باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: بعد از اجرایی شدن برجام ( دی ماه ۹۵) تا ۱۰ آذرماه امسال تعداد ۲۱۵ قرارداد اجاره نفتکش بصورت تک سفره و زمانی با شرکتهای خارجی منعقد شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از تسنیم، سیروس کیان ارثی در خصوص آخرین وضعیت بازار فعالیت کشتی های نفتکش و وضعیت فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران گفته است: نرخ اجاره کشتیهای نفتکش از ماه ژانویه تا آوریل 2017 مناسب بود اما از اوایل ماه مه تا سپتامبر 2017 نرخها کاهش یافت که از جمله دلایل آن میتوان به کاهش قابل توجه تولید نفت اوپک و روسیه، پایین آمدن مصرف نفت در فصل تابستان، کاهش تعداد کشتیهای نفتکشی که به عنوان مخزن استفاده میشدند و همچنین ورود کشتیهای نفتکش جدید به بازار اشاره کرد که این عوامل مجموعاً به افزایش تعداد نفتکشهای موجود در بازار منجر شده است.
به این عوامل باید کاهش اوراق کشتی ها را نیز اضافه کرد به طوری که درآمد قابل توجه کشتیهای نفتکش از اواخر سال 2014 تا اوایل سال 2017 ، باعث شد تا مالکان نفتکشها تمایلی به اوراق کشتیهای خود نداشته باشند. معمولاً کاهش قیمت نفت مـوجب افزایش تقاضــا برای خرید نفت میشود. کشورهــای صنعتی به منظور راهاندازی صنایع خود نیازمند استفاده از نفت و فرآوردههای نفتی هستند لذا به محض کاهش قیمت نفت خریـــد بیشتری انجام میدهند. زمانی که قیمت نفت در بازارها به شدت کاهش پیدا میکند، پدیدهای ایجاد میشود که به آن Contango گفته میشود. در این شرایط خریداران نفت به میزان بیشتری خریداری کرده و مازاد نفت خریداری شده را با استفاده از کشتیهای نفتکش ذخیره میکنند. در واقع معمولاً کاهش قیمت نفت منجر به افزایش تقاضا برای خرید نفت و بالتبع به افزایش تقاضا برای اجاره کشتیهای نفتکش و در نتیجه افزایش نسبی نرخهای اجاره میشود.
وضعیت بازار و نرخ اجاره کشتیهای گازبر و حمل موادشیمیایی و پتروشیمی هم همانند بازار اجاره کشتیهای حمل نفتخام است. به طورکلی میتوان گفت که درآمد حاصل از اجاره کشتیهای VLCC نسبت به نفتکشهای سوئزمکس و افرامکس بالاتر است. با توجه به تقاضای شدید نفت توسط کشورهای مهم خاور دور نظیر چین، ژاپن، مالزی، سنگاپور و تایوان، بیشترین حجم محمولات نفتخام از خلیج فارس به مقصد خاور دور حمل میشود.کما اینکه حدود 30 درصد نفتخام صادراتی ایران ( خریداری شده توسط کشورهای یاد شده ) بوسیله ناوگان ملکی این شرکت حمل شده است. کاهش نرخهای اجاره ظرف مدت اخیر منجر به زیاندهی بسیاری از شرکتهای کشتیرانی شده است این در حالی است که پیش بینی میشد با پایان فصل تابستان و شروع فصل سرما و تشدید نیاز بازار به حمل و نقل بیشتر نفت، نرخ ها افزایش یابد.
پیشبینیها از روند رو به بهبود بازار اجاره کشتیهای نفتکش حکایت دارد؛ به ویژه اینکه انتظار میرود از اوایل آوریل 2018 تعداد کشتیهای نفتکشی که برای اوراق فروخته خواهند شد، افزایش یابد. از سوی دیگر احتمالا از ژوئیه 2018 ،کنوانسیون WBM یا مدیریت آبتوازن کشتیها ( Water Ballast Mangment ) نیز اجرائی خواهد شد که تاثیر بهسزایی در افزایش نرخهای اجاره خواهد داشت. براساس کنوانسیون مذکور و با توجه به افزایش ملاحظات زیستمحیطی،کشتیهای نفتکش برای جلوگیری از آلودگی آبدریا ملزم به نصب تجهیزات لازم جهت پالایش آبتوازن خواهند بود؛ مسلماً این امر با توجه به گران بودن این تجهیزات، برای کشتیهای نفتکش قدیمی مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل مالکان این کشتیها، ناگزیر به اوراق آنها خواهند بود و این نیز به کاهش ناوگان موجود جهانی و افزایش نرخهای اجاره کشتیهای حامل نفتخام منجر خواهد شد که این روند نیز طبق پیش بینیها در سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت. در مجموع پیشبینی میشود در صورت اوراق کشتیهای نفتکش قدیمی (که منوط به تصمیم مالکان است ) و ایجاد توازن ظرفیت در بازار، نرخها نیز بهبود یابد.
مشتریان خارجی و روند اجاره کشتیهای ناوگان این شرکت توسط شرکتهای خارجی تاکنون سیر صعودی داشته است به طوری که از بعد از اجرایی شدن برجام ( دی ماه 95) تا 10 آذرماه امسال تعداد 215 قرارداد اجاره بصورت تک سفره و زمانی با شرکتهای خارجی منعقد شده است. ازجمله شرکتهای خارجی اجارهکننده طرف قرارداد هم میتوان به توتال، شل، سپسا (Cepsa)، ویتول، ساراس (Saras) ، هانوا توتالکرهجنوبی،MRPL ، ژنرونگ چین، Hob کرهجنوبی، IOC هند، توپراش ترکیه، Bpcl هند، پرتامینا اندونزی، HMEL هند، رلیانس هند، SK کرهجنوبی، اسارهند، Kulun Shipping چین، China Concord ، Oilmar Shipping امارات، Glow Shipping امارات، CNPC چین و ... اشاره کرد.
کد خبر : 4963