باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) گفت: هر چند که این تحریمها برای صدرا جدید نمیباشد و حتی شرکت صدرا در تمام مدت زمان اجرای پروژههای پارس جنوبی نیز از جانب آمریکا تحریم بوده است، ولی همانطور که تاکنون بر این مشکلات فائق آمده ایم از این به بعد هم با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی بر این مشکلات غلبه خواهیم کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه بهانه برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی گفتگویی با مهندس محمد رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، انجام شده که در ادامه میآید:
جناب آقای مهندس بفرمائید، چه اقدامانی در حوزه طرحهای توسعه ای و زیر ساختی شرکت (کشتی سازی، فراساحلی و تعمیرات) انجام شده است؟
اهم طرحهای توسعه ای و زیر ساختی و تعمیرات در کارخانه کشتی سازی بوشهر شامل تعمیرات داک و سینکرولیفت، لایروبی زیر سینکرولیفت داک، بازسازی سیستم ترانسفر و حوضچه مربوطه، تعویض ریلهای معیوب، تعمیر و اورهال ماشین آلات میباشد. همچنین در مجتمع دریای خزر، تعمیرات و اورهال سینکرولیفت، تعمیر و تعویض ریلهای محوطه، تعمیر و تعویض سیستم برق کارخانه، تعمیر و نگهداری ماشین آلات اسقاط شده که به خط کار بازگردانده شوند مانند لیفتراک و جرثقیلها، تعمیرات اساسی مخازن سوخت همچنین فنداسیون ریلهای سالن تولید و نوسازی ریلها در دستور کار قرار گرفته و بخش قابل توجهی از آن انجام شده است. در مجموع ظرفیت خوبی در خلیج فارس و دریای خزر برای توسعه این بخش شده است.
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سالهای اخیر پروژههای بسیاری را انجام و به پایان رسانده اما اخیرا مجددا توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده است، به نظر جنابعالی این اقدام خصمانه بر فعالیتهای آن شرکت تاثیری خواهد داشت؟
بخش قابل توجهی از تاثیری که تحریمها بر صنعت ساخت شناورها داشته است مربوط به موسسات رده بندی بین المللی کشتی میباشد بعنوان نمونه موسسه رده بندی GL دفتر کار خود را در ایران تعطیل نموده و با توجه به اینکه کلاس کشتی افراماکس GL میباشد مجبور به مذاکره با دیگر موسسات رده بندی میباشیم. همچنین در بخش تامین کالا و خرید اقلام پروژهها به طور طبیعی مشکلاتی وجود داشته و ادامه خواهد داشت. هر چند که این تحریمها برای صدرا جدید نمیباشد و حتی شرکت صدرا در تمام مدت زمان اجرای پروژههای پارس جنوبی نیز از جانب آمریکا تحریم بوده است. ولی همانطور که تاکنون بر این مشکلات فائق آمده ایم از این به بعد هم با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی بر این مشکلات غلبه خواهیم کرد، البته در این خصوص با همفکری مشاورین حقوقی و امور بازرگانی، بسته سیاستی مقابله با تحریمها تهیه شده است که انشالله اجرائی خواهد شد. ضمنا ساز و کارهای مختلفی در سطوح مجلس و انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران در حال پیگیری است که بیانیه این انجمن در حمایت از شرکت صدرا پس از اعلام لیست جدید تحریمها و ارسال آن به فراکسیون دریایی مجلس در این راستا بوده است.
با اقدامات انجام شده در سالهای اخیر وضعیت شرکت صدرا در بازار بورس چگونه ارزیابی مینمائید؟
با مجموعه تلاشهای صورت گرفته از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، بدنه دولت و سیستم مدیریتی و کارشناسان شرکت صدرا، بخش قابل توجهی از مسائل صدرا از قبیل بدهی به بانکها، تامین اجتماعی و .... مرتفع گردیده است و پروژههای شرکت نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای را کسب کرده اند، لذا با توجه به تمامی اقدامات صورت گرفته سهام صدرا از وضعیت بسیار خوبی در بازار بورس برخوردار میباشد بگونه ای که از بهمن ماه 1394 تا کنون قیمت سهام از 157 تومان به حدود 850 تومان رسیده است و در مقاطعی حتی به بیش از 1100 تومان رسیده است ، با حرکت رو به جلوی شرکت، وضعیت سهام مطلوب تر نیز خواهد شد.
