باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه و مجری طرح بندر آستارا از خرید 2 فروند شناور لایروب و یدک کش به این واحد بندری بمنظور توسعه امکانات و تبدیل آن به کانون مبادلات تجاری حوزه دریای خزر خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل محمدصادق کاوه روز سه شنبه در نشست خبری در بندر آستارا گفت: لایروب خریداری شده با نام جاده ابریشم با 200 تن ظرفیت لایه برداری در هر مرحله برای حفظ شش متر عمق آبخور بندر آستارا طراحی و ساخته شده و تردد ایمن کشتیهای تجاری را امکانپذیر خواهد کرد. وی بیان کرد: یدک کش خریداری شده با نام درفش کاوه نیز با افزون بر یک هزار و 200 اسب بخار قدرت برای پهلودهی، جدا سازی کشتیها و مشارکت در اطفاء حریق، امداد و نجات طراحی و ساخته شده است.
کاوه اظهار کرد: بخش خصوصی برای نخستین بار در تامین لایروب و یدک کش بندرهای ایران سرمایه گذاری میکند و این شناورها به ارزش نزدیک به 500 میلیارد ریال به سفارش شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه در کارخانه کشتی سازی هلند طراحی و ساخته شده است. کاوه ادامه داد: بندر آستارا با سرمایه گذاریهای انجام گرفته از سال 1391، سهم موثری در تجارت بین المللی یافته و با 205 متر اسکله فعال و 75 متر اسکله درحال ساخت، سالانه ظرفیت عملیات بندری و نگهداری یک میلیون تن کالا را دارد و تلاش میکنیم به سه و نیم میلیون تن ارتقا یابد. او اظهار کرد: با فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی این بندر، فعالیتهای ارزش افزوده آن رونق خواهد گرفت و زمینه اشتغال، حمل و نقل و توسعه زیر ساختهای شهری فراهم خواهد شد.
پایانه غلات بندر آستارا درحال ساخت است
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل گروه بندری و دریایی کاوه با بیان اینکه آستارا از موقعیت جغرافیایی ورود و حمل گندم به کشورهای همسایه برخوردار است، گفت: پایانه غلات آن با وسعتی بالغ بر 10 هکتار، 120 هزار تن ظرفیت سیلو و 2 باب انبار با شش هزار متر مربع مساحت در حال ساخت است. کاوه افزود: مرحله نخست آن با افزون بر 720 میلیارد ریال هزینه با مشارکت بخش خصوصی ایرانی و شرکای بین المللی ساخته میشود و ظرف 2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و در طرح جامع آن، احداث کارخانه آرد نیز تعریف شده است. وی بیان کرد: بیش از یک هزار میلیارد ریال برای توسعه بندر آستارا هزینه شده و برای تثبیت جایگاه آن در مبادلات بین المللی حوزه دریای خزر، حداقل یک هزار میلیارد ریال دیگر باید سرمایه گذاری شود و اتصال آن به راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان ضروری است و در صورت تحقق، آستارا را از بندرهای شمالی کشور متمایز خواهد کرد.
شرکت خصوصی خدمات بندری و دریایی کاوه از سال 1340 فعالیت خود را آغاز کرده و از سال 1387 در قراردادی 40 ساله با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، طرح توسعه و راهبری بندر آستارا را بر عهده گرفته است. بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتیهای 2 هزار و 500 تنی پیش بینی و طراحی شده و بعد از تکمیل، یک میلیون و 500 هزار تن از ظرفیت آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت و ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را دارد. شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
کد خبر : 4846