باشگاه خبری فراساحل: با پیگیری و دعوت حسین هاشمی تختی(رئیس کمیته بندری و دریایی کمیسیون عمران مجلس) امروز جلسه بررسی مشکلات پیش روی پروژه "مجتمع بندری بندرخمیر" برگزار شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس اعلام کرد: در گذشته به همراه معاونت دریایی سازمان محیطزیست کشور از این پروژه بازدید کردیم که منجر به تعیین شرایطی برای راهاندازی آن شد ولی همچنان از سوی اداره بنادر و محیطزیست این موضوع مسکوت مانده و تاکنون اجرایی نشد. حسین هاشمی تختی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته عملیات ساخت اسکله بندرخمیر با هزینهای بالغبر 10 میلیارد تومان نیز انجامشده بود، تصریح کرد: به دنبال رفع موانع و مشکلات بنادر هرمزگان برای رونق اقتصادی کشور هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل را کثرت اسکلههای بندری در استان میدانند اما این نباید مانعی برای کسب درآمد و روزی حلال مردم منطقه باشد و نمیشود به بهانه کثرت اسکله در استان لنج داران کسبوکارشان را از دست بدهند و متحمل سختی برای خارج کردن کالا از این بندر شوند. نماینده حوزه مرکزی استان هرمزگان در خانه ملت تصریح کرد: با توجه به اینکه درآمد ساکنان منطقه از راه دریانوردی و وارد و یا خارج کردن کالاست نبود گمرک و محول کردن مسائل مربوط به این حوزه به گمرکات مناطق دیگر به ضرر و زیان لنج داران است که در این زمینه نیز باید بررسیها و تدابیر لازم انجام شود. سپس رئیس اداره طرح و نظارت سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعات زیستمحیطی در تاریخ 26. 7. 1388 را با اداره کل حفاظت محیطزیست به مدت بیشتر از دو سال دنبال کردیم و چندین بار سی دی مطالعات ارسال شد که حدود 200 چالش با محیطزیست وجود داشت.
اله یار خاطرنشان کرد: صورتجلسهای با محیطزیست امضا شد که همه مسئولین امضا کردند و توسط عزیزی، استاندار اسبق هرمزگان به سازمان بنادر هرمزگان ابلاغ شد و بعد از آن مکاتبات متعددی با اداره بنادر جهت انجام مراحل قانونی انجام شد اما در اواسط کار سازمان محیطزیست به دادگاه شکایت و پروژه تعطیل شد و این پروژه خاتمه یافت. وی با اشاره به اینکه پس از مدتی این پروژه سپس توسط نمایندگان مجلس هرمزگان پیگیری شد و منتظر تعیین تکلیف بودیم تا اینکه با همکاری سازمان محیطزیست ارزیابی ریسک انجام و تحویل شود، اضافه کرد: قرار بر آن شد در خصوص موجشکن نیز تغییراتی انجام شود که مشاور مطالعات موردنظر را انجام داده و بهصورت مدون در اختیارداریم. این مقام مسئول اظهار کر: نظر ما این است که این پروژه برای اکوسیستم مشکلی ایجاد نمیکند زیرا سعی کردیم وارد جنگلهای حرا نشویم و بهترین نقطه آب را برای انجام آن انتخاب کردیم که به جنگل آسیبی نرسد. اله یار با بیان اینکه شناورهایی با ظرفیت تا 5 هزار تن بار در این اسکله میتوانند پهلوگیری کنند، عنوان کرد: 4 هکتار برای طرح اولیه و جهت توسعه تا 16 هکتار قابلاستفاده است.
در ادامه معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: عزم و اراده سازمان بنادر این است که این پروژه تکمیل شود زیرا در کنار اسکله رجایی میتواند مؤثر باشد. عباس کمالی اضافه کرد: بعد از توقف پروژه، جهت شروع ابتدا حدود 3 تا 4 ماه جهت انتخاب پیمانکار زمان لازم داریم که از اعتبار استانی استفاده میشود اما بخش اجرایی حدود 22 تا 24 ماه زمان میبرد تا تکمیل شود. در ادامه معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیطزیست هرمزگان با اشاره به اینکه در سال 88 ایجاد اسکله برای مردم خمیر مطرح شد و مکاتباتی با اداره محیطزیست جهت تسریع در کار انجام شد که محیطزیست با کلیات این طرح مخالفت کرد، تصریح کرد: اولین مشکل وسعت زیاد برای اجرای این پروژه که لازم بود از گلهای موجود رد شود تا به عمق موردنظر برسد. حبیب مسیحی ادامه داد: مشکل دوم این بود که با افزایش میزان رسوبات نحوه چرخش آب زیاد خواهد شد و در نهایت محیطزیست پیشنهاد داد که این پروژه چند کیلومتر به سمت بندر پهل حرکت داده شود تا به عمق دریا برسد و جنگلهای حرا آسیبی نبیند.