آخرین وضعیت شناور اچ ال 5000 چیست و با توجه به هزینههای مدیریت شناورها، وضعیت کاری شناورهای صدرا را چگونه ارزیابی میکنید؟
شناور HL5000 هم اکنون در اختیار شرکت صدرا میباشد، تمامی گواهینامههای لازم جهت بهره برداری و نصب سکوها اخذ شده است و از لحاظ فنی کلیه ناوگان شناوری شرکت صدرا آماده نصب سکوها و جکتها میباشد. ضمنا در سال گذشته سکوی B17 مربوط به شرکت ایزوایکو را در حداکثر زمان 3 ساعت نصب شده است.
برنامه آن شرکت در راستای توسعه میدان فروزان و سلمان در آینده چیست و آیا در این پروژهها حضور خواهید داشت؟
صدرا در تمامی مناقصات و پروژههای ملی که به حوزه کاری این شرکت مربوط باشد حضور داشته و آمادگی خود را اعلام میدارد، بدیهی است که صدرا به عنوان اصلی ترین ظرفیت ملی در این بخش، قابل حذف از پروژههای بزرگ نمیباشد.
شرکت صدرای بوشهر میتواند بخش زیادی از خدمات مورد نیاز در کف دریا، ساخت سکوهای دریایی و شناورها را انجام دهد، آیا از تمام این ظرفیت استفاده خواهد شد؟
شرکت صدرا با دارا بودن امکانات، تجهیزات مدرن و نیروی انسانی ماهر در جزیره صدرا و سابقه انجام پروژههای مختلف در حوزههای فراساحل، خشکی و کشتی سازی تمامی ظرفیت و دانش خود را در انجام پروژههای ملی در حوزههای مختلف بکار خواهد بست. در برنامه تحول در شرکت صدرا حوزههای ماموریتی جدیدی برای مجموعههای مختلف تعریف شده است که میتواند ظرفیت اجرائی این مجموعهها را افزایش دهد.
با توجه به نیاز کشور به نوسازی و توسعه ناوگان دریایی در بخشهای مختلف، برنامه شما برای ساخت شناورهای مورد نیاز چیست و این موضوع با چه چالشی همراه است؟
با شرکتهای داخلی شروع به مذاکره نموده ایم و امید داریم که شناورهای جدید برای ساخت سفارش دهند که نیاز به Finance میباشد، در همین راستا شرکت صدرا طرح جدیدی جهت باز معماری بخش تقاضای شناورهای خدماتی داخلی تهیه کرده است تا بتواند ظرفیت جدیدی را پیش روی سازندگان داخلی قرار دهد. این طرح بعنوان یک طرح راهبردی و ملی میتواند به صورت جدی ظرفیتهای بخش شناوری را افزایش دهد.
چه اقداماتی در سالهای اخیر در بخش شناور سازی انجام شده است؟
مهمترین اقدام انجام شده در صنعت کشتی سازی در صدرا ساخت نفتکش 113 هزار تنی افراماکس میباشد که ظرف کمتر از 22 ماه ساخته شده است.
ساخت و تحویل 3 فرونده شناورهای جمع آوری آلایندههای نفتی به کارفرمای مربوطه ( نفت خزر ).
ساخت چندین بارج با تناژهای متفاوت در کارخانه کشتی سازی جنوب.
آخرین وضعیت نفتکش 113 هزار تنی افراماکس چیست؟
امور ثبت کشتی انجام گردیده است و اکنون در حال مذاکره برای دریافت کلاس بین المللی برای این شناور و تحویل آن به کشور ونزوئلا میباشیم. طی توافق با کارفرما مقرر گردید تیمی جهت بازرسی اولیه و تحویل کشتی اول به ایران اعزام نمایند، در صورت تایید این تیم، کشتی آماده تحویل به کشور خواهد بود. و در سفر آتی رئیس جمهوری ونزوئلا به ایران کشتی به آن کشور تحویل خواهد شد. در خصوص سایر کشتیها بعد از تحویل اولین کشتی مذاکرات ادامه مییابد.
