باشگاه خبری فراساحل : دستورعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت ابلاغ شد (گزارش ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: در اجرای نقشه جامع علمی کشور و به منظور شناسایی، گرداوری و حفاظت از دارایی‎های فکری صنعت نفت و گسترش ارتباط محققان دانشگاه با صنایع و دستگاه‎های اجرایی، دستورعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت از سوی وزیر نفت ابلاغ شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، دستورعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت، در اجرای نقشه جامع علمی کشور و بند «۶»از جزء «ث» ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، به منظور احصا و حفاظت از دارایی‎های فکری حاصل از فعالیت‎های کارفرمایان، پیمانکاران، کارکنان صنعت نفت و تبیین، تنظیم و مدیریت روابط ذی‎نفعان از منظر حقوق مالکیت فکری، مدیریت نوآوری، ایجاد انگیزش برای توسعه پژوهش‎های کاربردی و گسترش ارتباط محققین دانشگاه با صنایع و دستگاه‎های اجرایی از سوی بیژن زنگنه ابلاغ و خاطرنشان شده است، مسئولیت تفسیر، نظارت بر اجرا و به‎روز رسانی این دستورعمل بر عهده معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری است.

بر اساس این گزارش، در ماده ۱ این ابلاغیه، به دامنه شمول این دستورعمل اشاره شده و کلیه مصادیق دارایی‎های فکری شامل ثبت اختراع (پتنت)، نرم‎افزارهای رایانه‎ای، اسرار تجاری، مدل‎های مصرفی، طرح‎های صنعتی و نقشه‎ مدارهای مجتمع که در نتیجه قراردادهای پژوهش و فناوری که یک طرف آن، شرکت‎های اصلی و فرعی وزارت نفت باشند و همچنین در نتیجه فعالیت‎های علمی، پژوهشی و فناورانه کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی صنعت نفت در حوزه‎های مرتبط با ماموریت سازمانی حاصل شود، در این دامنه قرار گرفته‎اند. تعاریف و مستندات این مصادیق در ماده ۲  ابلاغیه تشریح شده است. ماده ۳ به حقوق مالکیت فکری در قراردادهای پژوهش و فناوری و ماده ۴ به حقوق مالکیت فکری کارکنان رسمی و قراردادی صنعت نفت از نتایج فعالیت‎های علمی، پژوهشی و فناورانه اشاره دارد.

ماده ۵ دستورعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت به موضوع مراجع تصمیم‎گیری پرداخته است که بر مبنای آن، انتشار دستاوردهای پژوهشی در قالب تدوین و انتشار مقالات و نرم‎افزارهای چندرسانه‎ای با مجوز مدیر پژوهش و فناوری شرکت اصلی یا رئیس پژوهش و فناوری شرکت فرعی خواهد بود و تصمیم‎گیری در باره نحوه ثبت دستاوردهای پژوهشی در حیطه اختیارات مدیرعامل شرکت اصلی/فرعی قرار می‎گیرد. همچنین تصمیم‎گیری در باره اعطای حقوق مادی ناشی از مالکیت فکری به پدیدآورنده/پدیدآورندگان حقوقی بر اساس آورده آنان و نیز تجاری‏‎سازی دارایی‎های فکری خلق یا کسب شده در حیطه اختیارات هیئت مدیره شرکت اصلی/فرعی قرار خواهد گرفت و مرجع تصمیم‎گیری در مورد دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز نیز در ماده ۵ مشخص شده است.

محل تامین هزینه‎ها، موضوع ماده ۶ این دستورعمل است که بر اساس آن، هزینه‎های شناسایی، ثبت و مدیریت دارایی‎های فکری، آموزش نیروی انسانی، رصد و تحلیل اطلاعات ثبت اختراع رقبای داخلی و بین‎المللی و تهیه گزارش‎های فنی و مدیریتی، از محل اعتبارات پژوهشی شرکت‎های اصلی/فرعی تامین خواهد شد. در بخشی از ماده ۷ دستورعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت نیز تصریح شده است که کلیه شرکت‎های تابعه وزارت نفت، دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، موظفند به صورت سالانه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در اجرای این دستورعمل را به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ارائه کنند. مشاهده متن کامل این دستورعمل که مشتمل بر مقدمه، هفت ماده، ۱۰ تبصره و یک پیوست است، از طریق لینک زیر امکانپذیر است.



  کد خبر : 4943
 
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۴:۱۲