باشگاه خبری فراساحل : مدرن‌ترین کارمندِ تأسیسات بخش انرژی اروپا (معرفی تکنولوژی)

باشگاه خبری فراساحل: جایزه رادار برای بهترین ابداع و ابتکار سال در اروپا به یک پهپاد با بازوی تلسکوپی تعلق گرفت که ‌می‌تواند پس از اتصال به تاسیسات نفت و گاز از طریق حسگرها، ویژگی و معایب آنها را ردیابی کند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل این پهپاد در اروپا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به لطف این تکنولوژی، بازرسی‌‌های صنعتی پر خطر با ایمنی بالا و هزینه کمتر صورت ‌می‌گیرد. ویژگی این پهپاد بهره بردن از بازوهای تلسکوپی دارای حسگر است. این پروژه که با حمایت «کاتک» CATEC، مرکز فن آوری‌‌های پیشرفته هوا فضای سویا در اسپانیا طراحی شده ‌می‌تواند با بلند کردن ابزارها و قرار دادن آنها بر روی قالب یا ساختاری، نقص و معایب آنرا شناسایی کند. میگوئل آنخل تروخیو، مهندس سیستم و تحقیقات الکترونیک هوانوردی (اویونیک) در CATEC ‌می‌گوید: «با این ابزارهای اولتراسونیک (مافوق صوت) ‌می‌توان ضخامت لوله را اندازه گرفت و یا معایب مختلف از جمله خوردگی را تشخیص داد. برای دریافت اینگونه اطلاعات باید تماس حسگرها با لوله برقرار باشد.» این فن آوری محصول پروژه ای تحقیقاتی در اروپا به نام «آیروآرمز» AEROARMS است که با هدف عرضه به بازار‌‌های تجاری طراحی شده است. بازرسی لوله‌‌ها در تاسیسات صنعتی به خصوص در بخش نفت و گاز هم اکنون توسط دست صورت ‌می‌گیرد که بسیار کند، پرهزینه و خطرناک است.

آنیبال اولرو، هماهنگ کننده پروژه «آیروآرمز» و استاد روباتیک دانشگاه سویا ‌می‌گوید: «پهپاد این وظایف را با هزینه کمتری انجام ‌می‌دهد. برای نمونه این تکنولوژی در یک پالایشگاه ‌می‌تواند هفتصد هزار یورو صرفه جویی به همراه داشته باشد. علاوه بر اینکه بازرسی‌‌ها ده برابر سریعتر و با کمترین حادثه صورت ‌می‌گیرد.» این پروژه در بین بیست طرح نهایی انتخاب شده برای دریافت «جایزه ابتکار رادار» امسال قرار داشت. کمیسیون اروپا ابتکارات مورد حمایت مالی اتحادیه را که پتانسیل بالایی برای ورود به بازار دارند، مورد شناسایی قرار ‌می‌دهد. نمایندگان بیست پروژه راه یافته به بخش نهایی در بوداپست به تشریح ویژگی طرح‌‌های خود پرداختند. یکی از آنها گفت: «ما خواهان برقراری ارتباط با متخصصان بیوتکنولوژی و یا کارشناسان انفورماتیک هستیم.» دیگری پروژه خود را اینگونه معرفی کرد: «این پروژه از پتانسیل بالایی برای موفقت تجاری برخوردار است.» فردی دیگر طرح خود را « فرصتی بی نظیر برای ورود به یک بازار ۲.۵ میلیارد یورویی ‌می‌دانست.» یکی از راه یافتگان به بخش نهایی نیز گفت: «ما با مشتریان بالقوه و مصرف کنندگان نهایی در ارتباط هستیم. ‌می‌خواهیم با تکنولوژی خودروی هوایی بدون راننده فعالیت تجاری راه بیندازیم.»

لیندا کوروجیدو، مدیر، برنامه ریز و سیاست گذار تکنولوژی ارتباطی در کمیسیون اروپا ‌می‌گوید: «در واقع مشارکت کنندگان باید بدانند که سرمایه آنها بسیار سازنده است و به ابداع و تولید منتهی ‌می‌شود. داشتن ایده ای جذاب در لابراتوار عالی است اما همانطور که ‌می‌دانید، پیشبرد و اجرایی کردن آن به نحوی که بتواند به بازار راه یابد، بسیار مهم است. ما با این مکانیزم طرح‌‌های ابتکاری را جستجو و تشویق ‌می‌کنیم.» ترزا کانهه، عضو هیئت داوران جایزه «جایزه ابتکار رادار» در باره ویژگی پهپاد عیب یاب گفت: «طرح آنها متقاعد کننده بود. ما تنها به این اکتفا نکردیم که چنین پهپادی تولید شده بلکه تمرکز بیشتر بر چگونگی پاسخ به نیازهای بازار بود. این پروژه نشان داد که ‌می‌تواند صرفه جویی در هزینه، بالا بردن سرعت و افزایش ایمنی را تضمین کند و به همین دلیل ما آنرا به عنوان برنده جایزه انتخاب کردیم.» این جایزه مروج نوآوری در عرصه تکنولوژی است. طراحان پس از اتمام مرحله تحقیق، برای تبدیل نمونه ابتکاری خود به یک محصول تجاری به سراغ سرمایه گذاران خصوصی ‌می‌روند. آنیبال اولرو استاد روباتیک دانشگاه سویا در پایان ‌می‌گوید: «بازار بسیار گسترده است. تنها در اروپا سالانه ششصد میلیون یورو برای این منظور هزینه ‌می‌شود و شمار سوانح نیز حدود پنج هزار مورد گزارش شده است.»



  کد خبر : 4885
 
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۵۷:۱۳