با توجه به عملکرد خوب آن شرکت در ساخت و نصب سکوها، سازهها و جکتهای فازهای مختلف پارس جنوبی، درس آموخته این پروژهها چیست و چه تجربه ارزنده ای کسب نموده اید؟
شرکت صدرا با حدود نیم قرن سابقه انباشت دانش فنی، طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب و راه اندازی پروژههای بزرگ در بخش ساحل، فراساحل و سابقه همکاری با شرکتهای بزرگی نظیر ENI ، Stat Oil ، Total، Technip، Sell ، Repsol، Samsung، Daewoo و ... را دارد و همچنین پروژههای بزرگ و نام آوری نظیر پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی، فاز یک، فاز 4 و 5، فازهای 6،7 و 8، فاز 13، فازهای 17-18، فازهای 22-24، توسعه میدان نفتی سلمان، فروزان و .... را انجام داده است. حضور فعال متخصصین و کارشناسان شرکت صدرا و زیر مجموعه، با ارائه سه مقاله و چهار کارگاه آموزشی در نوزدهمین همایشهای بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی، خصوصا دو کارگاه با عناوین " پوششهای دریایی با محوریت درس آموختههای پروژههای اجرا شده" و " درس آموختههای متمایز پروژه نصب سه پایه" مربوط به ارائه درس آموختههای پروژههای مذکور میباشد.
شرکت صدرا با شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی برای لوله گذاری در دریا همکاری داشتند، چه برنامههایی برای همکاریهای مشترک بعدی دارید و تعامل صدرا با شرکتهای دیگر و همچنین مشارکت با شرکتهای خارجی چگونه است؟
با توجه به اینکه صدرا جزو شرکتهای برتر دریایی کشور میباشد و همچنین با توجه به تعاملات تخصصی دریایی صدرا با دیگر شرکتهای داخلی و خارجی، این شرکت آمادگی مشارکت با شرکتهای دیگر و شرکتهای خارجی را در زمینه صنعت دریایی اعلام نموده است همچنین موقعیت خوب کارخانجات صدرا در جنوب و شمال کشور و استفاده از زیر ساختها و ماشین الات مورد نیاز این صنعت، نیروی انسانی متخصص و ماهر، امکان حضور این شرکت را جهت همکاری در پروژههای دریایی پررنگ نموده است.
در پایان با توجه به آنکه در آستانه " نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی " قرار داریم، مهمترین چالشهای کنونی صنعت دریایی را چه میدانید و مهمترین اولویتهای پیشنهادی شما جهت بررسی و طرح در قطعنامه پایانی "نوزدهمین همایش صنایع دریایی" چیست؟
با توجه به تغییر اکوسیستم کسب و کار در شرایط پس از برجام، به تظر میرسد میتوان بیش از بیش از ظرفیت بازارهای بین المللی استفاده نمود. علیرغم احترام به تمام تلاشهای انجام گرفته، ساز و کارهای حرفه ای برای افزایش سهم در بازار ساخت و تعمیرات از سوی صنعت کشور پیش بینی نشده است و به تعبیری، صنعت کشتی سازی با مدلهای سنتی کارفرما – پیمانکار در حال برنامه ریزی است. این در حالی است که تجربه IPC به ما نشان داد که باید به دنبال الگوهای حقوقی نوینی برای حضور در زنجیره ارزش جهانی صنعت باشیم. شرکت صدرا دارای توانمندی بالقوه انجام عملیات نگهداری و تعمیرات کلیه سکوها در بخش دریا و خشکی را در منطقه دارد و با توجه به دانش ساخت سکو نیز، امکان ارائه خدمات بهره برداری بلند مدت را دارا میباشد. امیدوارم با تشکیل یک کارگروه حرفه ای و چند رشته ای از متخصصین فنی، حقوقی، بازرگانی و سیاسی، بتوانیم به زودی شاهد تدوین و ارائه الگوی IPC کشتی سازی باشیم.
منبع: مارین نیوز
کد خبر : 4898