باشگاه خبری فراساحل: توفیق مجدپور در جمع خبرنگاران با اشاره به تحریمها و محدودیتهای بینالمللی غرب علیه ایران، افزود: این تحریمها برای کشتیهای ایرانی در دریای خزر مشکلی بوجود نیاورد اما در دریای جنوب مشکلات را مضاعف کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مارین، وی با اشاره به اینکه کشتیهای حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران از پرداخت 10 درصد از کرایه حمل به عنوان عوارض راه معاف هستند، اظهار داشت: اما کشتیهای ایرانی در تردد به بنادر سایر کشورها ممنوعیت دارند که این سبب شده امتیاز معافیت در پرداخت عوارض راه خاصیت خود را از دست بدهد. مجدپور تصریح کرد: در هر ثانیه یک کشتی متعارف با ظرفیت 40 هزار تنی حدود 25 سنت هزینه دارد که این مبلغ در هر دقیقه حدود 15 دلار، در هر ساعت 900 دلار و در روز حدود 21 هزار دلار میشود حال اگر این کشتی بیهوده معطل شود، هزینههای زیادی باید بابت آن پرداخت شود که این به صلاح مملکت و اقتصاد نیست.
این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انتخابات هیات نمایندگان، اظهار داشت: هدف از حضور در این انتخابات، دریافت تسهیلات ارزان قیمت، تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی و تقویت جایگاه بخش خصوصی است. مجدپور سپس اخذ تسهیلات بانکی را ازجمله مشکلات بخش خصوصی دانست و گفت: تسهیلاتی که بانکها اعطا میکنند بسیار گران است و این موضوع سبب شده انگیزه هرگونه سرمایهگذاری در تولید و صنعت از بین برود. وی با بیان اینکه سالانه بین 7 تا 8 میلیارد تن کالا جابهجا میشود، افزود: 95.5 درصد این جابهجاییها توسط کشتیها صورت میگیرد که این نشان میدهد بخش دریایی چه جایگاه مهم و با ارزشی در تجارت جهانی دارد. به گفته وی، چنانچه به صنعت کشتیرانی کشور توجه ویژهای شود، به طور قطع تجارت خارجی ایران حرکت روبه جلویی خواهد داشت.
کد خبر : 478