باشگاه خبری فراساحل : چالش‌‌ها و ریسک‌‌های صنعت حفاری فراساحلی (صنعت و دانشگاه)

باشگاه خبری فراساحل: حفاری فراساحل از جمله پرریسک ترین بخش‌‌های صنعت نفت و گاز است. این صنعت علاوه بر ایجاد فرصت‌‌های فراوان برای بازیگران، با چالش‌‌ها و ریسک‌‌های متعددی از قبیل افزایش چالش‌‌های فنی با افزایش عمق چاه‌‌ها، کاهش گرادیان شکست، نیاز به تکنولوژی‌‌ها نوین و تجهیزات گران قیمت نیز روبه رو است. کارآمدی صنعت حفاری و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این حوزه، مستلزم شناسایی ریسک‌‌ها و مدیریت آن‌‌ها است. با توجه به گستردگی چالش‌‌ها، ضروری است در سطوح مختلف از جمله قانونگذاری، صنعت، شرکت‌‌ها و همچنین قراردادها، اقدامات لازم برای مدیریت آن‌‌ها انجام شود.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل در مقاله پیش رو که توسط فریده شعبانی جهرمی از دانشگاه تهران نوشته در مجله اکتشاف و تولید به چاپ رسیده است، ابعاد مختلف سرمایه گذاری، ریسک‌‌های اختصاصی شامل ریسک‌‌های ناشی از ماهیت فعالیت حفاری نظیر: فوران، ریزش و فرونشینی بستر دریا، انفجار و آتش سوزی، جابه جا کردن دستگاه‌‌های حفاری خود بالابر؛ ریسک‌‌های ناشی از محل جغرافیای فعالیت حفاری شامل: طوفان، یخ زدگی، خوردگی؛ و همچنین ریسک‌‌های عمومی شامل زمین لرزه و ریسک‌‌های سیاسی با ذکر مثال‌‌های واقعی از چاه‌‌های فراساحلی تک به تک مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد.

در مرحله بعدی نویسنده به تجزیه و تحلیل اثرات زیست محیطی پرداخته و اثرات اتفاق‌‌ها و حوادث گذشته را روی محیط زیست در جدولی مرور کرده است. نویسنده در انتها تاکید ‌می‌کند که برای توسعه و بهره برداری از یک چاه فراساحلی تمامی موارد ذکر شده شامل چالش‌‌های سرمایه گذاری، ریسک‌‌های عمومی و اختصاصی و همچنین اثرات زیست محیطی باید به طور دقیق و کامل مورد بررسی شرکت‌‌های فعال در این حوزه و سیاست گذاری‌‌های کلان هر کشور قرار گیرد.

لینک دریافت مقاله: http://ekteshaf.nioc.ir/article-1-2144-fa.pdf



  کد خبر : 4972
 
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۳:۴۳