باشگاه خبری فراساحل: دیمیتری روگازین معاون سرشناس نخست وزیرروسیه باردیگر خود را درتیتر خبرها قرارداده واعلام کرد کشورش کشتیهای یخ شکن باسوخت اتمی خواهد ساخت که تاکنون فقط جنبه خیالی داشته است. وی ضمن مصاحبه با خبرگذاری رسمی تاس اظهار داشت که روسیه بین سالهای 2025 و 2023 سه فروند یخ شکن اتمی کلاس لیدر خواهد ساخت که تردد تجاری را در مناطق قطب شمال و درطول سال ممکن میسازد. به گزارش خبرنگار باشگاه خبری فراساحل طرح این سه یخ شکن جدید که به پروژه 10510موسوم است بعد از آن کلید خورد که ساخت سه شناورآرککیتا، سایبی، و اورال هریک به ارزش 2میلیارد دلار قبلاً شروع شده و دو فروند از آنها در کارخانه کشتی سازی بالتیک درسنت پیترزبوگ به آب انداخته شده است. این دوشناور تاپیش از طرح فوق بزرگترین یخ شکنهایی بودند که تاکنون ساخته شده اند.
اما یخ شکن کلاس لیدر ازاین هم بزرگترخواهد بود. این اسم یادآور کشتی جالوت است که از نام انگلیسی سرچشمه گرفته و دراوایل سال2015 از سوی مؤسسه بزرگ انتشاراتی ساخت کشتی بعنوان شناورعصر فضا مطرح شد و دلواپسی روسها را درصنعت هسته ای بدنبال داشت. برروی جلد مجله این مؤسسه ماکت کشتی بخاری ازمنظریک هلیکوپتر درحال نشستن به تصویر کشیده شده بود که همانند یک کانو صفحات پوشیده ازیخ را درمینوردید. درمقاله داخلی آن ابعاد سترگ این شناورترسیم شده بود که باوزن خشکه 55000 تن وطول 50 متر حتی بزرگتر ازیخ شکنهای دردست احداث روسیه است.
شناور لیدر قادر خواهد بود با رآکتوراتمی مدل آرآی تی ام 400 برای کشتیهایی تاعرض 50 متر مسیری دردل 5 متریخ بازکند. اعمال تغییراتی درطراحی بدنه این شناورموجب شده تانسبت به مدلهای پیشین سریعترحرکت کند. انتظار میرود این یخ شکن باظرفیت کاری 110مگاوات یخ باعمق تا5/4 متررابشکافد. این شناور باسرعت 18گره دریائی (29کیلومتر) درساعت سطحی رابا2 متر یخ براحتی شخم خواهدزد. روگازین که نگاهی گستاخانه به توسعه قطب شمال دارد بلافاصله جذب پروژه لیدر شد و یکی از طرفداران سرسخت آن شد. انهم دردوره ای که کسادی اقتصاد روسیه حتی توانائی شناورنگهداشتن یخ شکنهای قدیمی راندارد. روگازین فردی است که دربلبشوی ادعای روسیه برقطب شمال بدون اخذ ویزا از نروژ، پرچمدار روسیه درمجمع الجزایر اسوالبارد شد. ابعاد خیالی لیدر بنظرکارخودش را کرده بود.
دراین میان گویا قانونی جدید آرزوی روگازین رابراورده کرده است. ماه گذشته شرکت دولتی هسته ای روساتم روس، پیشنویس لایحه ای راتهیه کرده است که تسلط کامل رابر 6000کیلومتر از مسیر دریای شمال را دربرخوهد گرفت. این تسلط بدین معنااست که این شرکت تعیین میکند که کدام کشتی ازاین مسیرمجازبه عبوراست واینکه تحت چه شرایطی کاروانی ازاین کشتیها بااسکورت یخ شکن خواهندبود. چنانچه این لایحه که پوتین نیزتلویحاً انرا پذیرفته است تصویب شود به شرکت روساتم اجازه داده میشود ضمن نظارت بربخش قطب شمال روسیه، تردد کشتیها ازاین مسیرتنظیم واحداث ومدیریت بنادراین منطقه را دردست گیرد. قابل پیش بینی است که روساتم بااین اختیار قدرت خواهد داشت که پروژههای گزاف هسته ای رابه منصه ظهوررساند که ازمیان آنها لیدرمهمترین طرحهای مربوط به رین است.
درگفتگوی روگازین باخبرگزاری تاس باشعف اظهارداشت: ساخت این سه یخ شکن که ازسوی روساتم تأمین اعتبارشده استفاده ازمسیردریای شمال را درتمام فصول سال میسرگردانیده وبعلاوه روسیه را قادر میسازد هدایت هرنوع کشتی ازهرمشتری راکه ازمسیردریای شمال عبورمیکند بعهده بگیرد که ازجمله میتوان به کاروان کشتیهای حامل کالا از آسیا به اروپا اشاره نمود. همچنین صادرات هیدروکربنها بصورت گازطبیعی مایع نه تنها به اروپا بلکه به آسیای جنوب شرقی نیزمیسر خواهدبود. بااین وجود زمان قرارگرفتن ساخت این سه یخ شکن پرهزینه هنوزمشخص نیست زیراجدول ساخت یخ شکنهای روسی قبلا ًتکمیل شده است. کمتر ازیک ماه پیش، گزارشی به بیرون درز پیدا کرد حاکی از اینکه شرکت اتمفلات روسی برنامه دارد حداقل دونوع یخ شکن ازمدلهای آرکیتا، سیبیرواورال را بسازد. قراراست این دویخ شکن درپروژههای گازطبیعی درشبه جزیره منجمد یامال دردریای کاراو درپروژه ال ان جی یامال بنام یامال ال ان اجی2 بکارگرفته شوند.
اینکه آیا این پروژه گازی کلید خواهد خورد مشخص نیست. بقای پروژه یامال زمانی تداوم یافت که چین 12میلیارد دلار به آن تزریق کرد آنهم بدلیل تهدید تحریم غرب که میرفت پروژه رامتوقف کند، امابهرحال برنامه روساتم مبنی برساخت یخ شکنهای کلاس لیدرکه تخمین بودجه آن هنوزدرابهام است بزودی آغازمیگردد؛ صرف نظرازاینکه کسی به آن نیازداشته یانداشته باشد.
کد خبر : 5005
منبع: Bellona مترجم: منزوی