشینان آن بودیم و روز آخر که برای یافتن پیکرهای آنان اقدامات لازم در دست انجام بود به علت انفجارهای پی در پی در کشتی کار بسیارمشکل شد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سید ابوذر نظامی از سادات جلیل القدر روستای میانخره شهرستان دشتی بود که در شهر غربت شهادت گونه از این دنیا رفت. سید کمال الدین شهریاری افزود: سرنشینان کشتی سانچی از خدمتگزاران اسلام بودند که برای رونق درآمد و توسعه و پیشرفت کشور در شرکت ملی نفتکش تلاش می‌کردند و قهرمانانه به شهادت رسیدند. شهریاری اضافه کرد: امروز همه مسئولان نظام از مقام معظم رهبری و مسئولان قوای سه گانه کشور و اقشار مردم خود را در غم از دست دادن این عزیزان فداکار ملت با خانواده شهدای خدمت کشتی سانچی شریک می‌دانند. شهریاری اضافه کرد: شهید سید ابوذر نظامی 39 ساله و دارای 2 فرزند از روستای سادات خیز میانخره دشتی بود که در این حادثه بزرگ خدمت رسانی شهید راه خدمت شد.


کشتی نفتکش سانچی با مالکیت شرکت ' برایت ' از جمهوری اسلامی ایران که حامل میعانات گازی به کشور کره جنوبی بود، براثر برخورد کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می‌رفت، با آن برخورد کرد. این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش و در نهایت غرق شدن آن شد و همه 32 سرنشین سانچی شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی جان خود را از دست دادند که تنها پیکرهای سه تن از جان باختگان این کشتی پیدا شد.



  کد خبر : 5060
 
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۹:۱۶