در ادامه عضو شورای شهر بندرخمیر تصریح کرد: ما هم همیار اداره بنادر بودیم و هم در کنار سازمان حفاظت محیطزیست هستیم و هم محافظ جنگلهای حرا. زاید ملایی با اشاره به اینکه در این پروژه 600 متر سنگ در دریا ریخته شده و مردم نگران این موضوع هستند، تصریح کرد: تا قبل از شروع این پروژه 250 لنج در بندرخمیر فعال بود که اکنون به 30 لنج رسیده و با انجام این پروژه مردم بندر خمیر از نگرانی خارج میشوند. همچنین معاونت دریایی سازمان محیطزیست کشور خاطرنشان کرد: دو بار از این پروژه به همراه آقای هاشمی تختی بازدید کردم و بهعنوان یک ایرانی این خیلی بد است که پروژه اینقدر طول بکشد. پروین فرشچی اضافه کرد: بعضی از اوقات به دلیل جابجایی مسئولین و همچنین به دلیل اتمام بودجه این پروژه توقف داشته که این مدت را باید از کل زمان توقف کم کنیم و مدتی از این توقف هم بابت اختلافنظر سازمانها بوده و اینطور نبوده که کل توقفها توسط محیطزیست بود.
وی با اشاره به این که جانمایی و استقرار اصل و پیشفرض این پروژههاست و نمیتوانم ادعا کنم که جانمایی نشده است، افزود: این معاون موافقت کرد ارزیابی توسط هر دو نهاد یعنی اداره بنادر و محیطزیست انجام شود و امیدوارم با آغاز مجدد فعالیت پروژه، مطالعات دقیقی صورت گیرد. استاندار هرمزگان در ادامه با تقدیر از همت و پیگیری مکرر رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در برگزاری این جلسه با اشاره به اینکه با توجه به گذشت سابقه 11 ساله از این پروژه دنیا کلی تغییر کرده است، تصریح کرد: همین مسائل است که کشور به توسعه نمیرسد و زندگی مردم با مشکل مواجه میشود. فریدون همتی با اشاره به این که حق نداریم اقدامات مان را به این شکل انجام دهیم زیرانمی توان نام این فعالیتها را خدمت گذاشت، اظهار کرد: هر بحثی وجود دارد باید برطرف شود و بار دیگر این پروژه آغاز شود. ما مسئول هستیم و باید پاسخگوی تصمیماتمان باشیم، قبلاً هم اعلام کردم که هیچ سازمانی حق ندارد بیشتر از 2 هفته یک مجوز را طول بدهد.
عالیترین مقام دولت در هرمزگان در پایان گفت: قانون اجازه نداده این پرونده اینقدر طول بکشد و با تعهد و صورتجلسه تنظیمشده امیدوارم این پروژه بار دیگر پیش رود. استاندار هرمزگان در پایان این جلسه، 4 شرط را تعیین و خواست که این شرایط در صورتجلسه بین سازمانهای مرتبط با این پروژه قید شود و دستور داد از شنبه 13 آبان ماه فعالیت این پروژه بار دیگر شروع شود. شرط نخست مطالعات براساس مشخصات موجود بهصورت شفاف به صورت شش ماه یکبار توسط سازمان محیط زیست و بنادر و دریانوردی اعلام شود، شرط دوم سازمان محیطزیست موافقت کند که پروژه توقف نداشته باشد، شرط سوم تعهد داده شود که اداره بنادر در صورت هرگونه خسارت به محیطزیست، جهت احیای آن اقدام کند و شرط چهارم که از امروز پیگیری قضایی در خصوص این پروژه متوقف شود. در پایان این جلسه همه سازمانها موافقت کردند که از روز 13 آبان کار شروع شود و فرایند قرارداد و تعیین پیمانکار انجام شود.
کد خبر : 4754